بسیاری از ما به‌دنبال یافتن بهترین راه برای کاهش علائم پیری هستیم. امروزه راهکارهای زیادی مانند تزریق فیلر، تزریق بوتاکس، هایفوتراپی، لیفت با نخ، جراحی لیفت صورت و غیره برای لیفت پوست و صاف کردن چین‌و‌چروک‌ها وجود دارد. در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم تا با مقایسه لیفت با نخ و تزریق بوتاکس به شما کمک کنیم تا قبل از هرگونه اقدامی با دقت تصمیم‌گیری کنید.

اگرچه لیفت با نخ و بوتاکس دو روش سرپایی، غیرجراحی و کم‌تهاجمی برای جوانسازی پوست هستند، اما از نظر فاکتورهای مختلف با یکدیگر تفاوت دارند. بوتاکس نوعی نوروتوکسین به نام سم بوتولینوم است که با مسدود کردن اعصاب و تضعیف یا شل کردن عضلات کمک می‌کند تا خطوط و چین‌وچروک‌های صورت کاهش پیدا کنند. بوتاکس که در سال 1989 برای عموم عرضه شد، امروزه توسط همه شناخته‌شده و مورد اعتماد است.

اما برخلاف بوتاکس، لیفت با نخ روشی برای شل‌ کردن عضلات نیست بلکه با هدف وارد کردن نخ‌های خاص به زیر پوست، لیفت (بالا کشیدن) پوست صورت به کمک آن‌ها انجام می‌شود. روی این نخ‌ها خارهای ریزی وجود دارد و این مساله در تحریک تولید کلاژن و سفت کردن بافت پوست موثر است. در ادامه به جزئیات بیشتری از مقایسه لیفت با نخ و تزریق بوتاکس خواهیم پرداخت.

مقایسه از لحاظ اهداف و کاربردها

با توجه به اینکه ظهور علائم پیری در صورت و گردن کمی دلسردکننده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که به درمان‌هایی روی بیاورید که نتایج چشمگیرتری ارائه می‌دهند. اگرچه هم لیفت با نخ و هم تزریق بوتاکس می‌توانند ظاهر شما را جوان کرده و اعتماد‌به‌نفس شما را افزایش دهند، اما هرکدام با اهداف و کاربردهای مشخصی انجام می‌شوند. در این بخش به مقایسه لیفت با نخ و تزریق بوتاکس از لحاظ اهداف و کاربردها خواهیم پرداخت.

مقایسه اهداف لیفت با نخ و تزریق بوتاکس

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز خطوط و چین‌و‌چروک‌ها روی صورت، انقباض و حرکات مکرر عضلات زیر پوست است. بوتاکس یک تعدیل‌کننده عصبی است که با مسدود کردن موقت مسیر سیگنال‌های شیمیایی اعصابی که به ماهیچه‌های صورت دستور انقباض می‌دهند، عمل می‌کند. در نتیجه می‌تواند به طور چشمگیری چین‌و‌چروک‌های خفیف تا عمیق را کاهش دهد، پوست را صاف کرده و حالت چهره را جوان‌تر کند. برای برخی از بیماران، بوتاکس حتی می‌تواند از ایجاد چین‌وچروک‌های جدید نیز جلوگیری کند.

به طور کلی، بعد از تزریق بوتاکس می‌توان انتظار کاهش یا رفع خطوط زیر چشم، خطوط اخم در بین ابروها، خطوط پنجه‌کلاغی (چین‌و‌چرو‌ک‌های گوشه بیرونی چشم و بالای گونه)، چین‌و‌چروک‌های افقی پیشانی و اطراف لب (خط لبخند) را در هر سنی داشت. در مقایسه لیفت با نخ و تزریق بوتاکس، باید بدانید که اگرچه بوتاکس می‌تواند چین‌وچروک‌های صورت را برطرف کند، اما نمی‌تواند مانند لیفت با نخ با شلی پوست مقابله کند. بنابراین ممکن است برای کسانی‌که به‌دنبال کاهش افتادگی پوست هستند روش مناسبی نباشد.

در اصل لیفت با نخ یک روش جایگزین برای جراحی لیفت صورت است که بدون ایجاد برش و با کم‌ترین عوارض می‌تواند به رفع افتادگی پوست نواحی مختلف صورت مانند پیشانی، ناحیه زیر چشم‌ها، ابروها، گونه‌ها و فک کمک کند. این مساله مطمئناً در کاهش چین‌وچروک‌های صورت نیز موثر است. نخ‌ها همچنین باعث بازسازی کلاژن می‌شوند که این مساله به مرور زمان پوست را نرم و صاف می‌کند و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می‌بخشد. درحالی‌که تزریق بوتاکس چنین خاصیتی ندارد.

