در گذشته اگر نگران ظاهر چهره خود در اثر افزایش سن و بروز مشکلاتی مانند افتادگی گونه‌ها، فک یا ابروها بودید، تنها راه‌حل شما انجام جراحی لیفت صورت بود. لیفت صورت یک روش تهاجمی با خطرات و عوارض خاص خود است و از اینرو همه افراد نمی‌خواهند یا نمی‌توانند تحت عمل جراحی قرار بگیرند. خبر خوب این است که با ابداع روش لیفت با نخ در بسیاری از موارد دیگر اجباری برای انجام جراحی لیفت صورت وجود ندارد. امروزه لیفت با نخ یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی برای لیفت و جوانسازی قسمت‌های مختلف صورت مانند پیشانی، ناحیه زیر چشم‌ها، ابروها، گونه‌ها، فک و حتی گردن محسوب می‌شود. در این مقاله به جزئیات روش لیفت گونه با نخ خواهیم پرداخت.

هدف از لیفت گونه با نخ چیست؟

نمی‌توان انکار کرد که با افزایش سن، عضلات حمایت‌کننده زیر پوست ضعیف می‌شوند و پوست به‌دلیل کاهش تولید پروتئین‌های ساختاری کلاژن و الاستین، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. در این شرایط، افتادگی و شل شدن پوست در هر ناحیه از صورت قابل مشاهده است.

لیفت گونه با نخ یک روش کم‌تهاجمی است که با لیفت پوست و تحریک تولید کلاژن کمک می‌کند تا بافت پوست قسمت میانی صورت سفت شود و چین‌و‌چروک‌ها از بین بروند. به طور کلی، از اهداف انجام روش لیفت گونه با نخ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رفع افتادگی پوست در ناحیه میانی و پایین صورت
  • لیفت گونه‌ها در افراد جوان و ایجاد تغییراتی در حالت چشم‌ها
  • رفع خطوط و چین‌و‌چروک‌های اطراف چشم‌ها، روی گونه‌ها و اطراف بینی و لب‌ها

کاندیدای مناسب برای لیفت گونه با نخ

اصولا کسانی‌که از سلامتی عمومی خوبی برخوردار هستند و دچار افتادگی پوست در قسمت میانی و پایین صورت شده‌اند، می‌توانند از مزایای روش لیفت گونه با نخ بهره‌مند شوند. پزشکان توصیه می‌کنند از سن 30 سالگی به بعد و با ظهور علائم پیری این کار انجام شود تا در آینده نیازی به انجام جراحی لیفت نباشد.

کاندیدای مناسب برای لیفت گونه با نخ

اگر به بیماری‌های مزمن مانند هموفیلی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری‎های قلبی مبتلا هستید، احتمالا جراح با احتیاط بیشتری عمل می‌کند. زیرا احتمال کاهش میزان موفقیت این روش و افزایش شدت عوارض جانبی آن وجود دارد.

اگر سیگاری هستید یا به‌صورت مداوم نوشیدنی‌های حاوی الکل مصرف می‌کنید و قابلیت ترک آن‌ها را برای چند هفته قبل و بعد ندارید، بهتر است از انجام لیفت گونه با نخ صرف نظر کنید. زیرا سیگار و الکل باعث ایجاد تداخل در روند بهبودی می‌شوند.

مزایا و معایب لیفت گونه با نخ

جراحی لیفت گونه دارای عوارض و خطرات مختلف است و نیاز به گذراندن دوره نقاهت و مصرف مسکن‌های قوی پس از عمل دارد. درحالی‌که لیفت گونه با نخ دارای مزایای زیر است:

  • روشی سریع و کم‌تهاجمی با دوران نقاهت کوتاه است.
  • برخلاف جراحی لیفت، نیاز به بیهوشی ندارد و با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  • روشی غیر‌جراحی محسوب می‌شود و نیاز به ایجاد برش ندارد. به‌همین‌دلیل، احتمال ماندن اسکار یا جای زخم وجود ندارد.
  • روشی برگشت‌پذیر است و در صورت عدم رضایت شما، جراح می‌تواند نخ‌ها را خارج کند.
  • در مقایسه با جراحی لیفت گونه هزینه کمتری دارد و روشی مقرون‌به‌صرفه‌ است.
مزایا و معایب لیفت گونه با نخ

