لیفت با نخ یک روش غیرجراحی برای لیفت و سفت کردن بافت پوست است. برای انجام آن، جراح یک سوزن یا کانولا ظریف به‌همراه نخ‌های خاردار را وارد لایه‌های زیرین پوست می‌کند و سپس نخ‌ها را به سمت بالا می‌کشد.  ورود سوزن به زیر بافت و لیفت پوست، می‌تواند عوارض موقتی مانند درد، ناراحتی، خونریزی، تورم، قرمزی و کبودی ایجاد کند. اگرچه معمولا این عوارض خود‌به‌خود طی چند روز برطرف می‌شوند، اما عدم توجه به اصول مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ می‌تواند عوارض خطرناک‌تری ایجاد کند. به‌همین‌دلیل، در این مقاله قصد داریم شما را با جزئیات کامل مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ آشنا کنیم.

معرفی کوتاه لیفت با نخ

معرفی کوتاه لیفت با نخ

لیفت با نخ در مرحله اول به لیفت پوست کمک می‌کند و با گذشت زمان، خارهای کوچک روی نخ‌ها تولید کلاژن را تحریک می‌کنند. کلاژن می‌تواند با پُر کردن شکاف‌های موجود در پوست، حالت ارتجاعی را به آن بازگرداند. این مساله در سفت شدن بافت پوست و رفع چین‌وچروک‌ها بسیار موثر است. به‌همین‌دلیل است که پزشکان معتقدند لیفت با نخ بدون ایجاد برش و دستکاری زیاد، از مکانیسم ترمیمی طبیعی بدن برای جوانسازی صورت استفاده می‌کند.

لیفت با نخ قابلیت جوانسازی چندین قسمت از صورت ازجمله پیشانی، ناحیه زیر چشم‌ها، ابروها، گونه‌ها، فک و حتی گردن را دارد. در این روش از نخ پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر استفاده می‌شود که در طی 6 ماه تا یک سال خود‌به‌خود حل می‌شود.

چرا مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ مهم است

اگرچه لیفت با نخ یک روش زیبایی کم‌خطر و جایگزین عالی برای جراحی لیفت صورت است. اما عدم توجه به دستورالعمل مراقبت‌های بعد از آن می‌تواند باعث کاهش احتمال موفقیت آن و افزایش احتمال بروز عوارض جدی مانند موارد زیر شود:

  • واکنش آلرژیک پوست به نخ‌ها و بروز علائمی مانند خارش، سوزش و بثورات پوستی
  • آسیب عصبی و بروز بی‌حسی یا درد مزمن در اثر قرار گرفتن نخ‌ها در جای نامناسب
  • حرکت کردن و جابه‌جا شدن نخ‌ها و ایجاد برآمدگی در زیر پوست
  • تجمع خون و ترشحات در زیر پوست
  • عفونت پوست و بروز علائمی مانند تب بالا، درد شدید، سردرد و خروج ترشحات زردرنگ از محل ورود نخ‌ها
  • ماندن جای زخم یا اسکار در محل ورود نخ‌ها

برخی از مهم‌ترین مراقبت‌هایی که باید بدانید

فرآیند کلاژن‌سازی به حداقل دو هفته زمان نیاز دارد، پس سعی کنید در این بازه زمانی به اصول مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ پایبند بمانید تا بتوانید نتایج رضایت‌بخشی دریافت کنید. از مهم‌ترین نکات در زمینه مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بعد از لیفت با نخ روی صورت خود نخوابید

اعمال فشار بیش‌ازحد به ناحیه تحت درمان، یکی از بدترین کارهایی است که می‌توانید انجام دهید. چراکه باعث تشدید تورم، ناراحتی، کبودی و حتی جابه‌جا شدن نخ‌ها می‌شود. توصیه می‌کنیم طبق دستورالعمل پزشک، حداقل برای پنج شب اول روی صورت خود نخوابید.

