معرفی کوتاه هر دو روش

پیش از مقایسه روش های لیفت لب و تزریق ژل لب، قصد داریم هر کدام را بطور خلاصه معرفی کنیم. جراحی لیفت لب یک راه حل ایده آل برای افرادی است که لب بالایی نازک و آویزانی دارند. همانطور که با افزایش سن حجم لب ها به دلیل کم شدن تولید کلاژن کاهش می‌یابد، لب بالایی کشیده تر می‌شود و نازک‌ تر به نظر می رسد. این مساله ممکن است باعث شود که لبخند شما ظاهر دلچسبی پیدا نکند.

جراحی لیفت لب، لب بالا را کمی به سمت بیرون می‌ چرخاند و کمک می کند بزرگ‌ تر و پرتر از قبل به نظر برسد. این تغییرات می توانند شکل ظاهری لب ها را 10 تا 15 سال جوان‌ تر کنند. تزریق ژل اما یک روش غیر جراحی است که علاوه بر افزایش حجم لب ها می تواند خطوط و چین و چروک ها را نیز اصلاح کند. در واقع یک راه سریع و ایمن برای بهبود شکل و کانتور لب است. در صورتی‎که این روش به صورت حرفه ای و توسط پزشک باتجربه انجام شود، ظاهر غیرطبیعی ایجاد نمی کند. برخلاف جراحی لیفت لب، تزریق ژل لب روشی موقتی است و هر چند ماه یکبار نیاز به تجدید دارد.

مقایسه از لحاظ اهداف و کاربرد ها

اگرچه هر دو روش به افزایش حجم لب و بهبود ظاهر آن کمک می کنند، اما از نظر اهداف و کاربردها تفاوت های جزئی دارند. لیفت لب (از نوع سانترال لب) یک روش جراحی است که در مطب انجام می‎شود و فضای بین بینی و بالای لب (فیلتروم) را کوتاه می‌کند. در نتیجه مقدار بافت صورتی رنگ را افزایش می دهد که باعث می‎ شود لب ها پرتر و برجسته تر به نظر برسند. هم‎چنین میزان نمایان شدن دندان های مرکزی بالا را افزایش می دهد. در واقع گزینه مطلوبی برای کسانی است که بیشتر از حجم دادن به لب های خود به فکر رفع علائم پیری در ناحیه لب بالا هستند.

روش تزریق ژل لب با تزریق پرکننده های حاوی هیالورونیک اسید به داخل بافت لب، صرفا به لب های بالا و پایین حجم می دهد و بدین شکل به دستیابی ظاهر دلخواه، اصلاح فرم لب ها و رفع خطوط کناره های دهان کمک می کند. به خصوص با بالاتر رفتن سن که لب ها کوچک‌ تر یا نازک‌ تر می‌ شوند. از نظر متخصصان این روش برخلاف لیفت لب نمی تواند روند پیری را متوقف کند یا به تاخیر بیاندازد زیرا کمکی به رفع افتادگی لب ها نمی کند و روشی دائمی محسوب نمی‎ شود.

مقایسه از لحاظ کاندیدای مناسب

در مقایسه لیفت لب و تزریق ژل لب از این نظر که چه کسانی کاندید مناسبی برای انجام هرکدام هستند، باید گفت که معمولا جراحی لیفت لب گزینه خوبی برای افراد مسن تر است. زیرا با افزایش سن، فضای بین لب بالا و بینی بلندتر و کشیده تر می شود و می‌تواند لب‌ ها را نازک‌ تر نشان دهد.

افراد جوانی که به نتایح مطلوب و طبیعی از تزریق ژل لب دست پیدا نکرده اند یا نسبت به مواد پرکننده‎ لب آلرژی دارند نیز می توانند به سراغ انجام این روش بروند. البته به شرطی که طول فضای بین بینی و لب بالا زیاد باشد (حدود 1.5 سانتی‎متر).
برای انجام هر دو این روش ها باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید، سیگاری نباشید و عفونت فعال دهانی مانند آفت یا تبخال نداشته باشید. در صورت ابتلا به مشکلات انعقاد خون و بیماری‎های زمینه ای مانند دیابت، حتما قبل از عمل به پزشک خود اطلاع دهید. به‎ ویژه پیش از انجام لیفت لب که یک روش جراحی است.

