مصرف دخانیات و به طور خاص سیگار، چه تاثیری روی عمل جراحی لیف لب دارد؟ آیا بلافاصله پس از عمل سانترال لب، می‌توان مصرف دخانیات را آغاز نمود؟ چه مدت قبل و بعد از عمل دایرکت لب باید از مصرف سیگار اجتناب کنیم؟

 این‌ها سوالاتی هستند که مراجعه‌کنندگان به مرکز زیبایی ملینیک با پزشک جراح مطرح می‌نمایند. از این رو تصمیم گرفتیم این مطلب از وبلاگ مرکز زیبایی ملینیک را به صحبت درباره این موضوع و پاسخ به سوالات شما عزیزان اختصاص بدهیم. اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

همچنین اگر در آستانه تصمیم‌گیری برای عمل زیبایی لب یا همان سانترال لب هستید و با سوالاتی رو به رو شده‌اید، می‌توانید همین حالا با شماره تلفن 09120746278 تماس بگیرید و ضمن طرح سوالات خود، مشاوره رایگان دریافت نمایید.

سیگار و دخانیات چه تاثیری بر بدن می‌گذارد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا سیگار و دخانیات باعث مشکلات زیادی در بدن می‌شوند. پاسخ این سوال در این است که سیگار و دخانیات حاوی مواد شیمیایی خطرناک و سمی هستند که با استنشاق آنها، به راحتی وارد خون و بافت‌های بدن می‌شوند.

تاثیر سیگار و دخانیات بر بدن

این مواد شیمیایی باعث کاهش اکسیژن در خون، افزایش فشار خون، تنگ شدن عروق، تخریب کلاژن و الاستین پوست، پیر شدن زودرس پوست، تغییر رنگ پوست و لب‌ها، خشک شدن پوست و لب‌ها، تضعیف سیستم ایمنی و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های جدی مثل سرطان، قلب و عروق، دستگاه تنفس و … می‌شوند.

بنابراین مضرات این مواد برای بدن بسیار زیاد است و بخش قابل توجهی از این مضرات نیز مستقیم با پوست و سلول‌های پوستی در ارتباتند. آنچه تایید می‌کند که تاثیر مصرف سیگار و دخانیات بر عمل زیبایی لب و نتیجه آن زیاد خواهد بود.

تاثیر سیگار و دخانیات بر ترمیم زخم

با آگاهی از این حقیقت که سیگار و دخانیات تا چه اندازه به بدن آسیب زده و برای بخش‌های مختلف مضرند، درمی‌یابیم که مصرف این مواد باعث اختلال در فرآیند ترمیم زخم‌های ناشی از عمل جراحی نیز خواهد شد. زیرا سلول‌های خون و بافت‌های بدن نمی‌توانند به خوبی به زخم‌ها رسیده و آنها را تعمیر کنند.

در نتیجه، زخم‌ها زمان طولانی‌تری را برای بهبود نیاز خواهند داشت. همین تاخیر در بهبود زخم، خطر عفونت را بالاتر برده، درد و تورم ناشی از آن را تشدید می‌کند. همچنین مصرف دخانیات می‌تواند خطر خونریزی زخم را تشدید کند.

سیگار و دخانیات چه تاثیری بر ترمیم زخم دارند؟

این مشکلات درمورد زخم هرگونه جراحی مانند جراحی زیبایی لب جدی‌تر است. ضمن اینکه عفونت و خونریزی احتمالی، همچنین تاخیر در بهبودی باعث می‌شود که اسکار یا جای زخم محسوس‌تر باقی بماند و نتیجه عمل چندان رضایت‌بخش نباشد.

پیامدهای مصرف سیگار قبل از سانترال لب

پزشکان به شدت توصیه می‌کنند که قبل از انجام عمل زیبای لب (سانترال لب – دایرکت لب) یک یا دو هفته قبل از عمل، استفاده از سیگار و دخانیات را کاملا قطع کنید. زیرا مصرف سیگار و دخانیات ممکن است باعث شود که بدن شما به خوبی به بی‌حسی و داروهای مورد استفاده در عمل واکنش نشان ندهد.

