فیلر یا ژل نوعی ماده پرکننده است که در نواحی اطراف چشم، دهان و بینی تزریق می‌شود و می‌تواند به بهبود چین‌و‌چروک‌ها و خطوط روی صورت کمک کند. اغلب از این ماده برای افزایش حجم گونه‌ها و لب‌ها و فرم‌دهی به چانه و بینی نیز استفاده می‌شود تا چهره‌ی فرد جلوه بیشتری به خود بگیرد.

اگرچه تزریق ژل روشی ایمن محسوب می‌شود، اما معمولا بعد از انجام آن عوارض موقتی مانند درد، تورم، قرمزی، کبودی، سوزش یا خارش احساس می‌شوند. این عوارض به‌صورت خود‌به‌خود طی چند روز تا چند هفته برطرف می‌شوند. با این وجود، توجه به اصول مراقبت‌های بعد از تزریق ژل می‌تواند کمک زیادی به بهبود سریع‌تر و پیشگیری از بروز عوارض خطرناک‌تری مانند عفونت، انسداد عروق و نکروز (مرگ بافتی) کند. در ادامه به جزئیات کامل این مساله اشاره خواهیم کرد.

مراقبت های روز اول بعد از تزریق ژل

مراقبت‌ها در 24 ساعت اول

بلافاصله پس از تزریق، صورت شما توسط پزشک تمیز و ضدعفونی می‌شود. به مدت 6 ساعت از دست زدن، فشار دادن، ماساژ دادن یا مالیدن ناحیه تحت درمان خودداری کنید. فقط درصورتی‌که متوجه ایجاد یک توده کوچک شدید، می‌توانید به آرامی محل تزریق را ماساژ دهید. پس از گذشت 6 ساعت می‌توانید پوست خود را با آب و یک پاک‌کننده ملایم تمیز کنید.

توصیه می‌کنیم حداقل به مدت 24 ساعت از آرایش کردن و استفاده از محصولات مراقبت از پوست حاوی چربی، هیدروکسی اسیدها، رتینول‌ها و ویتامین C خودداری کنید. توجه به این نکته در پیشگیری از بروز عفونت یا ایجاد سایر مشکلات پوستی مانند آکنه کیستیک، آبسه، ندول یا گرانولوم واقعا موثر است. هر نیم ساعت یکبار به مدت 10 دقیقه کمپرس خنک را روی ناحیه درمان قرار دهید (یخ را مستقیما روی پوست قرار ندهید). به مدت 24 تا 48 ساعت از دوش آب گرم و انجام فعالیت‌های ورزشی خودداری کنید.

سعی کنید روز اول بیشتر استراحت کنید. به پشت بخوابید و از قرار دادن صورت خود روی بالش خودداری کنید. برای بهبود تورم و جلوگیری از تجمع خون، بهتر است چند عدد بالش زیر سر خود قرار دهید تا سر در فاصله بالاتری از قفسه سینه قرار بگیرد. در صورت لزوم می‌توانید برای کاهش درد (به‌خصوص در نواحی چانه و لب) از استامینوفن استفاده کنید. از مصرف داروهای رقیق‌کننده خون مانند آسپرین و ایبوپروفن پرهیز کنید زیرا ممکن است باعث تشدید تورم و کبودی شوند.

احتمالا پزشک برای شما یک کرم ضدالتهاب یا آنتی‌بیوتیک موضعی تجویز می‌کند. برای کنترل تورم و عفونت حتما از آن استفاده کنید. مایعات بیشتری بنوشید و از مصرف الکل و سیگار اجتناب کنید تا ناحیه مورد نظر زودتر ترمیم شود. دود سیگار و الکل در روند طبیعی بهبود بدن اختلال ایجاد می‌کنند. از نظر پزشکان، 24 ساعت اول واقعا حیاتی است. زیرا در این مدت توجه به اصول مراقبت‌های بعد از تزریق ژل بیشترین تاثیر را در کنترل عوارض و افزایش احتمال موفقیت این روش دارد.