مقایسه از لحاظ میزان ماندگاری

تزریق ژل لب یک روش موقتی است، زیرا معمولا پرکننده های لب بعد از گذشت 6 تا 18 ماه جذب بدن می شوند. البته این مساله بستگی به سن و سرعت متابولیسم بدن شما نیز دارد. معمولا افراد جوان‎تر که سوخت و ساز بدن آن‎ها بیشتر است، در فاصله زمانی کوتاهتری باید برای تزریق مجدد اقدام کنند.

جراحی لیفت لب روشی دائمی است و اثرات مفید آن با مراقبت های مناسب می توانند تا آخر عمر باقی بمانند. بنابراین، تزریق ژل لب یک راه عالی برای افرادی است که می خواهند قبل از تغییرات دائمی لیفت لب، ظاهر جدید چهره خود را بررسی کنند.

مقایسه از لحاظ آمادگی های قبلی

در مقایسه لیفت لب و تزریق ژل لب، لیفت لب یک روش جراحی است که نیاز به بیهوشی موضعی دارد. به همین دلیل، لازم است 6 تا 8 ساعت قبل از انجام آن ناشتا باشید. درحالی‎که تزریق ژل لب نیاز به ناشتا بودن ندارد و با بی‎حسی ناحیه لب انجام می‎شود.

اصولا پیش از انجام هر دو این روش ها، پزشک یا جراح صورت شما را معاینه می‎کند. علاوه بر این، در مورد سبک زندگی، داروهای مصرفی و بیماری‎های زمینه ‏ای شما سوالاتی می پرسد. اگرچه تزریق ژل لب محدودیت‎های ویژه ای ندارد اما در مورد جراحی لیفت لب باید:

  • سیگار را در هفته‌ های قبل و بعد از عمل ترک کنید، زیرا سیگار کشیدن می‌تواند بر روند بیهوشی تأثیر بگذارد.
  • از 48 ساعت قبل از مصرف الکل که می تواند در بیهوشی اختلال ایجاد کند، خودداری کنید.
  • از 2 هفته قبل از مصرف آسپرین و داروهای رقیق کننده خون پرهیز کنید. زیرا خطر خونریزی حین جراحی را افزایش می دهند.

مقایسه از لحاظ نحوه انجام

در طی جراحی لیفت لب، جراح یک برش در چین زیر سوراخ های بینی ایجاد می کند تا بتواند تکه کوچکی از پوست فضای بین بینی و لب بالا را بردارد. در نهایت محل برش را بخیه می زند. درحالی‎که برای تزریق ژل لب، فقط لازم است که حجم مشخصی از ماده پرکننده در نواحی مورد نظر لب بالا و پایین (از جمله لبه‌ها، قوس لب پایین و انحنای مرکز لب بالایی) تزریق شود. معمولا حدود 1 سی سی پرکننده به داخل لب ها تزریق می شود و سوزن بیشتر از 2.5 میلی‎متر فرو نمی رود.

مقایسه از لحاظ دوران نقاهت

مانند هر روش جراحی دیگر، احتمال ماندن جای زخم بعد از جراحی لیفت لب وجود دارد. البته جراحان پلاستیک باتجربه برش های خود را در مناطقی در نظر می گیرند که توسط خطوط صورت پنهان می شوند. بخیه ها 5 تا 7 روز پس از عمل برداشته می شوند و کبودی و تورم معمولا در عرض دو هفته کاهش می یابند. اگر جای زخم بیش از حد بارز باشد، ممکن است به لیزر درمانی نیاز داشته باشید. در نتیجه رعایت مراقبت های بعد از جراحی لیفت لب اهمیت زیادی دارد.