قابل ذکر است که از تزریق بوتاکس برای کاهش تعریق زیر بغل و بهبود مشکلات پزشکی مانند مثانه بیش‌فعال، واژینیسموس (انقباض غیرارادی واژن)، تنبلی چشم و سردرد میگرن مزمن نیز استفاده می‌شود. درحالی‌که تمام تمرکز لیفت با نخ، جوانسازی پوست صورت و گردن است.

مقایسه از لحاظ میزان ماندگاری

اصولا هر چه مدت زمان ماندگاری یک روش زیبایی طولانی‌تر باشد، از لحاظ اقتصادی به نفع شما خواهد بود. برای مقایسه لیفت با نخ و تزریق بوتاکس از لحاظ میزان ماندگاری، بهتر است بدانید که تزریق بوتاکس فقط چند دقیقه طول می‌کشد و نتایج آن 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد. درحالی‌که، لیفت با نخ ممکن است 30 تا 60 دقیقه زمان ببرد و نتایج آن برای 1 تا 2 سال ماندگاری دارد. پس در نتیجه، لیفت با نخ روشی ماندگارتر است.

مقایسه میزان ماندگاری لیفت با نخ و تزریق بوتاکس

البته انجام روش‌هایی مانند لیزردرمانی، هایفوتراپی و تزریق فیلر می‌تواند میزان ماندگاری هر دو روش را افزایش دهد. به‌همین‌دلیل، معمولا پزشکان بعد از گذشت مدت زمان مشخصی، برای حفظ اثرات مفید لیفت با نخ و تزریق بوتاکس دستور انجام سایر روش‌های جوانسازی را می‌دهند.

مقایسه از لحاظ آمادگی‌های قبلی

اصولا نحوه آماده شدن برای انجام لیفت با نخ و تزریق بوتاکس، تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. ازآنجایی‌که در هر دو روش لازم است سوزن یا کانولا ظریف وارد بافت پوست شود، قبل از هرگونه اقدامی جراح پلاستیک یا پزشک متخصص، شما را معاینه می‌کند و در مورد داروهای مصرفی و بیماری‌های زمینه‌ای شما سوالاتی می‌پرسد. از دیگر نکات قابل توجه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر به بیماری‌هایی مانند سینوزیت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، بیماری کلیوی، هموفیلی و دیابت مبتلا هستید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
  • برای کاهش عوارضی مانند خونریزی و کبودی، از یک هفته قبل تحت نظر پزشک مصرف داروهای رقیق‌کننده‌ خون (مانند آسپرین و وارفارین)، آنتی‌کولینرژیک‌ها، داروهای شل‌کننده‌ عضلات و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) را قطع کنید.
  • حداقل از دو هفته قبل مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی را قطع کنید، زیرا باعث تداخل در روند بهبودی می‌شوند.
  • چند ساعت قبل از لیفت با نخ و تزریق بوتاکس، دوش بگیرید تا ناحیه تحت درمان تمیز باشد. از استفاده از لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست نیز خودداری کنید.
  • هر دو روش نیازی به ناشتا بودن ندارند و فقط سعی کنید شب قبل از انجام آن‌ها از عوامل استرس‌زا دوری کنید.

مطمئناً مشورت با پزشک، می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد مقایسه لیفت با نخ و تزریق بوتاکس از لحاظ آمادگی‌های قبلی در اختیار شما بگذارد.

مقایسه از لحاظ نحوه انجام

اگرچه پزشکان توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ظهور خطوط و چین‌و‌چروک‌ها، در سنین 20 تا 30 سالگی تزریق بوتاکس آغاز شود اما با وجود افزایش شدت علائم پیری در افراد میانسال، باز هم فرصتی برای بهره‌مندی از مزایای بوتاکس وجود دارد. در حال حاضر برندهای مختلفی از بوتاکس وجود دارد که از نظر میزان اثرگذاری، کیفیت، غلظت و ماندگاری با یکدیگر تفاوت دارند. پزشک قبل از تزریق، طبق شدت چین‌وچروک‌های صورت و وضعیت بالینی شما تصمیم می‌گیرد که کدامیک برای رفع مشکلات ظاهری چهره شما مناسب‌تر است.