جالب است بدانید که خوابیدن به پهلو یا حتی روی شکم نیز باعث افزایش فشار روی صورت شما می‌شود. پس سعی کنید به پشت بخوابید و سر خود را به کمک دو عدد بالش کمی بالاتر از قفسه سینه قرار دهید تا تورم و التهاب به حداقل برسد. این کار مانع از حرکت نخ‌ها نیز می‌شود.

تا 2 روز آرایش کردن ممنوع

طبق اصول مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ، تا 24 ساعت اول باید از حمام رفتن و شستشوی صورت با مواد شوینده پرهیز کنید و تا 48 ساعت اول اجازه آرایش کردن و استفاده از محصولات مراقبت از پوست (مانند مرطوب‌کننده‌ها و سرم‌ها) را ندارید. زیرا ممکن در اثر آلودگی، درگیر عفونت پوستی و آکنه شوید.

اصولا در چند ساعت اول پس از لیفت با نخ، پوست شما در حساس‌ترین حالت ممکن است. در این شرایط، حتی محصولاتی‌ که کمترین حساسیت پوستی را ایجاد می‌کنند نیز ممکن است منجر به بروز علائم آلرژی شوند. بسیار مهم است که پوست شما برای بهبودی، در 12 ساعت اول به‌خوبی نفس بکشد، درحالی‌ که مواد آرایشی پتانسیل مسدود کردن منافذ پوست را دارند.

آرایش بعد از لیفت با نخ

برخی از لوازم آرایشی حاوی مواد شیمیایی خشن هستند که ممکن است در طول دوره حساس پس از درمان، پوست را تحریک کنند. علاوه بر این، آرایش نکردن، خطر آسیب ناشی از مالیدن صورت را در حین استفاده و پاک کردن مواد آرایشی به حداقل می‌رساند.

اگر لایه‌برداری بخشی از روتین مراقبت از پوست شماست، حتما چند روز قبل از لیفت با نخ این کار را انجام دهید. از نظر اصول مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ، بعد از لیفت باید حداقل یک هفته صبر کنید تا بتوانید به رژیم مراقبت از پوست خود بازگردید.

استفاده از کمپرس یخ بسیار موثر است

بعد از لیفت با نخ، برای کنترل عوارض جزئی مانند درد، تورم و کبودی می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید. از تماس مستقیم یخ روی پوست لطیف خود اجتناب کنید تا دچار سرمازدگی نشوید. کمپرس سرد را در 24 ساعت اول هر 30 دقیقه یکبار به مدت 4 تا 5 دقیقه روی ناحیه تحت درمان قرار دهید.

سونا، جکوزی و استخر ممنوع

تا بهبودی کامل پوست در محل ورود نخ‌ها، از شنا کردن خودداری کنید. این مساله ممکن است حدود یک یا دو هفته طول بکشد. عدم توجه به این مورد، خطر بروز عوارضی مانند تورم، خونریزی و کبودی را افزایش می‌دهد. زیرا تماس صورت با آب در هنگام شنا کردن، نوعی اعمال فشار روی آن است. علاوه بر این، ممکن است به‌دلیل آلودگی آب درگیر عفونت پوستی شوید.

طبق اصول مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ، حداقل تا یک هفته رفتن به سونا و استراحت کردن در جکوزی ممنوع است. زیرا قرار گرفتن در معرض حرارت بیش‌ازحد ممکن است باعث افزایش فشار خون و تشدید عوارضی مانند خونریزی و کبودی شود. متعاقبا دوش آب گرم، استفاده از دستگاه سولاریوم، آفتاب گرفتن و مصرف غذاهای بسیار گرم مانند سوپ و نوشیدنی‌های گرم نیز توصیه نمی‌شود.

ماساژ و تماس با صورت را به حداقل برسانید

پس از لیفت با نخ، باید تا 10 روز از لمس کردن، ماساژ دادن و وارد کردن فشار بیش‌ازحد به صورت خود خودداری کنید. پوست شما برای بهبودی به زمان نیاز دارد و مالش صورت می‌تواند تورم و کبودی را افزایش دهد و باعث حرکت و جابه‌جایی نخ‌ها و دریافت نتایج نامطلوب شود. سعی کنید تا چند مدت اخم نکنید و ابروهای خود را خیلی جابه‌جا نکنید.

