معمولا با افزایش سن، پلک‌ها کشیده و عضلات حمایت‌کننده آن‌ها ضعیف می‌شوند. عمل زیبایی پلک با برداشتن پوست و چربی اضافی و تنظیم مجدد عضلات می‌تواند به رفع افتادگی پلک‌ها و کاهش حلقه‌های تیره یا پف زیر چشم کمک کند. با توجه به اینکه افتادگی شدید پوست اطراف چشم ممکن است دید محیطی را کاهش دهد لذا عمل بلفاروپلاستی علاوه بر بهبود ظاهر چشم ها جنبه درمانی نیز دارد.

اگرچه این روش جراحی می‌تواند چشم‌ها را جوان‌تر و هوشیارتر نشان دهد، اما در صورت عدم توجه به اصول مراقبتی قبل و بعد از آن ممکن است با عوارض جانبی مانند خونریزی، التهاب و عفونت شدید، ماندن جای زخم و غیره مواجه شوید یا حتی از نتیجه کار راضی نباشید. به‌همین‌دلیل، در این مطلب قصد داریم به اقدامات قبل از عمل پلک بالا و پایین اشاره کنیم تا آگاهانه‌تر عمل کنید. با ادامه این مطلب ما همراه باشید.

اقدامات اولیه قبل از عمل پلک

در اولین قدم قبل از برنامه‌ریزی برای عمل پلک لازم است که با پزشک یا جراح پلاستیک خود ملاقات کنید. معمولا پزشک در طی جلسه مشاوره در مورد سابقه پزشکی شما به‌خصوص سابقه ابتلا به خشکی چشم، گلوکوم، آلرژی، مشکلات گردش خون، مشکلات تیروئید و دیابت سوالاتی می‌پرسد. همچنین در مورد استفاده از داروها، ویتامین‌ها، مکمل‌های گیاهی، الکل، تنباکو باید اطلاعات لازم را به پزشک ارائه دهید.

پس از یک معاینه دقیق تصمیم‌گیری خواهد شد که آیا شما کاندید مناسبی برای عمل پلک یا همان بلفاروپلاستی هستید یا خیر. معاینه چشم‌ها اغلب به‌صورت بررسی میزان تولید اشک؛ اندازه‌گیری سایز پلک‌ها و ارزیابی میدان بینایی برای مشاهده نقاط کور در گوشه چشم (دید محیطی) انجام می‌شود. ممکن است قبل از جراحی از زوایای مختلف از پلک‌ها عکس گرفته شود تا با نتایج بعد از جراحی مقایسه شود.

معمولا پزشک تفاوت بین عمل پلک بالا و عمل پلک پایین را توضیح می‌دهد و تعیین می‌کند که شما به کدامیک از آن‌ها نیاز دارید. اگر در نهایت شرایط مناسب را داشته باشید، پزشک در مورد اقدامات قبل از عمل پلک با شما صحبت خواهد کرد. چراکه توجه به این نکات در افزایش میزان موفقیت جراحی موثر است. در ادامه به این اقدامات اشاره خواهیم کرد.

آمادگی از سه هفته قبل از عمل

برای دریافت بهترین نتیجه، شما باید حداقل از سه هفته قبل از جراحی به نکات زیر توجه کنید.

رعایت اصول مراقبت از پوست

از آنجایی‌که بعد از عمل پلک ظاهر چشم‌ها جوانتر می‌شود، لازم است برای بهبود ظاهر پوست خود نیز اهمیت قائل شوید. این مساله نیاز به پاکسازی ملایم پوست در صبح و عصر، استفاده روزانه از مرطوب‌کننده یا آبرسان و یک کرم ضدآفتاب با حداقل SPF30 دارد.

تغذیه قبل از عمل زیبایی پلک

داشتن تغذیه خوب

تغذیه قبل از عمل بلفاروپلاستی اهمیت زیادی دارد. یکی از مهمترین اقدامات قبل از عمل پلک، رعایت یک رژیم غذایی سالم و متعادل شامل میوه، سبزیجات، غلات کامل و گوشت سفید است. بهتر است از پرخوری و مصرف زیاد الکل و غذاهای خیلی شیرین و چرب پرهیز کنید. الکل به اندازه سیگار می‌تواند عوارض بعد از جراحی را تشدید کند.

ترک سیگار و دخانیات

شما باید حداقل 4 هفته قبل از جراحی از مصرف سیگار و هرگونه محصول مبتنی بر نیکوتین خودداری کنید. زیرا نیکوتین و دود تنباکو باعث اختلال در روند طبیعی بهبود جای زخم بعد از جراحی می‌شوند.

داشتن سبک زندگی سالم

در هفته‌های قبل از جراحی به حفظ سلامت و رعایت بهداشت اهمیت بیشتری بدهید. زیرا ابتلا به هرگونه بیماری به‌خصوص سرماخوردگی می‌تواند منجر به تغییر زمان جراحی شما شود. علاوه‌بر توجه به تغذیه سالم، روزانه فعالیت بدنی داشته باشید. ورزش‌های سبکی مانند شنا و پیاده‌روی مناسب هستند.