مقایسه نحوه انجام لیفت با نخ و تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یک روش سریع و بدون درد است که برای انجام آن نیاز به بیهوشی عمومی یا ایجاد برش نیست. البته ممکن است در برخی از افراد برای کنترل درد از بی‌حس‌کننده موضعی استفاده شود. برای تزریق، پزشک از یک سوزن نازک استفاده می‌کند و بسته به محل ایجاد خطوط و عمق آن‌ها نیاز به دوز متفاوتی از ماده بوتاکس است و ممکن است زاویه تزریق نیز تغییر کند.

به عنوان مثال، برای رفع چین‌وچروک‌های روی پیشانی و بین ابروها گاهی تا پنج واحد تزریق انجام می‌شود و برای کاهش خطوط پنجه‌کلاغی اطراف چشم‌ها معمولا به سه واحد تزریق در کنار هر چشم نیاز است. طبق تجربه کل فرآیند تزریق بوتاکس، تقریبا 10 تا 15 دقیقه طول می‌کشد و اغلب طی یک جلسه تزریق تمام نواحی صورت انجام می‌شود. می‌توانید بعد از گذشت 72 ساعت آثار اولیه تزریق بوتاکس و نتایج نهایی را طی 7 تا 14 روز بعد ببینید. ازآنجایی‌که نتایج این روش موقتی است، پس از گذشت چند ماه باید برای تزریق مجدد به مطب پزشک مراجعه کنید.

اما در مقایسه، لیفت با نخ روشی پیچیده‌تر است. برای لیفت هرکدام از نواحی صورت، ابتدا جراح ناحیه مورد نظر را علامت‌گذاری می‌کند، سپس برای بی‌حسی موضعی اقدام می‌کند و در نهایت با استفاده از یک سوزن یا کانولا ظریف سعی می‌کند نخ‌ها را وارد لایه‌های زیرین پوست کند. بعد از اینکه نخ‌ها در جای مناسبی قرار گرفتند و ثابت شدند، به سمت بالا کشیده می‌شوند. بدین‌شکل، پوست ظاهر جوانتری به خود می‌گیرد. شایان ذکر است که در این روش نیازی به بخیه زدن وجود ندارد.

با گذشت زمان، خارهای کوچک روی نخ‌ها تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و ظاهری کاملا طبیعی ایجاد می‌کنند. پروتئین کلاژن با پُر کردن شکاف‌های موجود در پوست، می‌تواند حالت ارتجاعی را به آن بازگرداند که در سفت شدن بافت پوست بسیار موثر است. قابل ذکر است که این خارها به بافت و ماهیچه‌های زیرین نیز می‌چسبند و در حین کشیدن موقعیت آن‌ها را تنظیم می‌کنند. نخ مورد استفاده برای انجام این روش، از نوع زیست‌تخریب‌پذیر است که پس از گذشت 6 ماه تا یک سال به‌صورت خود‌به‌خود حل می‌شود.

مقایسه از لحاظ دوران نقاهت

اگرچه تزریق بوتاکس نیاز به گذراندن دوره نقاهت ندارد و بعد از انجام آن می‌توانید به سرعت فعالیت‌های روزانه خود را از سربگیرید، اما بهتر است تا چند ساعت اول به حالت نشسته استراحت کنید و حداقل به مدت 24 ساعت از لمس کردن و فشار دادن ناحیه تحت درمان پرهیز کنید. از دیگر نکات قابل توجه در زمینه مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تا دو روز اجازه آرایش کردن و استفاده از محصولات مراقبتی را ندارید.
  • تا سه روز از خم شدن یا خوابیدن رو به پهلو پرهیز کنید. زیرا این کار ممکن است سم بوتولینوم را به نواحی دیگر پخش کند و باعث بروز تورم و کبودی شود.
  • تا یک هفته از ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی شدید پرهیز کنید.
  • حداقل برای یک هفته از مصرف الکل و سیگار پرهیز کنید.
  • تا چند روز از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید اجتناب کنید. زیرا گرما و اشعه ماورابنفش عوارض را تشدید می‌کنند.
  • تا یک هفته اجازه استفاده از دستگاه سولاریوم، جکوزی و سونا را ندارید.
مقایسه دوران نقاهت لیفت با نخ و تزریق بوتاکس

در مقایسه، لیفت با نخ روشی تهاجمی‌تر است. به‌همین‌دلیل، به مدت 24 تا 48 ساعت نیاز به گذراندن دوره نقاهت دارد. برای افزایش احتمال موفقیت این روش، لازم است بعد از انجام آن به نکات زیر توجه کنید:

  • برای کنترل عوارض جانبی مانند درد و تورم، می‌توانید هر بار به مدت یک ربع از قرار دادن کمپرس سرد روی ناحیه تحت درمان استفاده کنید.
  • تا 24 ساعت اول اجازه دوش گرفتن و شستشو صورت با مواد شوینده را ندارید.
  • در هفته اول اجازه آرایش کردن، انجام فعالیت بدنی شدید و رفتن به سونا و جکوزی را ندارید.
  • بهتر است تا چند روز به پهلو نخوابید و مدام ابروهای خود را جاب‌جا نکنید و اخم نکنید.
  • داروهای آنتی‌بیوتیک و ضدالتهاب تجویزشده توسط پزشک را مصرف کنید و از پماد تتراسایکلین برای کنترل عفونت در محل ورود نخ‌ها استفاده کنید.

