نمی‌توان انکار کرد که با افزایش سن میزان تولید پروتئین‌های ساختاری کلاژن و الاستین پوست کاهش پیدا می‌کند و عضلات حمایتی ضعیف می‌شوند. از این رو، به‌مرور مشکلاتی مانند افتادگی و چین‌و‌چروک‌های خفیف تا عمیق پوست ظاهر می‌شوند. خوشبختانه امروزه با ابداع روش‌های مختلف جوانسازی مانند تزریق بوتاکس و فیلر، لیفت با نخ، هایفوتراپی و جراحی لیفت صورت می‌توان این علائم را برطرف کرد. در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم تا با مقایسه لیفت با نخ و هایفوتراپی، شما را با ویژگی‌ها، مزایا و معایب هرکدام آشنا کنیم تا متوجه بشوید که کدامیک برای شما مناسب‌تر هستند. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی، به نکات ذکر شده در مورد مقایسه لیفت با نخ و هایفوتراپی توجه کنید.

مقایسه از لحاظ اهداف و کاربردها

HIFU مخفف عبارت High-intensity focused ultrasound و به معنای «امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا» است. در هایفوتراپی از امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا برای تحریک تولید پروتئین‌های ساختاری پوست، سفت کردن بافت پوست و رفع علائم پیری استفاده می‌شود. حدودا 10 سال است که این روش بدون درد، بی‌خطر و موثر مورد تایید سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) است. پس بدون نگرانی می‌توانید برای جوانسازی به‎ سراغ انجام آن بروید. از کاربردهای هایفوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لیفت اندک پوست گونه‌ها، ابروها و پلک‌ها
  • کاهش چین‌وچروک‌های خفیف تا متوسط پوست صورت، گردن و بالای سینه
  • صاف کردن ظاهر پوست و بهبود شفافیت آن
  • کانتورینگ یا تقویت زوایای خط فک

اگرچه لیفت با نخ و هایفوتراپی دو روش غیرجراحی برای بهبود بافت پوست صورت و گردن و کاهش خطوط و چین‌وچروک‌ها هستند، اما در لیفت با نخ، جراح پلاستیک سعی می‌کند با وارد کردن نخ‌ها به زیر پوست و کشیدن آن‌ها به سمت بالا به صاف شدن بافت پوست کمک کند و در مرحله بعد به‌واسطه وجود خارهای روی نخ تولید کلاژن را تحریک کند. درحالی‌که در هایفوتراپی، پزشک از همان ابتدا به کمک تابش امواج اولتراسوند سعی می‌کند تولید کلاژن را در لایه‌های مختلف پوست تحریک کند.

بنابراین می‌توان گفت که لیفت با نخ با عملکرد دوجانبه خود اثرگذاری بیشتری دارد و بهتر است در افرادی‌که افتادگی پوست و چین‌وچروک‌های متوسط در نواحی مانند پیشانی، شقیقه، زیر چشم‌ها، ابروها، گونه‌ها و فک دارند انجام شود. در مقابل، هایفوتراپی برای افرادی‌که علائم پیری خفیف در صورت، گردن و بالای سینه دارند مناسب‌تر است. به‌همین‌دلیل، معمولا توصیه می‌شود اگر سن شما بالای 30 سال است، این درمان را شروع کنید. درحالی‌که لیفت با نخ گزینه مناسبی برای افراد بالای 40 سال است.

مقایسه از لحاظ میزان ماندگاری

ماندگاری لیفت با نخ بیشتر است یا هایفوتراپی

اگرچه هر دو روش برخلاف جراحی لیفت صورت اثرات دائمی ندارند، اما پس از مقایسه لیفت با نخ و هایفوتراپی، می‌توان گفت که لیفت با نخ روشی ماندگارتر است. معمولا نتایج مفید هایفوتراپی 9 تا 12 ماه ماندگاری دارند، در‌حالی‌که نتایج عالی لیفت با نخ 1 تا 3 سال دوام می‌آروند.

همچنین شایان ذکر است که لیفت با نخ در طی یک جلسه انجام می‌شود و نتایج نهایی آن طی 14 روز قابل مشاهده هستند، درحالی‌که هایفوتراپی نیاز به گذراندن چندین جلسه دارد و نتایج نهایی بعد از گذشت 6 تا 8 هفته از آخرین جلسه ظاهر می‌شوند.

