لیفت با نخ روشی است که با سفت کردن بافت پوست و رفع خطوط و چین‌وچروک‌ها، به جوانسازی پوست صورت و گردن کمک می‌کند. معمولا در کمتر از 45 دقیقه بدون نیاز به ایجاد برش انجام می‌شود. به‌همین‌دلیل، می‌توان آن را یک جایگزین عالی برای جراحی لیفت صورت به حساب آورد. جراح برای انجام این روش کم‌تهاجمی، یک سوزن یا کانولا (لوله نازک و ظریف) را وارد پوست می‌کند. سپس از سوراخ ایجاد‌شده برای وارد کردن نخ‌ به زیر پوست به‌منظور بلند کردن بافت پوست استفاده می‌کند.

لیفت با نخ علاوه‌بر لیفت پوست و سفت‌تر نشان دادن آن، می‌تواند بدن را تحریک کند تا مقادیر زیادی کلاژن را به نواحی تحت درمان هدایت کند. افزایش میزان کلاژن در کاهش یا به تاخیر انداختن روند پیری پوست موثر است. اگرچه برای تحریک کلاژن، افزایش گردش خون و استحکام پوست عالی است، اما نمی‌توان عوارض و خطرات لیفت با نخ را نادیده گرفت. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مساله اشاره خواهیم کرد.

شایع‌ترین عوارض و خطرات لیفت با نخ

لیفت با نخ می‌تواند به همراه روش‌های دیگری مانند تزریق فیلر، علائم پیری بیشتر قسمت‌های صورت را برطرف کند. اطراف گونه‌ها، فک، گردن و چشم‌ها از رایج‌ترین نواحی تحت درمان هستند. نمی‌توان انکار کرد که این روش عوارض بسیار کمتری نسبت به جراحی لیفت صورت دارد. اگرچه عوارض و خطرات لیفت با نخ نادر هستند، اما در صورت استفاده از نخ نامناسب و مهارت اندک پزشک، احتمال بروز آن‌ها وجود دارد. از شایع‌ترین عوارض و خطرات لیفت با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

شایع‌ترین عوارض و خطرات لیفت با نخ

درد و خونریزی در نواحی از پوست

به طور کلی، روش لیفت با نخ نباید برای شما دردناک باشد زیرا از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌شود. احتمالا پس از پایان اثرات ماده بی‌حسی و در طول دوران نقاهت کمی درد و ناراحتی را تجربه خواهید کرد. با این حال، باید این درد خفیف باشد و خیلی سریع تمام شود.

اگرچه ممکن است خونریزی کمی در اطراف محل وارد شدن سوزن و خروج نخ اتفاق بیافتد، اما افزایش شدت و مدت زمان آن نگران‌کننده است. زیرا می‌تواند نشان‌دهنده آسیب شدید به عروق ناحیه تحت درمان باشد. در صورت مشاهده حتما این مساله را به پزشک خود اطلاع دهید.

کبودی، افزایش حساسیت و تورم پوست

بروز این عوارض بعد از لیفت با نخ طبیعی و حاصل واکنش بدن به هرگونه دستکاری است. معمولا بین 1 تا 2 هفته طول می‌کشد تا فروکش کنند. اگر این وضعیت بعد از 2 هفته بهبود نیافت، لطفا با پزشک خود مشورت کنید. شاید درگیر عفونت یا آسیب جدی در ناحیه مورد نظر شده باشید.

بروز توده یا برجستگی روی پوست

ناهموار شدن سطح پوست در اثر بروز توده، ممکن است به طور موقت رخ دهد. معمولا به‌مرور زمان فروکش می‌کند و جای نگرانی نیست.

چروک شدن یا ایجاد فرورفتگی در بخشی از پوست

اصولا این عارضه به‌دلیل کشش نخ بروز می‌کند. اگر خفیف باشد همراه با حرکت طبیعی پوست به‌صورت خود‌به‌خود برطرف می‌شود. درصورتی‌که پزشک صلاح بداند، می‌تواند آن را با ماساژ دادن کاهش دهد. اگر گودی عمیق‌ باشد یا چند هفته پس از درمان رخ دهد، ممکن است برای بهبود آن به یک جراحی کوچک نیاز داشته باشید. برای انجام آن، پزشک بعد از بی‌حسی موضعی از یک کانولا برای آزاد کردن بافت استفاده می‌کند.

بیرون‌زدگی پوست

معمولا این مورد از عوارض و خطرات لیفت با نخ در افرادی‌که پوست نازکی دارند مشاهده می‌شود. این مشکل را به‌راحتی می‌توان با گرفتن انتهای نخ و کوتاه کردن آن درمان کرد. البته این کار بعد از بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.

قابل مشاهده بودن نخ‌ها

درصورتی‌که نخ در اثر مهارت اندک پزشک در یک ناحیه سطحی قرار بگیرد، احتمال بروز این عارضه وجود دارد. خوشبختانه نخ‌های مورد استفاده بعد از گذشت مدتی و در طی چند ماه شروع به حل شدن می‌کنند و ناپدید می‌شوند.

