با افزایش سن عضلات حمایتی صورت ضعیف می‌شوند و میزان تولید پروتئین‌های ساختاری، کلاژن و الاستین پوست کاهش پیدا می‌کند. به‌همین‌دلیل، به‌مرور مشکلاتی مانند افتادگی پوست و چین‌و‌چروک‌ها ظاهر می‌شوند. یکی از نواحی صورت که خیلی زود علائم پیری را بروز می‌دهد، نواحی اطراف چشم است. در این شرایط، احتمال افتادگی ابروها وجود دارد که برای رفع این مشکل لیفت ابرو یکی از بهترین راهکارهاست. البته در برخی از افراد به‌صورت ژنتیکی فاصله میان چشم و ابروها زیاد نیست و مجبور هستند در سنین جوانی برای لیفت ابرو اقدام کنند.

در حال حاضر لیفت ابرو به دو روش لیفت ابرو با نخ و جراحی لیفت ابرو انجام می‌شود. کسانی‌که افتادگی شدید در ناحیه ابرو و شقیقه ندارند، بهتر است برای پیشگیری از بروز عوارض جراحی لیفت ابرو، از روش کم‌تهاجمی لیفت ابرو با نخ استفاده کنند. لیفت با نخ یک روش موثر برای لیفت و سفت کردن بافت پوست بدون نیاز به جراحی است. برای انجام این کار معمولا از نخ‌های زیست‌تخریب‌پذیر استفاده می‌شود که طی 6 ماه تا یک سال به‌مرور حل می‌شود درحالی‌که آثار مفید آن در اثر تحریک تولید کلاژن برای 2 تا 3 سال باقی می‌مانند. در حین انجام این روش زیبایی، جراح پلاستیک سعی می‌کند با وارد کردن نخ‌های خاردار به زیر پوست و کشیدن آن‌ها به سمت بالا، بافت پوست را در یک وضعیت مشخص ثابت کند. در ادامه به جزئیات بیشتری از تکنیک جوانسازی لیفت ابرو با نخ اشاره خواهیم کرد.

هدف از لیفت ابرو با نخ چیست

از اهداف انجام روش لیفت ابرو با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بالا بردن ابروها در افراد مسن به‌منظور رفع افتادگی پوست و سفت کردن بافت ابروها
  • تغییر شکل ابروها در جوان‌ترها و ایجاد حالت چشم گربه‌ای برای چشم‌ها
  • رفع خطوط و چین‌وچروک‌های بین ابروها و اطراف چشم (خطوط پنجه‌کلاغی)
  • اصلاح عدم تقارن ابروها

به طور کلی، لیف ابرو باعث تغییر در فرم ابروها، چشم‌ها، شقیقه و مقداری از گونه‌ها می‌شود و کمک می‌کند تا تغییر بزرگی در صورت حاصل شود. به‌همین‌دلیل، در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

کاندیدای مناسب برای لیفت ابرو با نخ

لیفت ابرو با نخ روشی کم‌خطر است و از 18 سالگی به بعد می‌توان برای انجام آن اقدام کرد. با این وجود، پزشکان توصیه می‌کنند که این روش از 30 سالگی به بعد و با ظهور علائم پیری انجام شود. بدین‌شکل، نه تنها فاصله بین چشم و ابروها بیشتر می‌شود بلکه با تحریک بدن به تولید کلاژن، پوست اطراف چشم‌ها نیز جوانسازی می‌شوند. در صورت وجود شرایط زیر، ممکن است از نظر جراح پلاستیک کاندیدای مناسبی برای لیفت ابرو با نخ باشید:

  • ظهور چین‌و‌چروک و خطوط بین دو ابرو
  • افتادگی ابروها به سمت پایین و عدم مشاهده یک قوس مناسب در فرم ابروها
  • افتادگی پلک‌ها و بافت ناحیه شقیقه
  • عدم تقارن و قرینه نبودن فرم ابروها با یکدیگر

درصورتی‌که از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشید و به فرم‌های چشم‌گربه‌ای یا چشم روباهی علاقه‌مند هستید و دوست دارید چشم‌های شما جذاب‌تر و گیراتر به نظر برسند، لیفت ابرو با نخ می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. در صورتی که به بیماری‌های مزمن مانند هموفیلی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‎های قلبی مبتلا باشید احتمال کاهش میزان موفقیت لیفت ابرو با نخ و افزایش شدت عوارض جانبی آن وجود دارد. به‌همین‌دلیل، در این موارد جراح با احتیاط بیشتری پیش می‌رود.

