اگر برای جوانسازی پوست صورت خود روش های مختلفی به شما پیشنهاد شده است، طبیعی است که کمی سر در گم شده باشید. لیفت صورت با نخ و تزریق چربی، دو مورد از پرکاربردترین مواردی هستند که برای این منظور به زیباجویان پیشنهاد می شوند اما به راستی کدامیک بهتر است؟ برای اینکه پاسخ این سوال را بدانید باید تا انتهای این مطلب همراه من باشید. در این مقاله مقایسه جامعی از لیفت صورت با نخ و تزریق چربی، از همه ی جنبه ها انجام شده است. در بخش بعدی با معرفی این دو روش بصورت خلاصه به سراغ موضوع اصلی این مطلب می رویم.

معرفی کوتاه هر دو روش

لیفت با نخ یکی از روش های جوانسازی پوست است که در سالهای گذشته در زمره خدمات زیبایی و جوانسازی پوست ارائه شده است. در این روش با کارگزاری چندین نخ مخصوص زیر پوست شرایطی برای لیفت و کلاژن سازی زیر پوست مهیا می شود. این روش یکی از روش های کم تهاجمی با عوارض اندک و مزایای بسیار محسوب می شود.

در مقابل تزریق چربی یکی از روش های از پیش شناخته شده برای رسیدن به پوستی جوان و شاداب محسوب می شود که سالیان زیادی مورد استفاده زیباجویان قرار گرفته است. در این روش ابتدا چربی مورد نیاز از برخی نقاط بدن که محل تجمع چربی است استخراج می شود و پس از فرآوری و آماده سازی به ناحیه مورد نظر تزریق می شود. این روش نیز یکی از روش های کم تهاجمی با عوارض کم محسوب می شود اما تفاوت هایی بین این دو روش وجود دارد که باعث می شود در مواقعی لیفت با نخ و در مواقعی تزریق چربی به زیباجویان پیشنهاد شود. در ادامه از همه جنبه ها این دو روش را با یکدیگر مقایسه خواهم کرد.

مقایسه از لحاظ اهداف و کاربردها

از لحاظ اهداف، لیفت با نخ و تزریق چربی تفاوت چندانی با هم ندارند چرا که دو هدف اصلی از هر دو انتظار می رود: 1) جوانسازی و افزایش ضخامت پوست و 2) حجم دهی و فرم دهی به نواحی مختلف صورت و بدن. اما از لحاظ کاربردها، می توان تفاوت های محسوسی را بین این دو مشاهده کرد. لیفت با نخ بیشتر برای نواحی مانند ابرو، بینی، گونه، شقیقه، چشم، غبغب، خطوط خنده و غم، باسن، سینه، آرنج و زانو استفاده می شود اما در مقابل تزریق چربی برای نواحی مانند گودی زیر چشم، لب، گونه، فک و چانه، چروک های روی دست و روی پا، حجم دهی به سینه، باسن و ران ها و همینطور جوانسازی لابیا و واژن کاربرد دارد. با یک نگاه کوتاه می توان تفاوت در کاربرد های این دو را بخوبی مشاهده کرد.

لیفت صورت با نخ بهتر است یا تزریق چربی

مقایسه از لحاظ کاندیدای مناسب

در بخش قبل گفتیم که دو هدف مشخص از انجام هر دو روش وجود دارد اما در این بخش قصد دارم در مورد اینکه هر کدام از اهداف در هر روش بطور مشخص برای چه افرادی مناسب است صحبت کنم. ابتدا قابل ذکر است که هر دو روش لیفت با نخ و تزریق چربی از لحاظ جنسیت محدودیتی ندارند و هر دو گروه مردان و زنان می توانند از این روش ها استفاده کنند اما اگر هدف “جوانسازی و افزایش ضخامت پوست” مد نظر باشد به نظر می رسد که لیفت با نخ بطور مشخص در افراد جوانتر با پوستی شاداب تر که هنوز از لحاظ شلی و افتادگی به مرحله ی هاد نرسیده است مناسب تر است اما تزریق چربی می تواند حتی برای افرادی با سنین بالاتر و دارای پوستی شل تر و نازک تر نیز موثر باشد. اما اگر هدف فرم دهی و حجم دهی باشد هر دو روش تفاوت آنچنانی با یکدیگر نخواهند داشت. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که لیفت با نخ برای بانوان باردار، بیماران خاص و کسانی که به حضور ماده خارجی در بدن حساسیت دارند منع استفاده دارد اما در تزریق چربی بعلت اینکه از ماده ای کاملا سازگار با بدن استفاده می شود این محدودیت ها کمتر است.

مقایسه از لحاظ میزان ماندگاری

بطور کلی ماندگاری تزریق چربی چیزی در حدود 1 تا 2 سال است اما اگر برای دفعه اول تزریق چربی را تجربه می کنید بهتر است بدانید چیزی در حدود 50 درصد چربی تزریق شده در همان چند ماه اول جذب بدن خواهد شد ولی اگر بتوانید سر موقع برای مرتبه دوم و سوم تزریق چربی را تمدید کنید حتی ممکن است ماندگاری آن دائمی شود.

در مورد لیفت با نخ، ماندگاری آن به نوع و مکانیزم اثرگزاری نخ ها بستگی دارد. در صورتی که از نخ های کاگ استفاده شود ماندگاری آنها بیش از 1 سال خواهد بود گرچه در چند ماه ابتدایی خود نخ ها جذب بدن شده و حضوری فیزیکی نخواهند داشت اما تاثیرات کلاژن سازی آنها اثرگزاری آنها را افزایش خواهد داد. در صورتی که از نخ های سیلوئت استفاده کنید می توان انتظار لیفت بیشتر و ماندگاری بالاتر در حدود 3 سال نیز داشته باشید.