مقایسه از لحاظ آمادگی‌های قبلی

ازآنجایی‌که هایفوتراپی روشی آسان‌تر است، نیاز به آمادگی خاصی ندارد. فقط لازم است که چند ساعت قبل از جلسه درمانی، صورت خود را بشویید و از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست استفاده نکنید. البته پزشک در جلسه مشاوره وضعیت پوست شما را بررسی می‌کند و اگر مبتلا به عفونت و ضایعات پوستی باز، آکنه‌های شدید یا کیستیک و دارای ایمپلنت فلزی در ناحیه درمان باشید، ممکن است شما را از انجام آن منع کند.

در مقابل، لیفت با نخ یک روش تخصصی و پیچیده‌تر است. به‌همین‌دلیل، پزشک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک قبل از انجام این روش، وضعیت سلامت عمومی شما را بررسی می‌کند و در مورد بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی شما سوالاتی می‌پرسد. زیرا در صورت ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند هموفیلی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‎های قلبی و مصرف مداوم داروهای ضدانعقاد و ضدالتهاب غیراستروئیدی، احتمال کاهش میزان موفقیت لیفت با نخ و افزایش شدت عوارض جانبی آن وجود دارد.

اگر برای چند هفته قبل و بعد از لیفت با نخ یا حتی هایفوتراپی، قابلیت ترک سیگار و مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل را ندارید، بهتر است از انجام این روش‌ها صرف نظر کنید. سیگار و الکل باعث ایجاد تداخل در روند بهبودی می‌شوند. بنابراین از لحاظ آمادگی‌های قبلی، می‌توان گفت که لیفت با نخ باید با احتیاط بیشتری انجام شود.

مقایسه از لحاظ نحوه انجام

برای انجام لیفت با نخ، ابتدا جراح محل مورد نظر را بی‌حس می کند. سپس به کمک یک سوزن یا کانولای ظریف سعی می‌کند که نخ‌های پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر را وارد لایه‌های زیرین پوست کند. بعد از اینکه نخ‌ها در جای مناسبی قرار گرفتند و ثابت شدند، به سمت بالا کشیده می‌شوند. در نتیجه پوست فورا ظاهری صاف و جوان‌تر می‌گیرد. این روش نیازی به بخیه زدن ندارد و نخ‌ها نیز بعد از گذشت 6 ماه تا یک سال به‌صورت خود‌به‌خود جذب پوست می‌شوند.

نحوه انجام لیفت با نخ و هایفوتراپی

با ورود خارهای ظریف موجود بر روی نخ‌ها، سلول‌های قدیمی از بین رفته و زمینه ایجاد سلول‌های جدید و افزایش تولید کلاژن فراهم می‌شود. به‌همین‌دلیل، بعد از گذشت حداقل دو هفته بافت پوست به‌مرور سفت‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را بدست می‌آورد. البته این خارها فقط به پوست نمی‌چسبند، بلکه موقعیت بافت و ماهیچه‌های زیرین را نیز در حین کشیده شدن تنظیم می‌کنند. لیفت صورت با نخ، ممکن است 30 تا 45 دقیقه طول بکشد و طی یک جلسه به اتمام می‌رسد و می‌توانید خیلی سریع بعد از انجام آن روال عادی خود را از سر بگیرید.

اما برای انجام هایفوتراپی، نیاز به یک دستگاه پیشرفته است که بتواند امواج متمرکز فراصوت با شدت بالا تولید کند. ابتدا پزشک نواحی مورد نظر را به خوبی تمیز می‎کند. این روش برخلاف لیفت با نخ نیاز به بی‌حسی موضعی ندارد. سپس یک ژل مخصوص را برای انتقال بهتر امواج فراصوت روی پوست می‎مالد. در نهایت به کمک قسمت دستی دستگاه، امواج فراصوت را در فواصل کوتاه روی پوست می‌تاباند. انرژی فراصوت باعث می‌شود بافت لایه‌های زیرین پوست به سرعت گرم شوند. هنگامی‌که سلول‌های ناحیه مورد نظر به دمای مشخصی رسیدند، دچار آسیب سلولی می‌شوند. این مساله سلول‌ها را تحریک می‌کند تا کلاژن و الاستین بیشتری تولید کنند.