مقایسه از لحاظ عوارض و خطرات

اگرچه در مقایسه، لیفت با نخ می‌تواند از عوارض بیشتری برخوردار باشد اما نمی‌توان احتمال بروز واکنش آلرژیک نسبت به سم بوتولینوم را در برخی از بیماران نادیده گرفت. در هر دو روش بعد از ورود سوزن به پوست، تا چند روز عوارض جانبی مانند درد، خونریزی، قرمزی، کبودی و تورم بروز می‌کنند. البته شدت این عوارض در لیفت با نخ کمی بیشتر است. اگر بعد از گذشت 48 تا 72 ساعت به‌صورت خود‌به‌خود برطرف نشدند، حتما به پزشک یا جراح خود اطلاع دهید. از عوارض اختصاصی لیفت با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آسیب عصبی و بی‌حسی پوست در اثر قرار گرفتن نامناسب نخ‌ها
  • جابه‌جا شدن و حرکت کردن نخ‌ها که باعث ایجاد برآمدگی در زیر پوست می‌شود
  • تجمع ترشحات یا خون در زیر پوست و محل ورود نخ‌ها
  • عفونت پوستی با بروز علائمی مانند تب بالا، خروج ترشحات زردرنگ و درد و تورم شدید
مقایسه عوارض لیفت با نخ و تزریق بوتاکس

از عوارض ویژه تزریق بوتاکس در برخی از بیماران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضعف عمومی بدن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • دوبینی و تاری دید
  • گردن‌درد
  • خشکی چشم
  • مشکل در بلع و صحبت کردن
  • تورم و افتادگی پلک
  • ریزش مو و عدم تقارن در ابروها
  • گرفتگی صدا
  • افزایش ضربان قلب

معمولا این عوارض در اثر تزریق بیش‌ازحد، تزریق در محل اشتباه یا تزریق مواد تقلبی و تاریخ‌گذشته بوتاکس بروز می‌کنند. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم در انتخاب پزشک یا جراح زیبایی خود دقت کنید.

مقایسه از لحاظ هزینه

با توجه به اینکه لیفت با نخ روشی تخصصی‌تر است و انجام آن به زمان بیشتری نیاز دارد، هزینه آن بیشتر است. بطور نسبی، هزینه بوتاکس حدودا یک سوم هزینه لیفت با نخ است. با این وجود توصیه می‌کنیم در جلسه مشاوره، در مورد هزینه نهایی هر روش با توجه به شرایط بالینی خود با پزشک صحبت کنید.

لیفت با نخ بهتر است یا تزریق بوتاکس؟

در مقایسه لیفت با نخ و تزریق بوتاکس، بوتاکس گزینه خوبی برای افرادی است که به‌تازگی با علائم پیری مانند چین‌و‌چروک‌ها و خطوطی که هنگام صحبت کردن، اخم کردن، یا لبخند زدن ایجاد می‌شوند، مواجه شده‌اند. بعد از انجام آن، بیماران می‌توانند به سرعت به برنامه‌های عادی خود بازگردند و معمولا نتایج نهایی بعد از گذشت یک هفته قابل مشاهده هستند.

در مقابل، لیفت با نخ برای کسانی مناسب است که علائم پیری بیشتر و عمیق‌تری دارند و در عین حال از نظر پزشک کاندید مناسبی برای جراحی لیفت صورت نیستند. این روش غیرجراحی می‌تواند با لیفت پوست، خطوط و چین‌وچروک‌ها را برطرف کند و با بازسازی ذخایر کلاژن پوست روند کاهش حجم صورت را معکوس کند. بعد از انجام آن لازم است بیمار به مدت 24 ساعت استراحت کند و نتایج نهایی بعد از گذشت 2 تا 4 هفته خود را نشان می‌دهند.

بنابراین، اینکه کدام روش بهتر است به وضعیت اولیه شما بستگی دارد. مشورت با پزشک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک می‌تواند به شما کمک کند تا با مقایسه لیفت با نخ و تزریق بوتاکس بهترین تصمیم را بگیرید.