بهتر است بدانید که لیفت گونه با نخ با وجود مزایای عالی خود، معایب اندکی مانند موارد زیر نیز دارد:

  • ممکن است بعد از لیفت به مدت 48 تا 72 ساعت، احساس درد، تورم و قرمزی در محل ورود نخ‌ها داشته باشید.
  • برخلاف جراحی، نتایج لیفت با نخ دائمی نیست و نهایتا برای 1 تا 3 سال ماندگاری دارد. البته با انجام روش‌های زیبایی دیگر شاید بتوان میزان ماندگاری نتایج آن را افزایش داد.
  • روشی مناسب برای افرادی‌که خطوط عمیق و افتادگی شدید پوست در ناحیه میانی صورت دارند، نیست. بهتر است در این شرایط، از همان ابتدا برای جراحی لیفت گونه اقدام شود.
  • نتیجه نهایی فورا ظاهر نمی‌شود و باید حداقل دو هفته صبر کرد.

نحوه انجام لیفت گونه با نخ

اصولا لیفت با نخ در مطب و به‌صورت سرپایی انجام می شود. زیرا برخلاف جراحی لیفت صورت که نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا مرکز جراحی دارد، هیچ برشی در پوست ایجاد نمی‌شود.

  1. ابتدا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  2. سپس نخ‌های نازک و قابل جذب با استفاده از یک کانولا یا سوزن ظریف در زیر پوست گونه‌های شما قرار می‌گیرند تا جراح بتواند پوست افتاده قسمت میانی و پایین صورت را به سمت بالا بکشد. بدین‌شکل، پوست گونه‌ها و اطراف لب‌ها کشیده شده و ظاهر جوانتری به خود می‌گیرند.
  3. در نهایت سوزن‌ یا کانولا خارج شده و اضافه‌ نخ‌ها بریده می‌شود.
نحوه انجام لیفت گونه با نخ

از ویژگی‌های خاص نخ مورد استفاده برای لیفت گونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یک نخ پلی‌استر زیست‌تخریب‌پذیر است که خود‌به‌خود طی 6 ماه تا یک سال حل می‌شود.
  • زوائد و خارهای ریزی روی آن وجود دارد که باعث می‌شود به‌خوبی به لایه‌ها و عضلات زیر پوست متصل شود و در حین کشیده شدن به لیفت گونه‌ها کمک کند. علاوه بر این، خارها با آسیب زدن به سلول‌های قدیمی، کمک می‌کنند تا در زمان بازسازی سلول‌های جدید کلاژن بیشتری تولید شود. این مساله در سفت شدن بافت پوست و رفع چین‌وچروک‌ها واقعا موثر است.

لیفت گونه با نخ را می‌توان به تنهایی یا برای بهبود نتیجه به همراه با سایر درمان‌های جوانسازی پوست (مانند تزریق بوتاکس و فیلر) انجام داد.

مراقبت‌های قبل و بعد از لیفت گونه با نخ

اگرچه لیفت گونه با نخ نیاز به آمادگی خاصی ندارد، اما جراح در طی یک جلسه مشاوره شما را معاینه می‌کند و دستورالعمل‌های لازم را ارائه می‌دهد. بهتر است در مورد داروهای مصرفی و بیماری‌های زمینه‌ای خود با جراح صحبت کنید.

  1. حداقل از یک هفته قبل اجازه مصرف داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی و داروهای رقیق‌کننده خون (ضدانعقاد) را ندارید. زیرا باعث تشدید کنترل عوارضی مانند خونریزی و کبودی می‌شوند.
  2. برای بهبودی سریع‌تر، از دو هفته قبل مصرف سیگار و الکل را متوقف کنید.
  3. برخلاف جراحی لیفت گونه، لیفت گونه با نخ نیاز به ناشتا بودن ندارد.
مراقبت های قبل و بعد از لیفت گونه با نخ

بروز عوارض جزئی مانند درد، تورم، قرمزی و کبودی بعد از لیفت گونه با نخ طبیعی است. معمولا در طی 24 تا 48 ساعت از بین می‌روند. با این وجود، توصیه می‌کنیم به نکات ارائه شده زیر توجه کنید.