افزایش این پروتئین‌ها منجر به سفت‌تر و محکم‌تر شدن بافت پوست و کاهش خطوط و چین‌وچروک‌ها می‌شود. ازآنجایی‌که امواج مورد استفاده در هایفوتراپی بسیار متمرکز هستند، آسیبی به لایه‌های بالایی پوست و اندام‌های مجاور مانند گوش و چشم وارد نمی‌کنند.

معمولا بسته به سن، وضعیت پوست و نتایج مطلوبی که می‌خواهید به‌دست آورید، به یک تا شش جلسه درمانی نیاز است. هر جلسه ممکن است 30 تا 90 دقیقه طول بکشد. پس از هر جلسه می‌توانید بلافاصله به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهید. اخیرا یک مطالعه که اثربخشی هایفوتراپی صورت را پس از گذشت 7 روز، 4 هفته و 12 هفته ارزیابی کرده است، نشان داد که پس از 12 هفته، خاصیت ارتجاعی پوست به طور قابل توجهی بهبود یافته می‌یابد. علت این مساله این است که فرآیند بازسازی پوست و تولید کلاژن کمی زمان‌بر است. 

بنابراین می‌توان ادعا کرد که اگرچه هایفوتراپی نیاز به چندین جلسه درمانی دارد، اما روشی ایمن‌تر و بی‌دردسرتر است. طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک و زیبایی آمریکا (ASAPS)، طی 10 سال گذشته به میزان 64.8 درصد تقاضا برای انجام هایفوتراپی افزایش یافته است. زیرا روند ساده‌ای دارد و عوارض آن اصلا قابل مقایسه با روش‌هایی مانند لیفت صورت نیست.

مقایسه از لحاظ دوران نقاهت

هایفوتراپی یک روش بی‌خطر است و نیازی به گذراندن دوره نقاهت ندارد. پس از هر جلسه هایفوتراپی، ممکن است پوست شما برای چند ساعت حساس، قرمز و متورم باشد. این مساله کاملا طبیعی است و جای نگرانی ندارد. از نظر پزشکان آنچه که مهم است، مراقبت صحیح از پوست بعد از پایان جلسات هایفوتراپی است. زیرا می‌تواند به حفظ اثرات جوانسازی آن کمک کند.

پس، از قرار گرفتن در معرض نور خورشید اجتناب کنید و به طور مداوم از کرم ضدآفتاب استفاده کنید. شستشو صورت و آرایش کردن بعد از هایفوتراپی ایرادی ندارد و فقط لازم است طبق نظر پزشک روتین پوستی خود را تغییر دهید و از محصولات آرایشی و بهداشتی باکیفیت تری استفاده کنید.

در روش لیفت با نخ چون سوزن وارد بافت پوست می‌شود و نخ‌ها در زیر پوست جایگذاری می‌شوند، لازم است برای پیشگیری از عفونت و بهبود عوارض جزئی مانند درد، تورم، قرمزی و کبودی؛ برای 24 تا 48 ساعت استراحت کنید. حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک را به طور کامل مصرف کنید و در صورت لزوم از پماد تتراسایکلین برای کنترل عفونت استفاده کنید.

در 24 ساعت اول اجازه آرایش کردن و شستشو صورت با مواد شوینده را ندارید و برای بهبود تورم می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. برای پیشگیری از حرکت کردن و جابه‌جا شدن نخ‌ها، از مالیدن یا فشار دادن ناحیه تحت درمان پرهیز کنید و برای چند روز رو به پهلو نخوابید. سعی کنید تا یک هفته از اخم کردن، خندیدن و صحبت کردن بیش‌ازحد خودداری کنید. حداقل به مدت یک هفته اجازه سیگار کشیدن، مصرف الکل، انجام فعالیت بدنی سنگین، رفتن به سونا و جکوزی را ندارید.

مقایسه از لحاظ عوارض و خطرات

اگرچه پزشکان معتقد هستند که این دو روش کم‌تهاجمی جایگزین خوبی برای جراحی لیفت صورت هستند، اما نمی‌توان انکار کرد که هرکدام خطرات و عوارض جانبی خاص خود را دارند.

