لب‌ها یکی از بخش‌های مهم و حساس صورت هستند که نقش بزرگی در زیبایی و ابراز احساسات دارند. آناتومی لب‌ها به دانستن ساختار و عملکرد آن‌ها در بدن اطلاق می‌شود. آناتومی لب‌ها برای پزشکان جراح زیبایی بسیار مهم است چرا که به آن‌ها کمک می‌کند تا جراحی لیفت لب را با دقت و احتیاط بالایی انجام دهند.

جراحی لیفت لب یک روش زیبایی است که باعث بهبود شکل و اندازه لب‌ها می‌شود. در این جراحی، پزشک با بریدن یک قسمت از پوست بالای لب فوقانی یا زیر بینی، باعث کوچک شدن فاصله بین بینی و لب فوقانی می‌شود. این کار باعث می‌شود که لب فوقانی به صورت طبیعی به سمت بالا برود و شکل زیباتر و جذاب‌تری پیدا کند. البته باید توجه داشت که جراحی لیفت لب مناسب همه نیست و باید با مشورت پزشک تصمیم گرفت. اکنون قصد داریم به بررسی آناتومی لب جهت انجام جراحی لیفت لب بپردازیم.

اگر در آینده نزدیک قصد جراحی زیبایی لب را دارید، مطالعه این مقاله را اکیداً به شما توصیه می‌کنیم. همچنین در صورتی که برای تصمیم‌گیری در این باره به مشاوره نیاز دارید، می‌توانید همین حالا با شماره تلفن 09120746278 تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

بررسی کامل آناتومی لب‌ها

بررسی کامل آناتومی لب‌ها

لب‌ها از دو لایه اصلی لایه بیرونی یا پوست و لایه درونی یا مخاط تشکیل شده‌اند. همچنین لب‌ها از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند که عبارتند از:

بخش صورتی (Vermilion)

این بخش از لب‌ها از بافت عضلانی، عروق خونی و عصب‌ها تشکیل شده است. رنگ صورتی این بخش به دلیل وجود مویرگ‌های خونی در زیر پوست است.

بخش سفید (Labial Mucosa)

این بخش از لب‌ها از بافت مخاطی پوشیده شده است. این بخش از لب‌ها ضخامت کمتری نسبت به بخش صورتی دارد و رنگ آن سفید است.

بین دو لایه اصلی لب یعنی پوست و مخاط، بافت چرب، عضلات، رگ‌ها و عصب‌ها قرار دارند. به‌این ترتیب آناتومی لب‌ها به شکل زیر است:

پوست

پوست لب‌ها نازک‌تر و حساس‌تر از پوست سایر نقاط صورت است. پوست لب‌ها دارای ملانین کمتری است و به همین دلیل رنگ آن‌ها قرمز است. پوست لب‌ها شامل سه بخش است: بخش مرکزی یا ورمیلون، بخش خارجی یا کاتانئوس و بخش مرزی یا وایت رول.

مخاط

مخاط لب‌ها یک لایه نازک از بافت روده‌ای است که با پوست مرز دارد. مخاط لب‌ها شامل سلول‌های ترشحی است که مایعات رطوبت رسان را تولید می‌کنند. مخاط لب‌ها به دندان‌ها، لثه‌ها و خلف آن‌ها ادامه دارد.

بافت چرب

بافت چرب لب‌ها در بین پوست و عضلات قرار دارد و به شکل و حجم لب‌ها کمک می‌کند. بافت چرب لب‌ها شامل گلاندول های تعریقی، غده های صفرایی و فولیکول های مو است.

عضلات

عضلات لب‌ها شامل عضلات حلقوی دهان (orbicularis oris) و عضلات صورت (facial muscles) هستند. عضلات حلقوی دهان یک عضله پیچیده است که به صورت حلقه در اطراف دهان قرار دارد و به بستن، باز کردن و تغییر شکل دادن به لب‌ها کمک می‌کند. عضلات صورت شامل عضلات زیرین:

  • عضلات بالای لب (levator labii superioris) : این عضلات از بالای فک تا بالای لب فوقانی کشیده شده‌اند و به بالابردن لب فوقانی کمک می‌کنند.
  • عضلات زیرین لب (depressor labii inferioris) : این عضلات از پایین فک تا پایین لب تحتانی کشیده شده‌اند و به پایین آوردن لب تحتانی کمک می‌کنند.
  • عضلات زیرین بینی (depressor septi nasi) : این عضلات از پایین بینی تا بالای لب فوقانی کشیده شده‌اند و به پایین آوردن بینی و لب فوقانی کمک می‌کنند.
  • عضلات زاویه دهان (levator anguli oris) : این عضلات از بالای فک تا زاویه دهان کشیده شده‌اند و به بالابردن زاویه دهان کمک می‌کنند.
  • عضلات زاویه دهان (depressor anguli oris) : این عضلات از پایین فک تا زاویه دهان کشیده شده‌اند و به پایین آوردن زاویه دهان کمک می‌کنند.
  • عضلات خنده (zygomaticus major and minor) : این عضلات از استخوان گونه تا زاویه دهان کشیده شده‌اند و به خندیدن و بالابردن زاویه دهان کمک می‌کنند.
  • عضلات گریه (risorius) : این عضلات از پشت گوش تا زاویه دهان کشیده شده‌اند و به گریستن و پایین آوردن زاویه دهان کمک می‌کنند.