اگر سیگاری هستید یا به‌صورت مداوم نوشیدنی‌های حاوی الکل مصرف می‌کنید و قابلیت ترک آن‌ها را برای چند هفته قبل و بعد از عمل ندارید، بهتر است از انجام این روش صرف نظر کنید. زیرا سیگار و الکل باعث ایجاد تداخل در روند بهبودی می‌شوند.

مزایا و معایب لیفت ابرو با نخ

از مزایای لیفت ابرو با نخ (به‌خصوص در مقایسه با جراحی لیفت ابرو) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قبل از انجام آن نیاز به آمادگی خاصی نیست و یک روش سرپایی محسوب می‌شود.
  • برخلاف جراحی لیفت ابرو، این روش نیازی به بیهوشی عمومی ندارد و در کوتاه‌ترین زمان با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  • لیفت ابرو با نخ یک روش غیرجراحی است و نیاز به ایجاد برش ندارد. به‌همین‌دلیل، کم‌خطر است و دوران نقاهت کوتاهی دارد.
  • اگرچه برای انجام این روش از نخ‌های زیست‌تخریب‌پذیر استفاده می‌شود، اما اگر از نتایج آن راضی نباشید جراح می‌تواند نخ‌ها را خارج کند. بنابراین، برخلاف جراحی لیفت ابرو روشی برگشت‌پذیر است.
  • نخ‌ها با سوزن ظریفی زیر پوست قرار می‌گیرند و جای زخم یا اسکار باقی نمی‌گذارند.
  • هزینه لیفت ابرو با نخ بسیار کمتر از جراحی لیفت ابرو است.

نمی‌توان انکار کرد که هر روش زیبایی در کنار مزایای عالی خود معایبی نیز دارد. از معایب لیفت ابرو با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • معمولا بعد از انجام آن به مدت یک تا دو روز احتمال بروز درد، قرمزی و تورم وجود دارد.
  • برای یک تا دو هفته اجازه لمس کردن و فشار دادن ناحیه تحت درمان و خوابیدن به سمت پهلو را ندارید.
  • برخلاف جراحی لیفت ابرو، لیفت ابرو با نخ یک روش دائمی نیست و ممکن است برای 2 تا 3 سال ماندگاری داشته باشد و معمولا برای طولانی شدن اثرات آن از تزریق بوتاکس یا فیلر در بالای ابرو استفاده می‌شود.
  • افرادی‌که خطوط عمیق و افتادگی شدید پوست در ناحیه ابروها، شقیقه و پلک‎ها دارند، بهتر است از همان ابتدا برای انجام جراحی لیفت ابرو اقدام کنند. زیرا اثرگذاری و ماندگاری لیفت ابرو با نخ به اندازه روش جراحی نیست.
  • نتیجه نهایی لیفت ابرو با نخ فوراً دیده نمی‌شود و باید حداقل دو هفته صبر کرد.
  • احتمال بروز واکنش آلرژیک به ماده بی‌حسی برای انجام روش لیفت با نخ وجود دارد.

نحوه انجام لیفت ابرو با نخ

  1. ابتدا جراح ناحیه مورد نظر را علامت‌گذاری کرده و سپس برای بی‌حسی موضعی اقدام می‌کند. پس از اطمینان از بی‌حسی، جراح با استفاده از یک سوزن یا کانولا ظریف سعی می‌کند نخ‌ها را وارد لایه‌های زیرین پوست اطراف ابروها کند.
  2. بعد از اینکه نخ‌ها در جای مناسبی قرار گرفتند و ثابت شدند، به سمت بالا کشیده می‌شوند. بدین‌شکل، پوست ابروها، شقیقه و پلک‌ها کشیده شده و ظاهر جوانتری به خود می‌گیرند. در نهایت سوزن‌ یا کانولا خارج شده و اضافه‌ نخ‌ها بریده می‌شود.