مقایسه عوارض لیفت با نخ و هایفوتراپی

پس از مقایسه لیفت با نخ و هایفوتراپی از لحاظ عوارض و خطرات، می‌توان ادعا کرد که هایفوتراپی روشی ایمن‌تر است. زیرا قرار نیست مانند لیفت با نخ یک سوزن ظریف وارد بافت پوست شود. صرفا امواج روی پوست تابش می‌شوند و به لایه‌های زیرین نفوذ می‌کنند. با این وجود، از عوارض احتمالی هایفوتراپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و ناراحتی
  • قرمزی
  • کبودی
  • احساس سوزن‌سوزن‌ شدن یا بی‎حسی
  • تورم و التهاب
  • ظهور راش‌های پوستی ارغوانی‌رنگ

معمولا این عوارض طی 1 تا 2 روز به‌صورت خود‌به‌خود برطرف می‌شوند. همچنین از عوارض احتمالی لیفت با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد، ناراحتی، قرمزی، تورم و کبودی در محل ورود نخ‌ها به زیر پوست (این عوارض موقت نهایتا طی 3 تا 5 روز از بین می‌روند)
  • آسیب عصبی و بی‌حسی پوست در اثر قرار گرفتن نامناسب نخ‌ها
  • جابه‌جا شدن و حرکت کردن نخ‌ها که باعث ایجاد برآمدگی در زیر پوست می‌شود
  • تجمع ترشحات یا خون در زیر پوست و محل ورود نخ‌ها
  • عفونت پوستی با بروز علائمی مانند تب بالا، خروج ترشحات زردرنگ و درد و تورم شدید

تجربه نشان داده است که عوارض هر دو این روش‌ها، اغلب در اثر انجام غیرحرفه‌ای بروز می‌کنند. پس در انتخاب پزشک یا جراح زیبایی خود دقت کنید.

مقایسه از لحاظ هزینه

این نوید را به شما می‌دهیم که هزینه لیفت با نخ و هایفوتراپی خیلی کمتر از جراحی لیفت صورت است. معمولا هزینه نهایی هرکدام از این روش‌های غیرجراحی به عوامل مختلفی مانند سن، جنسیت، کیفیت اولیه پوست، تعداد جلسات درمانی و میزان مهارت پزشک بستگی دارد.

تجربه نشان داده است که هایفوتراپی به‌دلیل نیاز به برگزاری جلسات مختلف، هزینه نهایی بیشتری دارد. اگرچه پیچیدگی روش لیفت با نخ خیلی بیشتر است و نیاز به مهارت بالای جراح پلاستیک دارد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از هرگونه اقدامی، برای مقایسه لیفت با نخ و هایفوتراپی از لحاظ هزینه، با پزشک یا جراح خود صحبت کنید.

لیفت با نخ بهتر است یا هایفوتراپی؟

طبق نکات ذکر شده در این مطلب برای مقایسه لیفت با نخ و هایفوتراپی، می‌توان نتیجه گرفت که اگر می‌خواهید نتایج سریع‌تر و ماندگارتری داشته باشید، لیفت با نخ گزینه بهتری است. البته عوارض این روش خیلی بیشتر است و معمولا برای کسانی انجام می‌شود که افتادگی پوست شدید و چین‌وچروک‌های عمیق‌تری دارند.

هایفوتراپی یک روش ایمن و بی‌خطر برای کسانی است که علائم پیری خفیف‌تری دارند و نمی‌توانند عوارض لیفت با نخ را تحمل کنند. دریافت نتایج مطلوب آن ممکن است تا 12 هفته زمان ببرد و این نتایج نهایتا تا یک سال ماندگار هستند. قابل ذکر است که برای گذراندن جلسات درمانی مختلف باید مدام به مطب پزشک مراجعه کنید، درحالی‌که لیفت با نخ طی یک جلسه 30 تا 60 دقیقه‌ای تکمیل می‌شود. نخ‌ها نیز زیست‌تخریب‌پذیر هستند و به‌مرور زمان حل می‌شوند. مطمئناً مشورت با پزشک متخصص یا جراح پلاستیک می‌تواند کمک زیادی به شما برای مقایسه لیفت با نخ و هایفوتراپی و گرفتن یک تصمیم صحیح کند.