پیامدهای مصرف سیگار قبل از سانترال لب

همچنین، ممکن است باعث شود که خونریزی زیادتری در طول و بعد از عمل داشته. این مسائل می‌توانند خطرات جدی برای سلامت شما ایجاد کنند. باتواجه به شرایط سلامت شما و مواردی مانند فشار خون و سلامت قلب‌ها، ممکن است این زمان طولانی‌تر نیز باشد و به ۴ هفته افزایش یابد.

پیامدهای مصرف سیگار بعد از لیفت لب

بعد از انجام عمل زیبایی لب، حداقل دو هفته باید از سیگار و دخانیات دوری کنید. زیرا مصرف سیگار و دخانیات ممکن است باعث شود که زخم‌های شما به سرعت ترمیم نشوند، شاید دچار عفونت شوند و احتمالا جای زخم‌ها برجای بماند. همچنین، مصرف سیگار و دخانیات ممکن است باعث شود که لب‌های شما خشک، تیره و پژمرده شوند و نتایج عمل را تحت تاثیر قرار دهند.

پیامدهای مصرف سیگار بعد از سانترال لب

مصرف سیگار و دخانیات چه عوارضی را تشدید می‌کند؟

بعضی از عوارض احتمالی عمل زیبایی لب (سانترال لب – دایرکت لب) مثل خونریزی، تورم، کبود شدن، درد، حساسیت، عفونت، نامتقارن بودن لب‌ها، تغییر شکل لب‌ها و … ممکن است با مصرف سیگار و دخانیات بدتر و شدیدتر شوند. حتی مصرف این مواد بعد از جراحی زیبایی لب، در بعضی موارد، ممکن است باعث شود که نتایج عمل به طور کامل از بین بروند و نیاز به تکرار عمل باشد.

اثر منفی مصرف سیگار روی عمل دایرکت لب

باتوجه به آنچه گفته شد، تاثیر مصرف سیگار و دخانیات بر عمل زیبایی لب (سانترال یا دایرکت لب) می‌تواند بسیار منفی باشد. این تأثیرات عبارتند از:

  • افزایش خطر عفونت

نیکوتین موجود در سیگار باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود. این امر می‌تواند جریان خون به بافت‌های لب را کاهش داده و خطر عفونت را افزایش دهد.

  • افزایش خطر خونریزی

نیکوتین همچنین می‌تواند باعث افزایش غلظت خون شود. این امر می‌تواند خطر خونریزی را در حین و بعد از عمل افزایش دهد.

  • کاهش سرعت بهبودی

نیکوتین می‌تواند باعث کاهش اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها شود. این امر می‌تواند روند بهبودی را کند کرده و خطر بروز عوارض را افزایش دهد.

  • عدم دستیابی به نتیجه دلخواه

نیکوتین می‌تواند باعث کاهش میزان کلاژن در پوست شود. کلاژن یک پروتئین مهم است که به حفظ استحکام و شکل لب‌ها کمک می‌کند. کاهش میزان کلاژن می‌تواند باعث کاهش ماندگاری نتیجه عمل شود.

به همین دلیل، پزشکان معمولاً به افرادی که قصد انجام عمل زیبایی لب را دارند توصیه می‌کنند که حداقل یک هفته قبل از عمل و دو هفته بعد از عمل، مصرف سیگار و دخانیات را ترک کنند.

سخن پایانی: راه‌حل چیست؟

در صورتی که تصمیم دارید عمل سانترال لب انجام دهید، باید از مراقبت های بعد از جراحی لیفت لب به خوبی آگاه باشید و آنها را به درستی انجام دهید، یکی از این مراقبت ها، دوری از سیگار و دخانیات است. این کار نه تنها به شما کمک میکند نتایج بهتر و پایدارتری از عمل بگیرید، بلکه به سلامت کل بدن شما هم کمک خواهد کرد.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره تاثیر سیگار بر عمل زیبایی لب در اختیار شما قرار داده باشد. در این صورت، این مطلب را با علاقمندان به این موضوع و یا دوستانی که در آستانه عمل جراحی لب هستند، به اشتراک بگذارید. تلاش تیم تولید محتوای ملینیک بر این است که به روزترین یافته‌های علمی در حوزه جراحی‌های زیبایی را با شما عزیزان به اشتراک بگذارد. تا محتوای بعدی بدرود.