یکی از پرسش های کسانی که متقاضی عمل سانترال لب هستند در مورد انواع آزمایش هایی که باید قبل از این عمل انجام دهند است. اینکه چه کسانی باید آزمایش دهند؟ و چه آزمایشاتی توسط جراح تجویز می شود؟ از مهمترین سوالات در این زمینه می باشند. در این مقاله در مورد این موضوعات و پاسخ این سوالات صحبت خواهم کرد. پس از شما دعوت می کنم با صرف کمی وقت تا انتهای این مطلب همراه من باشید. همچنین در انتهای مطلب با طرح سوالات، نظرات و پیشنهادات خود ما را با دیدگاه های خود در این زمینه آشنا سازید.

همانطور که می دانید عمل زیبایی لب (سانترال یا دایرکت لب) یک جراحی با تایم کوتاه است که در کمتر از یک ساعت با بی حسی موضعی انجام می شود. برای انجام این عمل نیازی به بیهوشی نیست و از اینرو انجام برخی آزمایشات که به جهت اطمینان از سلامت فرد حین بیهوشی ضرورت داشتند تجویز نمی شوند. اما جراح با بررسی شرایط جسمانی فرد، سن متقاضی و سابقه قبلی او از انجام انواع جراحی ها تصمیم می گیرد که چه آزمایشاتی برای او نیاز است یا خیر. در ادامه به بررسی بیشتر در این مورد خواهم پرداخت.

کاندیدای انجام آزمایش قبل از عمل

انجام آزمایش که یکی از مقدمات قبل از عمل سانترال لب است، برای 2 دسته از افراد تجویز می شود. یک گروه افرادی که دارای بیماری های زمینه ای هستند و ممکن است حین عمل شرایط عمومی آنها تحت تاثیر جراحی تغییر کند. بیماری هایی از قبیل، قند خون، تالاسمی، فشار خون، غلظت خون، فاویسم، مشکلات قلبی و تنفسی. گروه دیگر افرادی که دارای بیماری هایی هستند که ممکن است برای کادر جراحی حین عمل خطرآفرین باشد. بیماری هایی نظیر، ایدز (HIV)، کرونا، آنفولانزا، هپانیت نوع B و C، زگیل تناسلی و غیره.

آزمایشات ضروری قبل از عمل

در ادامه انواع آزمایشاتی که برای هر دو گروه ممکن است تجویز شود را بررسی میکنیم.

تست نوار قلب قبل از لیفت لب

تست نوار قلب قبل از سانترال لب

افرادی که مشکلات قلبی دارند یا سن شان بالاست یا قرار است عمل با بیهوشی برای آنها انجام شود باید تست نوار قلب دهند. جراح در این مواقع با ارجاع این افراد به یک متخصص قلب، انجام آزمایشات مربوطه و بررسی های لازم را به ایشان واگذار می کند. متخصص قلب با بررسی شرایط تاییدیه لازم جهت انجام عمل را صادر می نماید و فرد متقاضی می تواند نسب به رزرو وقت عمل اقدام کند.

آزمایش خون قبل از سانترال لب

آزمایش خون قبل از سانترال لب

شاید مهمترین آزمایش قبل از عمل سانترال لب، آزمایش خون باشد. پارامترهای مختلفی در داخل خون وجود دارد که بیانگر شرایط جسمانی و سلامتی فرد متقاضی است. جراح با بررسی آزمایش خون می تواند به اطلاعات زیادی در این مورد دست یابد که در ادامه برخی از آنها را بررسی می کنم. بررسی قند خون، فشار خون، غلظت خون، میزان گلبول های سفید و قرمز خون، غلظت اکسیژن خون و فاکتورهای دیگر نقش تعیین کننده ای در تصمیم جراح برای انجام یا عدم انجام عمل جراحی دارند. اینکه شرایط فرد حین عمل چگونه خواهد بود تا حد زیادی به نتیجه آزمایش خون فرد متقاضی بستگی دارد.

برای مثال برای افرادی که به بیماری فاویسم مبتلا هستند آزمایش خون تجویز می شود. جراح با بررسی میزان غلظت خون آنها و فاکتورهای دیگر تصمیم میگیرد که جراحی سانترال لب را برای آنها انجام دهد یا خیر. همینطور نتیجه آزمایش خون در تجویز نوع داروهای بعد از جراحی نیز تاثیرگزار است.

تست کرونا قبل از سانترال لب

تست کرونا قبل از سانترال لب

با شیوع ویروس کرونا و همچنین شیوع نوع پیشرفته ویروس آنفولانز جهان تغییر کرد. بسیاری افراد درگیر این بیماری شدند و جان خودشان را از دست دادند. بسیاری از این افراد کادر درمان، پرستاران، جراحان و کمک جراحان بودند. پس یکی از آزماشاتی که برای افراد مشکوک به ابتلا تجویز می شود تست کرونا و آنفولانزا است. این تست ها برای حفظ سلامتی کادر جراحی هستند و با توجه به اینکه ویروس های کرونا و آنفولانزا خیلی سریع از طریق تنفس منتقل می شوند اهمیت زیادی دارند.

آزمایش ایدز و هپاتیت

آزمایش ایدز و هپاتیت قبل از سانترال لب

اگر فرد متقاضی مشکوک به ابتلا به بیماری هایی مانند ایدز، هپاتیت و زگیل تناسلی باشد وظیفه دارد که این مهم را به اطلاع جراح برساند. جراح در این شرایط برای اطمینان بیشتر آزمایش های لازم را تجویز می کند و پس از حصوصل اطمینان می توان عمل جراحی را با احتیاط حداکثر انجام داد. همانطور که می دانید کادر جراحی همواره در معرض ابتلا به بیماری هایی هستند که ممکن است از طریق خون از بیمار به آنها منتقل شود.

نکات مهم و تکمیلی

هنگام آزمایش نکات زیر را برای حصول نتیجه بهتر در نظر داشته باشید

  • قبل از نمونه گیری آزمایش خون ناشتا باشید.
  • برای انجام آزمایش به مراکز معتبر مراجعه کنید.
  • آزمایش ها باید بروز و جدید باشند.
  • انجام آزمایش به جهت حفظ سلامتی شماست و بخاطر هزینه آنها را نادیده نگیرید.
  • اگر احتمال می دهید به بیماری خطرناکی مبتلا هستید به جراح اطلاع دهید.
  • داروهایی که بصورت روتین مصرف می کنید را به جراح اطلاع دهید.
  • اگر به مواد غذایی خاصی حساسیت دارید به پزشک اطلاع دهید.
  • تجربیات قبلی خود از عمل های جراحی را به جراح اطلاع دهید.

در این مطلب در مورد همه آزمایشاتی که ممکن است قبل از عمل سانترال لب تجویز شود صحبت کردم. از شما دعوت میکنم با نوشتن نظرات، سوالات و پیشنهادات خودتان از ما حمایت کنید. اگر فکر می کنید این مطلب برای کسی مفید است لینک آن را برای آن فرد ارسال کنید. با تشکر و سپاس