مقایسه از لحاظ آمادگی های قبلی

از لحاظ آمادگی های قبلی، این دو روش زیبایی تفاوت چندانی با هم ندارند. برخی نکات مشترک وجود دارند که قبل از انجام هر دو روش باید رعایت کنید. از آن جمله می توان به عدم کشیدن سیگار از یک الی دو هفته قبل، عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون و مواد خوراکی مانند سیر می باشد. بهتر است قبل از تزریق چربی آب و مایعات زیادی بنوشید تا بهره وری تزریق را بالا ببرد. همین طور پیشنهاد می شود قبل از انجام هر دو استحمام کرده و شب قبل خوب استراحت کنید.

لیفت صورت با نخ بهتر است یا تزریق چربی

مقایسه از لحاظ نحوه انجام

نحوه انجام تزریق چربی کمی سخت تر و مراحل آن بیشتر است چرا که استخراج چربی که بعدا بعنوان ماده اولیه جهت تزریق بکار برده خواهد شد نیز به این مراحل اضافه شده است. مرحله استخراج توسط دستگاه ساکشن چربی از بدن خود زیباجو انجام می شود و بسیاری از این بخش واهمه دارند اما چون چربی مورد نیز جهت استخراج حجم زیادی ندارد پس نگرانی زیادی وجود نخواهد داشت. برای لیفت با نخ چون از نخ های آماده استفاده می شود صرفا با استفاده از لوله های کانولا نخ ها به زیر پوست هدایت شده و توسط کشش، عمل لیفت انجام می شود.

مقایسه از لحاظ دوران نقاهت

مراقبت های بعد از تزریق چربی و لیفت با نخ به مانند آمادگی های قبلی نیز بسیار مشابه یکدیگر هستند. نکات لیست شده در زیر برای هر دو مشترک بوده اما برخی مراقبت ها از برش محل ساکشن چربی برای تزریق چربی وجود دارند که باعث شده اند از این حیث تزریق چربی مراقبت های بیشتری داشته باشد.

  • تا مدتی از خوابیدن بر روی صورت باید خودداری کنید
  • تا یک هفته نباید صورت خود را آرایش کنید
  • برای پیشگیری از تورم و کبودی از کمپرس یخ استفاده کنید
  • تا دو هفته از انجام فعالیت های بالابرنده فشار خون پرهیز کنید
  • از خندین های زیاد، صحبت زیاد و جویدن زیاد پرهیز کنید
  • از لمس، ماساژ و خواراندن ناحیه لیفت شده بپرهیزید

مقایسه از لحاظ عوارض و خطرات

لیفت با نخ و تزریق چربی هر دو جزء روش های کم عارضه و کم خطر بحساب می آیند و عوارض شایعی مثل تورم، کبودی، احتمال عفونت و درد بسیار محتمل هستند اما در مورد تزریق چربی در صورتی که پزشک مهارت لازم را نداشته باشد خطر بروز نکروز و آمبولی وجود دارد در حالیکه در مورد لیفت با نخ ممکن است نخ ها از جای خود خارج شوند و یا در حالت بسیار نادر ممکن است بدن بیمار نسبت به نخ که ماده ای خارجی محسوب می شود واکنش نشان داده و مجبور شوید آنها را خارج کنید.

مقایسه از لحاظ هزینه

از لحاظ هزینه مقداری جزئی لیفت با نخ هزینه های بالاتری نسبت به تزریق چربی دارد چرا که از ماده اولیه خریدنی استفاده می شود در حالیکه برای تزریق چربی ماده تزریق شده از بدن خود زیباجو استخراج خواهد شد اما این دلیل برتری تزریق چربی بر لیفت با نخ نیست چرا که برای استخراج چربی از بدن باید تن به برش و ساکشن چربی بدهید که خود فرآیندی بازدارنده است و ممکن است مطلوب نظر شما نباشد. در بسیاری از موارد جراح تشخیص می دهد که کدام فرآیند برای شما مناسب است پس هزینه معیار درستی برای مقایسه این دو نخواهد بود.

مقایسه از لحاظ میزان محبوبیت

توفیق خدمت رسانی به صد ها زیباجو در ملینیک به ما نشان داده است که نتایج کسب شده از هر دو روش توانسته رضایت بالای اکثر افراد را جلب کند اما این واقعیت بر ما آشکار شده است که مخاطبان لیفت با نخ روز به روز افزایش پیدا می کند و میزان محبوبیت آن در گذر زمان بیشتر از قبل شده است.

جمع بندی نهایی

در این مطلب سعی کردم پروسه های لیفت با نخ و تزریق چربی را از همه جنبه های ممکن و با معیارهای مختلف با هم مقایسه کنم. شاید مقایسه این دو روش تنها با در نظر گرفتن یک یا چند معیار کار درستی نباشد اما دانستن هر یک از بخش ها به تنهایی می تواند مفید واقع شود. اما در نهایت این جراح است که می تواند با در نظر گرفتن شرایط فیزیکی و اهداف زیباجو بهترین روش را به او پیشنهاد دهد. از شما انتظار نمی رود با خواندن این مطلب بتوانید بهترین تصمیم را برای خود بگیرید پس پیشنهاد بهتر این است که با مراجعه به کلینیک و شنیدن صحبت های جراحی که تجربه سالیان را به همراه خود دارد بتوانید راه درست را تشخیص دهید و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید.

از اینکه تا انتها همراه من بودید از شما سپاسگزارم. مثل گذشته ازشما دعوت می کنم با ارائه نظرات، پیشنهادات و سوالات خود ما را مفتخر به پاسخگویی کنید. بخش دیدگاهها در انتظار نظرات گرانبهای شما عزیزان است پس بدون درنگ شروع به نوشتن کنید.