برنامه‌ریزی برای بعد از جراحی

ممکن است این مورد از اقدامات قبل از عمل پلک برای شما ساده به نظر برسد، اما نباید فراموش کنید که تا چند روز بعد از جراحی نیاز به استراحت دارید. پس از قبل در مورد گرفتن مرخصی شغلی، وضعیت مراقبت از کودکان و انجام کارهای خانه، خرید و رانندگی تصمیم‌گیری کنید. برنامه‌ریزی کنید که کسی برای اولین شب پس از بازگشت به خانه کنار شما بماند.

دوره نقاهت عمل پلک معمولا 1 تا 2 هفته طول می‌کشد تا زمانی‌که نتایج کامل را مشاهده کنید. در این مدت زمان، مقداری درد، تورم و کبودی در اطراف ناحیه چشم را تجربه خواهید کرد که با گذاشتن کمپرس یخ روی چشم‌ها می‌توانید آن را کاهش دهید. بنابراین، بهتر است از قبل تخت خواب و وسایل لازم برای سرگرمی را تهیه کنید.

هر چه بیشتر بتوانید به چشمان خود استراحت دهید، بهبودی سریع‌تر و راحت‌تری خواهد داشت. پس از تماشای مداوم صفحه نمایش تلفن، کامپیوتر یا تلویزیون دوری کنید و به‌جای آن به‌سراغ گوش کردن به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها بروید.

آزمایشات قبل از عمل زیبایی پلک

انجام آزمایش‌های قبل از جراحی

احتمالا پزشک از شما می‌خواهد که قبل از جراحی آزمایش خون، ادرار و غیره انجام دهید. سعی کنید نتایح آن‌ها را در اولین فرصت ارائه دهید. زیرا ممکن است با تشخیص مشکلاتی مانند قند خون بالا، کاهش تعداد پلاکت و غیره اصلا نتوانید برای انجام جراحی اقدام کنید یا زمان جراحی تا رفع این مشکلات به تاخیر بیافتد. انجام آزمایش های لازم قبل از عمل افتادگی پلک را دست کم نگیرید.

ضرورت حفظ آرامش

یکی از اقدامات قبل از عمل بلفاروپلاستی، مدیریت استرس و اضطراب و حفظ آرامش روحی است. سعی کنید از چند هفته قبل از جراحی روی این مساله کار کنید و در صورت لزوم با یک روانشناس صحبت کنید.

اجتناب از مصرف برخی از داروها

یکی از مهمترین اقدامات قبل از عمل زیبایی پلک این است که حداقل از یک هفته قبل مصرف داروهای زیر را متوقف کنید:

  • آسپرین و داروهای حاوی آسپرین
  • ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و سایر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • مکمل ویتامین E
  • مکمل‌های غذایی مانند سیر
  • چای سبز یا عصاره چای سبز
  • مکمل‌های حاوی استروژن

زیرا این داروها و مکمل‌ها خطر بروز خونریزی، کبودی و سایر عوارض را افزایش می‌دهند. طبق دستورالعمل اقدامات قبل از عمل پلک ، شما فقط اجازه مصرف داروهای تاییدشده توسط جراح خود را دارید.

خرید اقلام ضروری برای بعد از جراحی

برای پانسمان محل جراحی یا تمیز نگهداشتن آن لازم است گاز استریل تهیه کنید. قطره اشک مصنوعی برای جلوگیری از خشکی چشم نیز لازم است. یک عینک آفتابی با قاب بزرگ برای محافظت از محل زخم در برابر نور خورشید نیز تهیه کنید.

آماده کردن کیف شخصی

کیف خود را برای روز جراحی ببندید. حتما شناسنامه و کارت ملی، عینک آفتابی تیره و دفترچه بیمه همراه شما باشد.

اقدامات لازم در شب قبل از عمل

شب قبل از عمل باید به موارد زیر توجه کنید:

  • دوش بگیرید. از یک صابون ضدباکتری و بدون عطر استفاده کنید. موهایتان را فقط شامپو بزنید و از هیچ نوع ژل یا محصول حالت‌دهنده مو استفاده نکنید.
  • استفاده از لوازم آرایشی، کرم‌های مرطوب‌کننده و معطر پوست، اسپری مو، عطر، جواهرات، لنزهای تماسی، گیره مو یا بدن نیز توصیه نمی‌شود.
  • یک لباس مناسب آماده کنید. بهتر است در روز جراحی یک لباس راحت، تمیز، جلوباز و گشاد بپوشید. پوشیدن یقه اسکی یا لباس‌های جلوبسته اصلا توصیه نمی‌شود. زیرا در هنگام تعویض آنها ممکن است محل جراحی آسیب ببیند.

مطمئناً توجه به این موارد از اقدامات قبل از عمل پلک، می‌تواند روند جراحی را برای شما آسان و ایمن کند.

سخن آخر

اگرچه پزشک یا جراح پلاستیک مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های متناسب با نیازهای خاص شما را به‌عنوان اقدامات قبل از عمل پلک ارائه می‌دهد، اما لازم دانستیم در قالب یک مطلب کوتاه نیز به این مساله بپردازیم. زیرا تاثیر به‌سزایی در کاهش خطرات و عوارض و افزایش احتمال موفقیت جراحی دارد.