رگ‌ها

رگ‌ها لب‌ها شامل رگ‌های خونی و رگ‌های لنفاوی هستند. رگ‌های خونی لب‌ها شامل سرخرگ‌ها و مویرگ‌ها هستند. سرخرگ‌ها لب‌ها از شریان فک فوقانی و شریان فک تحتانی خارج می‌شوند و به تغذیه بافت‌های لب‌ها کمک می‌کنند. مویرگ‌ها لب‌ها از مجاری خروجی سرخرگ‌ها تشکیل می‌شوند و خون را به سمت قلب هدایت می‌کنند. رگ‌های لنفاوی لب‌ها به جمع آوری و حمل مایع لنف به سمت گره های لنفاوی کمک می‌کنند.

عصب‌ها

عصب‌ها لب‌ها شامل عصب حسی و عصب حرکتی هستند. عصب حسی لب‌ها از شاخ های فروع عصب صورت (trigeminal nerve) خارج می‌شود و به احساس درد، دما، لمس و فشار در لب‌ها کمک می‌کند. عصب حرکتی لب‌ها از شاخ های فروع عصب صورت (facial nerve) خارج می‌شود و به حرکت عضلات صورت و لب‌ها کمک می‌کند.

آشنایی با آناتومی لب‌ جهت انجام جراحی لیفت لب ضروری است. جراحی لیفت لب یک روش جراحی است که با هدف بهبود شکل و حجم، لب، تقارن آن نسبت به بینی، چشم و چانه را بهبود می‌بخشد.

جراحی لیفت لب و انواع آن

جراحی سانترال لب و دایرکت لب

جراحی لیفت لب یک روش جراحی زیبایی است که برای افزایش نمایانی و ارتفاع لب انجام می شود. این جراحی معمولاً برای افرادی که لب بالایی کوتاه است، نمایانی لب پایین کم است یا نسبت لب پایین به لب بالا نامتعادل استفاده می شود. دو نوع اصلی جراحی لیفت لب وجود دارد:

لیفت سانترال لب (Central Lip Lift)

در این روش، جراح برشی در زیر بینی ایجاد می‌کند و بخش کوچکی از پوست و بافت زیر آن را برداشته می‌شود. با این کار لب بالایی به سمت بالا کشید شده و نمای بیشتری پیدا کند.

لیفت دایرکت لب (Direct Lip Lift)

در این روش، جراح برشی در وسط لب بالایی ایجاد می‌کند و بخش کوچکی از پوست و بافت زیر آن را برداشته می‌شود. با این کار لب بالایی ارتفاع بیشتری پیدا کند.

در این بین انوع جراحی لیفت لب که برای بیمار مناسب است، به عوامل مختلفی مانند انتظارات بیمار، وضعیت آناتومیکی لب ها و تشخیص و پیشنهاد جراح بستگی دارد.

چرا بررسی آناتومی برای جراحی زیبایی لب مهم است؟

در جراحی لیفت لب، جراح باید به آناتومی لب‌ها توجه داشته باشد تا بتواند نتیجه مطلوبی را برای بیمار به دست آورد. در هر دو نوع جراحی لیفت لب، جراح باید بخش کوچکی از پوست و بافت زیر آن را بردارد. این کار باید به گونه ای انجام شود که به اعصاب و رگ‌های خونی لب و بینی آسیب نرساند. نتایج جراحی لیفت لب معمولا دائمی هستند. با این حال، با گذشت زمان، ممکن است لب ها دوباره کمی افتادگی پیدا کنند.

در این مطلب درباره آناتومی لب و اهمیت بررسی آن برای جراحی لیفت لب صحبت کردیم. امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما قرار داده باشد. اگر اینطور است، این مقاله را با دوستانی که در آستانه تصمیم گیری برای عمل زیبایی لب هستند، به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت که در این زمینه با پرسشی مواجه هستید، سوال خود را در بخش دیدگاه ها مطرح نمایید تا در اولین فرصت توسط پزشک متخصص پاسخ داده شود. تا مقاله ای دیگر بدرود.