حرکت نخ به مناطق مجاور

اصولا نخ‌هایی که در زیر بافت پوست قرار می‌گیرند، به‌صورت مکانیکی با تشکیل کلاژن جدید تثبیت می‌شوند. با این وجود، ممکن است در اثر حرکت شدید صورت یا کیفیت پایین نخ، لق شده و حرکت کنند. این مورد از عوارض و خطرات لیفت با نخ می‌تواند بر نتیجه نهایی تأثیر بگذارد و باید به سرعت توسط پزشک بررسی شود. در مواردی حتی مشاهده شده است که نخ از پوست خارج شده است.

عدم تقارن صورت

عدم تقارن صورت ممکن است در اثر واکنش بدن به مواد بی‌حسی رخ دهد. در این صورت، طی 24 ساعت برطرف می‌شود. اگر مشکل با گذشت زمان برطرف نشد، احتمالا مربوط به لیفت نادرست یک طرف صورت توسط پزشک یا جراح است. به‌همین‌دلیل است که توصیه می‌کنیم برای کاهش عوارض و خطرات لیفت با نخ به یک کلینیک حرفه‌ای مراجعه کنید.

بروز عفونت

معمولا علائم عفونت شامل درد، قرمزی، تورم و افزایش حساسیت پوست، خروج چرک و تب بالا است. اگر درد، تورم و قرمزی با وجود گذشت چند روز برطرف نشدند یا حتی بدتر شدند، باید توسط پزشک معاینه شوید. برای درمان عفونت نیاز به مصرف یک دوره کوتاه آنتی‌بیوتیک خوراکی یا موضعی است. در صورت بدتر شدن عفونت ممکن است نیاز به برداشتن نخ‌ها باشید.

تشکیل گرانولوم در پوست

تشکیل گرانولوم از موارد نادر عوارض و خطرات لیفت با نخ است. بدن نخ را به‌عنوان یک جسم خارجی می‌بیند، بنابراین سعی می‌کند آن را جدا کند و در نتیجه التهاب مزمن موضعی ایجاد می‌شود. این مساله معمولا چند ماه پس از درمان به‌صورت یک توده کوچک سفت زیر پوست ظاهر می‌شود. تشکیل گرانولوم بی‌ضرر و بدون درد است. اغلب قابل مشاهده نیست اما قابل لمس است. می‌توان آن را با تزریق استروئید، کرایوتراپی یا حتی جراحی سرپایی برطرف کرد.

آسیب به اعصاب یا عروق پوست

یک عارضه بسیار نادر است که معمولا با تغییر رنگ پوست، تغییر در حس و افزایش درد ظاهر می‌شود. اگرچه ممکن است به‌صورت خود‌به‌خود برطرف شود اما نیاز به مراقبت پزشکی دارد. بسیار مهم است که به‌دنبال پزشک باتجربه‌ای باشید که به آناتومی صورت مسلط باشد. چراکه می‌داند در صورت بروز عوارض چه کاری باید انجام دهد.

از سایر عوارض و خطرات لیفت با نخ می‌توان به ریزش مو و آسیب به غدد بزاقی در ناحیه تحت درمان نیز اشاره کرد.

مقایسه عوارض لیفت با نخ و جراحی لیفت صورت

لیفت با نخ بسیار ایمن‌تر از جراحی لیفت صورت است. جراحی لیفت صورت روشی تهاجمی است که نیاز به بیهوشی قوی‌تر و سنگین‌تری دارد. همانطورکه می‌دانید، دریافت مواد بی‌حس‌کننده قوی با افزایش سن خطرناک‌تر می‌شود. بنابراین اگر نگران وضعیت خود هستید، انجام لیفت با نخ می‌تواند عاقلانه‌تر باشد. فراتر از خطرات بیهوشی، این واقعیت نیز وجود دارد که جراحی لیفت صورت شما را با زخم‌های شدیدتری مواجه می‌کند. معمولا دو هفته طول می‌کشد تا اثرات لیفت صورت از بین بروند و صورت شما زیبایی اولیه خود را به دست آورد.

البته نمی‌توان انکار کرد که نتایج حاصل از جراحی لیفت صورت نسبت به لیفت با نخ ماندگاری بیشتری دارد. به طور معمول، لیفت صورت تا ده سال دوام دارد، درحالی‌که لیفت با نخ فقط بین یک تا سه سال دوام می‌آورد. بنابراین، در نهایت این پزشک است که با توجه به عوارض و خطرات لیفت با نخ و جراحی لیفت صورت، سن و شرایط بالینی شما، بهترین روش را پیشنهاد می‌دهد.

سخن آخر

لیفت با نخ برای تحریک تولید کلاژن و رفع خطوط صورت کارایی دارد. از عوارض و خطرات لیفت با نخ می‌توان به تورم، کبودی، عفونت، لق شدن نخ‌ها، بروز توده یا فرورفتگی، عدم تقارن صورت و غیره اشاره کرد. مطمئناً مشورت با پزشک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.