این روش نیازی به بخیه زدن ندارد. معمولا کل این فرآیند در مطب و طی 30 تا 45 دقیقه انجام می‌شود. می‌توانید خیلی سریع روال عادی خود را از سر بگیرید. اگرچه این روش در ابتدا به کمک نخ‌ها (که در عمق پوست شما گیر می‌کنند) سعی می‌کند پوست را به صورت مکانیکی به سمت بالا بکشد اما با گذشت زمان، خارهای کوچک روی نخ‌ها تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و ظاهری برجسته و کاملا طبیعی ایجاد می‌کنند. کلاژن می‌تواند با پر کردن شکاف‌های موجود در پوست، حالت ارتجاعی را به آن بازگرداند. این مساله در سفت شدن بافت پوست بسیار موثر است. قابل ذکر است که این خارها نه تنها به پوست می‌چسبند بلکه بافت و ماهیچه‌های زیرین را نیز در حین کشیده شدن محکم می‌گیرند و موقعیت آن‌ها را تنظیم می‌کنند.

مراقبت‌های قبل و بعد از لیفت ابرو با نخ

قبل از لیفت ابرو با نخ، جراح شما را معاینه می‌کند و دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهد. بهتر است در این جلسه در مورد بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی خود صحبت کنید. توجه به نکات لیست شده در زیر قبل و بعد از انجام لیفت با نخ ضروری است:

  1. برای کنترل عوارضی مانند خونریزی و کبودی، از یک هفته قبل اجازه مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهای رقیق‌کننده خون را ندارید.
  2. ازآنجایی‌که سیگار و الکل باعث تداخل در روند بهبودی می شوند، از یک تا دو هفته قبل، مصرف آن‌ها را قطع کنید.
  3. در این روش نیازی به ناشتا بودن نیست، فقط سعی کنید شب قبل از انجام آن از عوامل استرس‌زا دوری کنید.
  4. بعد از لیفت ابرو با نخ، برای کنترل عوارض جزئی مانند درد و تورم می‌توانید از کمپرس سرد استفاده کنید.
  5. تا 24 ساعت اول از حمام رفتن و شستشوی صورت با مواد شوینده پرهیز کنید.
  6. بهتر است در هفته اول از آرایش کردن و استفاده از محصولات مراقبتی خودداری کنید.
  7. برای کنترل عفونت در محل ورود نخ‌ها، می‌توانید از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده کنید.
  8. برای پیشگیری از جابه‌جا شدن نخ‌ها، از مالش دادن یا فشار دادن ناحیه تحت درمان خودداری کنید.
  9. بهتر است تا چند روز به پهلو نخوابید.
  10. سعی کنید تا چند مدت اخم نکنید و ابروهای خود را خیلی جابه‌جا نکنید.
  11. حداقل تا یک هفته اجازه انجام فعالیت بدنی شدید و رفتن به سونا و جکوزی را ندارید.

معمولا پس از قرار دادن نخ‌ها، آثار اولیه لیفت ابروها و شقیقه به سرعت دیده می‌شوند و در روزها و هفته‌های بعد متوجه نتایج نهایی این روش می‌شوید. زیرا فرآیند کلاژن‌سازی به حداقل دو هفته زمان نیاز دارد.

عوارض و خطرات لیفت ابرو با نخ

اگرچه لیفت ابرو با نخ یک روش کم‌تهاجمی محسوب می‌شود، اما بعد از انجام آن احتمال بروز عوارض موقتی و جزئی مانند درد، خونریزی، قرمزی، کبودی و تورم در محل ورود نخ‌ها وجود دارد. اگر این عوارض بعد از گذشت 48 تا 72 ساعت به‌صورت خود‌به‌خود برطرف نشدند، حتما به جراح خود اطلاع دهید. زیرا ممکن است درگیر عفونت یا مشکلات دیگری مانند موارد زیر شده باشید:

  • واکنش آلرژیک پوست به نخ‌ها
  • قرار گرفتن نامناسب نخ‌ها و فشار آن‌ها به اعصاب صورت
  • تجمع خون و ترشحات در زیر پوست به‌خصوص در محل ورود نخ‌ها
  • جابه‌جا شدن و حرکت نخ‌ها (معمولا باعث ایجاد برآمدگی در زیر پوست می‌شود)

از علائم عفونت پوست ناشی از لیفت ابرو با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تب بالا
  • سردرد و سرگیجه مزمن
  • از بین نرفتن درد، قرمزی و تورم
  • ظهور ترشحات روشن یا تیره در محل ورود نخ‌ها

اگر لیفت ابرو با نخ به شیوه‌ای هنرمندانه و با دقت عمل زیادی انجام نشود، ممکن است نتایج آن برای شما رضایت‌بخش نباشد. پس در انتخاب کلینیک زیبایی و جراح پلاستیک خود دقت کنید.

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از ابهامات ذهنی خود در مورد لیفت ابرو با نخ را بیابید.

مکانیسم عمل لیفت ابرو با نخ برای جوانسازی صورت چیست؟

در واقع این روش به دو صورت عمل می‌کند. در مرحله اول با کشیدن پوست کنار ابروها به کمک نخ‌ها کمک می‌کند تا افتادگی پوست و چین‌وچروک‌ها برطرف شوند. در مرحله بعد با تحریک تولید کلاژن به‌واسطه خارهای موجود روی نخ‌ها کمک می‌کند تا فرآیند جوانسازی از زیر پوست نیز آغاز شود. همین مساله باعث شده است که این روش غیرجراحی نتایج طبیعی و برای 2 تا 3 سال ماندگاری داشته باشد.

آیا لیفت ابرو با نخ درد دارد؟

خیر، زیرا از بی‌حسی موضعی برای وارد کردن نخ‌ها به زیر پوست استفاده می‌شود. بعد از انجام این روش و از بین رفتن آثار بی‌حسی نیز می‌توانید به کمک مصرف مسکن، درد و تورم جزئی ناشی از کشش پوست را رفع کنید.

آیا لیفت ابرو با نخ باعث ایجاد جای زخم یا اسکار می‌شود؟

ازآنجایی‌که در این روش هیچ برشی ایجاد نمی‌شود و بخیه نیز زده نمی‌شود، نباید انتظار ماندن جای زخم را داشته باشید.

هر چند وقت یکبار می‌توان برای لیفت ابرو با نخ اقدام کرد؟

اگرچه لیفت با نخ روشی کم‌خطر است و دوران نقاهت کوتاهی دارد، اما توصیه می‌کنیم از انجام بیش‌ازحد آن اجتناب کنید. اغلب پزشکان معتقد هستند که این کار باید هر 2 تا 3 سال یکبار تکرار شود.

چه مدت بعد از لیفت ابرو با نخ می‌توان فعالیت‌های روزانه را از سر گرفت؟

لیفت ابرو با نخ یک روش سرپایی است و نیاز به گذراندن دوران نقاهت در منزل ندارد. با این وجود، توصیه می‌کنیم روز اول را مرخصی بگیرید و برای کنترل درد و تورم کمی استراحت کنید. البته تا یک هفته اجازه بلند کردن اجسام سنگین و انجام فعالیت بدنی و ورزش شدید را ندارید.

هزینه لیفت ابرو با نخ چقدر است؟

هزینه این روش خیلی کمتر از جراحی لیفت ابرو است. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم در سنین جوانی برای انجام آن اقدام کنید تا در سنین بالاتر از انجام جراحی معاف شوید.

سخن آخر

بنابراین لیفت ابرو با نخ، شیب ظریفی را به سمت بالا به ناحیه بیرونی ابروها می‌دهد و باعث می‌شود که پلک‌ها نیز کشیده‌تر و بلندتر دیده شوند. گاهی از آن برای بهبود مشکلاتی مانند عدم تقارن ابروها و افتادگی پلک‌ها نیز استفاده می‌شود. مطمئناً مشورت با یک جراح پلاستیک متبحر می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کاندید مناسبی برای انجام این روش زیبایی هستید یا خیر.