  1. در 24 ساعت اول از شستشوی صورت با مواد شوینده خودداری کنید و تا چند روز به‌سراغ لوازم آرایشی و بهداشتی نروید.
  2. تا یک هفته از لمس کردن صورت، به‌خصوص در محل ورود نخ‌ها، پرهیز کنید و برای کاهش فشار رو به پهلو نخوابید.
  3. برای کنترل عفونت می‌توانید از پماد تتراسایکلین استفاده کنید.
  4. حداقل برای یک هفته اجازه انجام تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی سنگین، شنا کردن و رفتن به جکوزی و سونا را ندارد. زیرا باعث تشدید عوارض جانبی می‌شوند.

عوارض و خطرات لیفت گونه با نخ

اگرچه لیفت گونه با نخ یک روش کم‌تهاجمی محسوب می‌شود، اما در صورت انجام آن به‌صورت غیرحرفه‌ای و عدم توجه به اصول مراقبت‌های قبل و بعد از لیفت، احتمال بروز عوارض جانبی زیر وجود دارد:

  • آسیب عصبی در اثر ورود سوزن به نواحی حساس یا قرار گرفتن نخ‌ها در جایگاه نامناسب
  • تجمع خون و ترشحات در زیر پوست به‌ویژه در محل ورود نخ‌ها
  • جابه‌جا شدن و حرکت نخ‌ها که باعث ایجاد برآمدگی در زیر پوست می‌شود
  • عفونت پوستی و بروز علائمی مانند تب بالا، سردرد، خروج ترشحات زرد رنگ و افزایش درد و تورم

به‌همین‌دلیل است که تاکید می‌کنیم این روش را در یک کلینیک زیبایی باسابقه و توسط یک جراح پلاستیک باتجربه انجام دهید.

پاسخ به سوالات متداول

در این بخش می‌توانید پاسخ تعدادی از سوالات پرتکرار در این زمینه را بیابید.

لیفت گونه با نخ چه فوائدی دارد؟

این روش بدون ایجاد هیچ‌ برشی می‌تواند به لیفت و سفت شدن بافت پوست قسمت میانی صورت کمک کند. علاوه بر این، روشی برگشت‌پذیر است و اگر از نتایج آن راضی نباشید، جراح می‌تواند نخ‌ها را خارج کند.

آیا لیفت گونه با نخ درد دارد؟

ازآنجایی‌که از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود، در حین وارد کردن نخ‌ها به زیر پوست احساس درد نخواهید کرد. فقط ممکن است برای چند ساعت بعد از انجام، به‌دلیل از بین رفتن اثرات بی‌حسی و کشش ایجاد شده روی پوست، کمی احساس ناراحتی کنید.

با توجه به موقت بودن اثرات لیفت گونه با نخ، هر چند وقت یکبار می‌توان برای انجام آن اقدام کرد؟

جراحان پلاستیک معتقد هستند که هر 2 تا 3 سال یکبار، می‌توان برای انجام مجدد این روش اقدام کرد.

هزینه لیفت گونه با نخ چقدر است؟

مطمئناً هزینه لیفت با نخ خیلی کمتر از جراحی لیفت گونه است. توصیه می‌کنیم با انجام آن در سنین جوانی، خود را از انجام جراحی لیفت در سنین میانسالی معاف کنید.

سخن آخر

بنابر توضیحات ارائه شده در این مقاله گفتیم که، لیفت گونه با نخ با کشیدن و سفت کردن پوست گونه‌ها و تثبیت این وضعیت به کمک تحریک تولید کلاژن، در جوانسازی صورت بسیار موثر است. البته مشورت با یک جراح پلاستیک متبحر می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کاندید مناسبی برای انجام این روش زیبایی هستید یا خیر. در این مطلب سعی کردیم با ارائه توضیحات کامل به شما کمک کنیم تا بهترین تصمیم را در مورد لیفت گونه هایتان با نخ بگیرید. امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.