خندیدن و حرف زدن زیاد را تا دو روز فراموش کنید

خندیدن و حرف زدن زیاد، باعث می‌شود که عضلات و پوست صورت مدام حرکت کنند. مطمانا این مساله نه تنها التهاب و تورم را افزایش می‌دهد بلکه ممکن است باعث حرکت نخ‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در جای نامناسب نیز شود. پس طبق اصول مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ، سعی کنید برای چند روز فرم صورت خود را ثابت نگهدارید.

ورزش و فعالیت‌های سنگین بدنی را به بعد موکول کنید

ورزش بعد از لیفت با نخ

ورزش و فعالیت‌های بدنی شدید مانند دویدن، دوچرخه‌سواری و وزنه‌برداری باعث افزایش فشار خون و تشدید عوارض می‌شوند. پس در حین ریکاوری پس از لیفت با نخ، از انجام این‌گونه تمرینات خودداری کنید. از نظر پزشکان، تا دو هفته اول، پیاده‌روی و آهسته دویدن ایرادی ندارد.

حداقل به مدت یک هفته از یوگا پرهیز کنید، زیرا در بسیاری از تمرینات آن باید سر خود را به سمت پایین قرار دهید. درحالی‌که لازم است سر خود را به مدت یک هفته بالا نگهدارید تا نتایج درمانی بهتری دریافت کنید.

از مصرف سیگار پرهیز کنید

سیگار کشیدن یکی دیگر از عادت‌هایی است که فشار خون شما را بالا می‌برد. نیکوتین و ده‌ها ترکیب شیمیایی موجود در دود سیگار، رگ‌های خونی شما را منقبض می‌کنند. در این شرایط، مواد مغذی نمی‌توانند به طور موثر از طریق جریان خون به پوست منتقل شوند. در نتیجه، در روند بهبودی اختلال ایجاد می‌شود.

طبق اصول مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ، حداقل برای دو هفته از سیگار کشیدن خودداری کنید. قابل ذکر است که از وسایل کمکی ترک سیگار مانند چسب و آدامس نیکوتین نیز نمی‌توانید استفاده کنید.

مصرف الکل را برای حداقل یک هفته فراموش کنید

دو دلیل اصلی برای اجتناب از مصرف الکل در دو هفته اول پس از لیف با نخ وجود دارد. الکل یک مایع ادرارآور است، به این معنی که باعث از دست دادن مقدار زیادی آب و مواد مغذی ضروری برای سلامت پوست شما می‌شود. از طرفی، نوشیدن الکل فشار خون شما را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

تا مدتی از برقراری روابط جنسی خودداری کنید

فعالیت جنسی نوعی فعالیت بدنی است. به‌همین‌دلیل، حدود یک هفته پس از لیفت با نخ می‌توانید فعالیت‌های جنسی سبک را شروع کنید. بسته به سرعت بهبودی، معمولا می‌توانید در عرض چند هفته به روال عادی روابط جنسی خود بازگردید.

داروهای خود را سر وقت مصرف کنید

مصرف دارو بعد از لیفت با نخ

احتمالا جراح برای کنترل عفونت و التهاب، داروهای آنتی‌بیوتیک و ضدالتهاب تجویز می‌کند. آن‌ها را به طور کامل مصرف کنید. به‌خصوص کرم موضعی آنتی‌بیوتیک تتراسایکلین که لازم است برای یک تا دو هفته آن را در محل ورود نخ‌ها بمالید. چند هفته بعد از لیفت، برای معاینه یک قرار ملاقات با جراح خود تعیین کنید.

سخن آخر

بنابراین، لیفت با نخ یک درمان ضدپیری غیرتهاجمی است که به سرعت پوست را سفت و لیفت می‌کند. البته اگر توسط یک جراح پلاستیک حرفه‌ای انجام شود و بعد از انجام آن به اصول مراقبت‌های بعد از لیفت با نخ توجه شود.