مراقبت‌ها پس از گذشت 24 ساعت

از مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از تزریق ژل که باید به آنها به مدت یک تا دو هفته توجه کنید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تا زمانی‌که تورم و قرمزی برطرف نشده است، از تماس گرمای شدید با نواحی تزریق‌شده خودداری کنید. این مساله شامل آفتاب گرفتن، برنزه کردن، سونا، جکوزی یا استفاده از موم داغ است. هم‌چنین از سرمای شدید و انجام اسکی یا سایر ورزش‌های زمستانی خودداری کنید.
  • تا یک هفته از انجام فعالیت بدنی سنگین مانند دویدن و تمرینات قدرتی اجتناب کنید. زیرا ورزش شدید جریان خون را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث افزایش تورم و کبودی شود. همچنین از شنا کردن خودداری کنید، زیرا تماس محل تزریق با آب استخر ممکن است زمینه عفونت پوست را فراهم کند. از انجام تمرینات یوگا، پیلاتس و سایر فعالیت‌هایی که نیاز به خم شدن دارند پرهیز کنید.
  • برای دریافت بهترین نتایج تا یک هفته از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و سیگار اجتناب کنید. زیرا الکل گردش خون را افزایش می‌دهد.
  • پزشکان توصیه می‌کنند تا یک هفته پس از تزریق ژل از سفر هوایی خودداری کنید، زیرا تغییرات در فشار کابین ممکن است عوارض جانبی را تشدید کنند.
  • از مصرف داروهایی مانند آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم، وارفارین، ویتامین E، جینسنگ، چای سبز، مکمل سیر، مکمل‌های حاوی استروژن و مکمل حاوی روغن ماهی برای هفته بعد از درمان خودداری کنید، مگر اینکه از نظر پزشکی ضروری باشد. زیرا این داروها و مکمل‌ها خطر بروز خونریزی، کبودی و سایر عوارض را افزایش می‌دهند.
  • تا دو هفته پس از تزریق ژل از انجام روش‌هایی مانند اپیلاسیون، لایه‌برداری شیمیایی، میکرونیدلینگ پوست، میکرودرم ابریژن و لیزردرمانی خودداری کنید. بنابراین بهتر است برنامه‌های درمانی آینده خود را با پزشک در میان بگذارید.

بروز برآمدگی یا مشاهده عدم تقارن در محل تزریق یک مساله رایج است. معمولا این مشکلات به‌مرور زمان برطرف می‌شوند. به عنوان مثال معمولا بعد از تزریق لب، لب بالایی بیشتر از لب پایین متورم می‌شود و اغلب بیماران فکر می‌کنند که به لب بالایی آن‌ها بیش‌ازحد فیلر تزریق شده است. وقتی تورم برطرف شد متوجه می‌شوند که اینطور نیست و لب بالایی کوچک‌تر از لب پایینی خواهد بود.

تزریق ژل یک روش سرپایی است و بعد از انجام آن می‌توانید به منزل مراجعه کنید. طبق اصول مراقبت‌های بعد از تزریق ژل، در صورت مواجهه با علائم زیر سریعا با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب و لرز
  • ایجاد آبسه یا خروج ترشحات و چرک از محل تزریق
  • تورم، قرمزی، کبودی و احساس گرما در محل تزریق که با وجود گذشت چند روز برطرف نمی‌شوند.
  • احساس درد شدید و غیرقابل تحمل در محل تزریق
  • تغییر رنگ پوست در محل تزریق که با وجود گذشت چند روز برطرف نشده است.  
  • خونریزی چشم
  • دوبینی یا از دست دادن بینایی

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود را بیابید.

دوره نقاهت پس از تزریق ژل چقدر طول می‌کشد؟

برخی از افراد پس از تزریق دچار کبودی و تورم خفیف می‌شوند و می‌توان انتظار داشت که این عوارض ظرف یک یا دو هفته بهبود پیدا کنند. اما اگر ناحیه تحت درمان کمی قرمز شود و درد بگیرد، این عوارض تنها چند ساعت طول می‌کشند.