از آنجایی‎که تزریق ژل لب یک روش غیر جراحی است، دوره نقاهت کوتاهتری دارد. پس از تزریق، لب ها به مدت 2 تا 3 روز متورم می شوند و کبودی جزئی معمولا در عرض یک هفته فروکش می کند. بعد از انجام این روش می توانید بلافاصله به فعالیت‎های روزمره خود بازگردید، درحالی‎که جراحی لیفت لب نیاز به دو تا سه روز استراحت دارد. توصیه می کنیم برای بهبودی سریع‎تر پس از انجام هر دو روش، به نکات زیر توجه کنید:

  • برای کاهش التهاب، درد و تورم از کیسه یخ استفاده کنید.
  • حداقل به مدت 24 ساعت از استفاده از رژ لب، بالم لب یا هر محصول دیگری روی لب خودداری کنید.
  • از دست زدن به لب ها، به هم‎‎ مالیدن لب ها روی یکدیگر خودداری کنید.
  • از سیگار کشیدن، بوسیدن و نوشیدن با نی خودداری کنید.
  • در زمان مسواک زدن دندان‎های خود مراقب باشید.
  • در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
  • حداقل 24 ساعت از انجام فعالیت سنگین و ورزش کردن خودداری کنید.
  • لب های خود را مرطوب نگهدارید و محل برش یا تزریق را ضدعفونی کنید.

مقایسه از لحاظ عوارض و خطرات

مطمئناً در مقایسه لیفت لب و تزریق ژل لب، عوارض جراحی لیفت لب بیشتر است. مواردی چون:

  • خونریزی شدید در حین یا بعد از جراحی
  • عفونت در موارد خاص
  • ماندن جای زخم یا بهبود ضعیف آن
  • آسیب به اعصاب نواحی بالای لب
  • بروز واکنش آلرژیک به ماده بیحسی مانند تورم

البته تزریق ژل لب نیز با خطرات خاص خود همراه است که عبارتند از:

  • خونریزی و درد در محل‎های تزریق
  • تغییر رنگ لب
  • مرگ بافتی در لب در اثر آسیب به عروق
  • عدم تقارن ظاهر لب ها
  • حرکت ماده پرکننده به نواحی دیگر صورت

مقایسه از لحاظ هزینه

اگرچه هزینه هر بیمار براساس سن، جنسیت، شرایط بالینی و وضعیت ابتدایی لب ها متفاوت است، اما تجربه نشان داده است که در مقایسه با هزینه تزریق ژل، هزینه جراحی لیفت لب بیشتر است. چرا که به عنوان یک روش جراحی نیاز به تجهیزات خاص و مهارت بالای جراح پلاستیک دارد. بنابراین، تزریق ژل لب می تواند گزینه ای مقرون ب‎صرفه برای افرادی باشد که به دنبال تغییر موقت ظاهر صورت خود هستند.

مقایسه از لحاظ میزان محبوبیت

تجربه خدمت رسانی به هزاران فرد مراجعه کننده به مرکز زیبایی ملینیک نشان داده است، افرادی‎که از تزریق مداوم ژل لب خسته شده اند، با افزایش سن تمایل به جراحی لیفت لب پیدا می کنند. در مقابل، افرادی که به دنبال تغییر دائمی ظاهر لب های خود نیستند از تزریق ژل لب استقبال بیشتری می کنند.

جمع بندی نهایی

بنابراین اگر می‌خواهید لب‌ های پرتر و برجسته‌ تری داشته باشید، باید برای جراحی لیفت لب یا تزریق ژل لب اقدام کنید. نکات مطرح شده در مورد مقایسه لیفت لب و تزریق ژل لب، نشان دادند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. توصیه می کنیم در طی یک جلسه مشاوره با پزشک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک، برای انتخاب بهترین روش متناسب با شرایط بالینی خود مشورت کنید. پزشکان حاذق حاضر در ملینیک می توانند در این زمینه به شما کمک کنند.