جراحی زیبایی لب یکی از عمل‌های پرطرفدار در زمینه زیبایی صورت است که باعث تغییر فرم و اندازه لب‌ها می‌شود. این عمل معمولاً با برش کوچکی در زیر بینی و بالای لب‌ها (سانترال لب) یا در دو طرف کناره لب‌ها (دایرکت لب) انجام می‌شود. بعد از جراحی، ممکن است برخی از بیماران با خونریزی کم یا زیاد روبرو شوند که گاهی برای بعضی نگران کننده است. در این مقاله به علت، مدت زمان عادی و معمول بودن و راه‌های پیشگیری و درمان خونریزی بعد از عمل زیبایی لب پرداخته‌ایم.

اگر به تازگی عمل سانترال لب انجام داده اید، توصیه می‌کنیم ضمن رعایت مراقبت های بعد از عمل زیبایی لب، این مقاله را نیز تا انتها بخوانید. همچنین در صورتی که با علائم خونریزی مواجه شده اید و نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید همین حالا با شماره تلفن 09120746278 تماس بگیرید و مشاوره دریافت نمایید.

مدت زمان خونریزی بعد از جراحی زیبایی لب

خونریزی بعد از غذا خوردن بعد از عمل زیبایی لب، یکی از شایع ترین عوارض جراحی لیفت لب است. این خونریزی معمولاً به دلیل برش‌هایی است که در طی عمل ایجاد می‌شوند. این برش‌ها در لایه‌های مختلف پوست، ماهیچه و بافت چربی لب ایجاد می‌شوند. در نتیجه، امکان خونریزی و نشت آن به بافت‌ها خارجی وجود دارد. درنظر داشته باشید که این جراحی نوعی عمل باز و نیمه تهاجمی است و در پوست و بافت برش ایجاد می‌شود.

معمولا خونریزی بعد از عمل زیبایی لب خفیف است و به صورت چند قطره خونریزی از محل برش مشاهده می‌شود. این خونریزی اغلب طی چند ساعت بعد از عمل متوقف خواهد شد. با این حال، در برخی موارد ممکن است خونریزی شدیدتر باشد و به صورت خونریزی مداوم یا جریان خون از لب مشاهده شود. در این موارد، باید فورا به پزشک مراجعه شود.

مدت زمان خونریزی بعد از جراحی زیبایی لب

خونریزی بعد از جراحی زیبایی لب حداکثر تا روزهای اول بعد از عمل عای است. آن هم به میزان کم و نامحسوس. درواقع درصورتی که بخیه‌ها به‌خوبی زده شده باشند و زخم، شامل رگ‌های خونی، بافت و پوست کامل بسته شده باشد، بیمار با خطر خون ریزی جدی و طولانی مواجه نخواهد بود.

به طور کلی، خون ریزی بعد از جراحی زیبایی لب تا کمتر از یک هفته پس از عمل قابل قبول است. آن هم در شرایطی که خونریزی رو به کاهش باشد. خونریزی بیشتر و طولانتی‌تر، خونریزی که رو به کاهش نیست و بیش از حد معمول به‌نظر می‌رسد می‌تواند نشانه‌ای از عفونت، باز شدن بخیه‌ها یا نامناسب بودن آن‌ها یا آسیب به زخم پس از جراحی باشد. در این شرایط مراجعه سریعتر بع پزشگک ضروری است.

دلایل خونریزی بعد از سانترال لب

وجود مویرگ‌ها و رگ‌های خونی متعدد در بافت لب‌ها و اطراف آن‌ها، بروز خونریزی در جراحی زیبایی لب، به‌خصوص دایرکت لب را تاحدودی طبیعی می‌کند. دلایل دیگر که می‌توانند عامل خونریزی بعد از جراحی زیبایی لب باشند عبارتند از:

  • تحرک بالای عضلات دهان و صورت که باعث فشار و تحرک روی بخیه‌ها می‌شود.
  • عفونت در محل جراحت که باعث التهاب و تورم محل زخم می‌شود.
  • عدم رعایت نکات بهداشتی و مراقبتی بعد از جراحی که پزشک توصیه کرده است.
  • استفاده از داروهای خون رقیق کننده چون آسپرین، وارفارین، هپارین و … قبل یا بعد از جراحت که باعث کاهش قابلیت لخته شدن خون و افزایش خطر خونریزی می‌شود.
علت خونریزی بعد از سانترال لب

به‌طور کلی فعالیت‌های سنگین، خوبیدن ناصحیح و رعایت نکردن موارد مراقبتی خطر خونریزی زخم‌ها بعد از عمل دایرکت یا سانترال لب را افزایش می‌دهد.

روش‌های جلوگیری از خونریزی بعد از لیفت لب

برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل زیبایی لب، می توان اقدامات زیر را انجام داد:

  • از مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند آسپرین یا ایبوپروفن قبل و بعد از عمل خودداری کنید. این داروها می‌توانند باعث رقیق شدن خون شوند و خطر خونریزی را افزایش دهند.
  • درصورت ابتلا به بیماری خاص و مصرف داروهای رقیق کننده خون، به پزشک خود اطلاع دهید که از این داروها استفاده می‌کنید.
  • درصورت وجود مشکلی در خون، به پزشک خود اطلاع دهید که دچار اختلالات خونریزی هستید.
  • بعد از جراحت، به مدت چند ساعت از یخ خشک روی لب‌ها و کنار آن‌ها استفاده کنید تا باعث کاهش تورم و خونریزی شود.
  • بعد از جراحی، از تحرک زیاد دهان و صورت خودداری کنید و از خنده، تغییر حالت صورت، مکیدن نوشیدنی و … پرهیز کنید.
  • بعد از جراحی، از مصرف غذاهای محرک، سفت، تند، شور و … خودداری کنید و فقط غذاهای نرم و سرد مصرف کنید.
  • بعد از جراحی، از مسواک زدن، لمس کردن یا بازی با بخیه‌ها خودداری کنید.
 جلوگیری از خونریزی بعد از لیفت لب

همچنین مجدد تاکید می‌کنیم که بعد از جراحت، در صورت بروز علائم عفونت مانند تب، قرمزی، درد شدید یا خروج مایعات غیرطبیعی از محل جراحت، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

درمان خونریزی بعد از جراحی زیبایی لب

در صورت مشاهده خونریزی بعد از عمل زیبایی لب، می توان اقدامات زیر را برای درمان آن انجام داد:

  • لب خود را با فشار ملایم برای چند دقیقه فشار دهید. این کار به کاهش خونریزی کمک می کند.
  • از یک کمپرس سرد روی لب خود استفاده کنید.
  • در صورت ادامه خونریزی، با پزشک خود تماس بگیرید.

یک نکته ضروری دیگر ایناست که از جراح معتبر و با تجربه برای انجام عمل زیبایی لب خود استفاده کنید. درصورتی که جراحی با مهارت و دقت انجام شده باشد، خطر خونریزی تاحد امکان کاهش خواهد یافت.

جمع بندی و سخن پایانی

جراحی زیبایی لب یک جراحی پلاستیک است که باعث تغییر شکل و اندازه لب‌ها می‌شود. بعضی از بیماران بعد از جراحت با خونریزی روبرو می‌شوند که علل و روش ‌ای پیشگیری و درمان آن را در این مقاله بیان کردیم. خون ریزی بعد از جراحی زیبایی لب در صورت کم بودن و کمتر از یک هفته طول کشیدن طبیعی است ولی در صورت زیاد بودن یا بروز علائم عفونت نیاز به مشاوره و درمان پزشکی دارد.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره دلایل خونریزی بعد از سانترال لب در اختیار شما قرار داده باشد. اگر اینطور است، این مقاله را با دوستانی که به تازگی عمل زیبایی لب انجام داده اند به اشتراک بگذارید. همچنین در صورتی که در این زمینه با پرسشی رو به رو هستید؛ سوال خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید تا در اولین فرصت ممکن توسط پزشک متخصص پاسخ داده شود.