آیا می‌توان قبل یا بعد از تزریق فیلر پوستی مسکن مصرف کرد؟

توصیه می‌کنیم از مصرف مسکن‌های ضدالتهاب مانند ایبوپروفن و آسپرین خودداری کنید، زیرا می‌توانند خون را رقیق کرده و خطر بروز قرمزی، تورم، خونریزی و کبودی را افزایش دهند. اگر درد دارید، برای کمک به کاهش تورم یک کمپرس سرد روی آن ناحیه قرار دهید و در صورت لزوم از استامینوفن استفاده کنید.

آیا می‌توان بعد از تزریق فیلر ورزش کرد؟

طبق اصول مراقبت‌های بعد از تزریق ژل، حداقل یک هفته صبر کنید زیرا ممکن است خطر بروز عفونت را افزایش دهد.

چه مدت پس از مصرف تزریق ژل می‌توان با هواپیما سفر کرد؟

از آنجایی‌ که نگرانی‌هایی در مورد تغییر فشار هوا در کابین هواپیما وجود دارد، بهتر است برای کنترل عوارض یک هفته سفر خود را به تعویق بیاندازید.

چه مدت پس از تزریق ژل می‌توان برنزه کرد یا در معرض نور خورشید قرار گرفت؟

طبق اصول مراقبت‌های بعد از تزریق ژل، تا یک هفته از گرمای شدید و نور مستقیم خورشید دوری کنید. بعد از گذشت این مدت نیز حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

چه مدت بعد از تزریق می‌توان صورت خود را لمس کرد؟

حداقل شش ساعت پس از تزریق، ناحیه تحت درمان را لمس نکنید یا مالش ندهید. پس از آن می‌توانید به‌آرامی ناحیه مورد نظر را تمیز کرده و آرایش سبک انجام دهید.

آیا می‌توان بعد از تزریق ژل سیگار کشید؟

سیگار کشیدن رگ‌های خونی در لایه‌های بیرونی پوست شما را باریک و مسدود می‌کند. در نتیجه پوست شما به اندازه کافی اکسیژن یا مواد مغذی دریافت نمی‌کند. این مساله در کند شدن روند بهبود پوست بعد از تزریق موثر است و حتی می‌تواند زمینه بروز عفونت را فراهم کند. به‌همین‌دلیل، یکی از مهم‌ترین اصول مراقبت‌های بعد از تزریق ژل، ترک سیگار برای حداقل یک هفته است.

آیا توصیه خاصی برای مراقبت از پوست پس از تزریق ژل به گونه‌ها وجود دارد؟

هیچ توصیه خاصی برای مراقبت از گونه‌ها، به جز اجتناب از آرایش کردن در شش ساعت اول وجود ندارد. بهتر است همان توصیه‌های کلی مراقبت‌های بعد از تزریق ژل را دنبال کنید.

چقدر طول می‌کشد تا فیلر یا ژل در بافت زیرین پوست جایگذاری شود؟

ممکن است دو هفته طول بکشد تا فیلر در جای خود قرار بگیرد. به‌همین‌دلیل است که توصیه می‌کنیم حداقل تا یک هفته به اصول مراقبت‌های بعد از تزریق ژل پایبند باشید.

آیا احتمال بروز واکنش آلرژیک بعد از تزریق فیلر وجود دارد؟

معمولا فیلرها حاوی هیالورونیک اسید و مواد محرک تولید کلاژن هستند. هیالورونیک اسید ماده‌ای است که به طور طبیعی در بدن انسان یافت می‌شود. مواد محرک تولید کلاژن نیز از کلسیم ساخته می‌شوند. بنابراین احتمال بروز واکنش آلرژیک به فیلرها بسیار نادر است.

سخن آخر

بنابراین، مراقبت‌های بعد از تزریق ژل اصول ویژه خود را دارند و هرکدام به دلایل مشخصی انجام می‌شوند. مطمئناً مشورت با پزشک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما بگذارد. برای کسب نتایج مطلوب، مراقبت‌های بعد از تزریق ژل را نادیده نگیرید!

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه ما بودید از شما کمال تشکر را داریم. و از شما دعوت می کنیم تا با ارائه نظرات و پیشنهادات خود ما و سایر زیباجویان را با تجربیات و نظرات خود آشنا کنید. پس بدون درنگ شروع به نوشتن نظرات ارزشمند خود کنید.