با افزایش سن، پلک‌ ها کشیده و عضلات حمایت‎ کننده آن‎ ها ضعیف می ‎شوند. در نتیجه، پوست و چربی اضافی می‎ توانند در بالا و زیر پلک شما جمع شوند. این مساله می‎ تواند باعث افتادگی ابرو ها، افتادگی پلک‎ های فوقانی، پف کردن زیر چشم و حتی کاهش قدرت بینایی شود. عمل پلک یا بلفاروپلاستی نوعی جراحی زیبایی است که با برداشتن پوست اضافی پلک‎ ها، به بهبود ظاهر چهره کمک زیادی می ‎کند. البته راهکاری موثر برای بهبود بینایی بیمارانی ‎که افتادگی پلک‌ بالایی مانع دید آن‌ها شده است نیز محسوب می ‎شود. پس از اتمام کار می‎ توانید به سرعت به روال عادی زندگی بازگردید. جای زخم طی 2 تا 3 هفته به‎ صورت خود ‎به‎ خود محو می‎ شود. در ادامه به جزئیات نحوه انجام عمل پلک اشاره خواهیم کرد.

شرح کامل مراحل و نحوه انجام عمل پلک

ابتدا شما نیاز به یک مشاوره اولیه با جراح پلاستیک دارید تا در مورد نگرانی ‎های خود، نحوه انجام عمل پلک و نتایج مورد نظر صحبت کنید. قبل از انجام این روش، جراح باید آزمایشاتی را انجام دهد. یک معاینه فیزیکی برای مشاهده و بررسی میزان افتادگی پلک‎ ها و ارزیابی سلامت عمومی بدن نیز نیاز است.

مهم است که در مورد داروهای مصرفی و بیماری ‎های زمینه ‎ای خود با جراح صحبت کنید. زیرا دارو های ضد انعقاد خون مانند وارفارین و آسپرین و دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن خطر خونریزی را افزایش می ‎دهند. هم‎ چنین باید از چند هفته قبل سیگار را ترک کنید. بهتر است در روز مراجعه به کلینیک کسی شما را همراهی کند. اصولا عمل پلک به‎ صورت سرپایی انجام می‎ شود. بیهوشی عمومی فقط برای برخی از افراد استفاده می ‎شود. جراح شما معمولا یک داروی بی‎ حس ‎کننده موضعی را به پلک‎ های شما تزریق می ‎کند. در ادامه به جزئیات نحوه انجام عمل پلک‎ ها اشاره خواهیم کرد.

نحوه انجام عمل پلک بالا و پایین

نحوه انجام عمل پلک بالا

مراحل انجام عمل پلک بالا شامل موارد زیر است:

  1. برای جراحی پلک بالا، جراح پس از اطمینان از بی‎ حسی موضعی یک برش ظریف را روی یکی از خطوط طبیعی پلک ایجاد می‎ کند تا جای زخم به‎ خوبی پنهان شود.
  2. اگر مشکل تورم و پف زیاد پلک بالا باشد، جراح چربی اضافی زیر پوست را به دقت تخلیه و بافت ‌های عضلانی را جابه‎جا و به کمک بخیه مستحکم می‎کند. اما اگر مشکل افتادگی پلک باشد، لازم است همزمان چربی، پوست و ماهیچه اضافی برداشته شوند.
  3. در نهایت با ایجاد بخیه‎های ظریف محل برش بسته می شود (بخیه‎ها در عرض یک هفته برداشته می شوند).

در صورتی‎ که جراح به‎جای استفاده از چاقوی جراحی، برای ایجاد برش تجهیزات و مهارت استفاده از لیزر را داشته باشد، ممکن است تورم و کبودی بعد از جراحی به میزان زیادی کاهش پیدا کند. حتما پیش از جراحی در این مورد با جراح پلاستیک خود صحبت کنید.

نحوه انجام عمل پلک پایین

اصولا جراحی زیبایی پلک پایین به دو صورت زیر انجام می‌شود:

  1. اگر هدف رفع افتادگی پلک پایین و پف زیر چشم باشد، جراح یک برش در نزدیکی محل رویش مژه ها ایجاد می کند تا بعدها جای زخم زیر مژه ها پنهان شود. سپس برای برداشتن چربی و پوست اضافی اقدام می کند و به کمک بخیه زدن سعی می کند بافت ماهیچه ه‎ا را نیز کمی سفت‎ تر کند.
  2. اگر هدف صرفا رفع کیسه های زیر چشم باشد، جراح یک برش در داخل پلک ایجاد می کند تا بتواند چربی اضافی را تخلیه کند. در این روش نیازی به برداشت پوست نیست. از آنجایی‎ که برش در قسمت داخلی پلک ایجاد می‎ شود، به منظور کاهش خطر آسیب به چشم، بخیه زده نمی‎ شود.  

اگر هر دو پلک بالا و پایین به طور همزمان جراحی شوند، عمل پلک 1 تا 2 ساعت طول می‎کشد. بلافاصله پس از عمل شما به اتاق ریکاوری منتقل خواهید شد. اگر عوارض جانبی وجود نداشته باشد، همان روز به خانه می‎روید.

در زمان ترخیص برای محافظت از محل برش از گاز استریل استفاده می‎شود. طبق دستورالعمل جراح محل برش را ضدعفونی کنید و تمیز نگه دارید. معمولا پلک‎های بالایی خط برش را نشان می‎دهند و کمی بیشتر از پلک‎های پایینی طول می‎کشد تا عالی به نظر برسند. البته ممکن است جراح شما استفاده از لیزر یا لایه‎برداری شیمیایی را برای کاهش تغییر رنگ پلک‎ها پیشنهاد دهد.

ترکیب عمل پلک با سایر روش ها

اگرچه نحوه انجام عمل پلک به شکلی است که می‎تواند ظاهر چهره شما را به میزان قابل توجهی جوان کند، اما انجام همزمان لیفت صورت و لیفت ابرو برای جوانسازی کامل صورت نیز توصیه می‎شود. لیفت ابرو به رفع افتادگی پوست و شیارهای عمیق بالای چشم می‌پردازد، درحالی‎که لیفت صورت به رفع افتادگی و چین ‎و ‎چروک‎های روی گونه‌ها و گردن می‌پردازد.

قابل ذکر است که بلفاروپلاستی صرفا با حذف چربی نمی‎تواند به طور کامل سیاهی زیر چشم یا چروک‎های پنجه‎کلاغی یا سایر چین ‎وچروک‎های صورت را از بین ببرد. به ‎همین ‎دلیل، لازم است همراه با سایر روش‌های غیرجراحی مانند لایه‌برداری با لیزر، بوتاکس و تزریق فیلر انجام شود. حتما در این زمینه با پزشک متخصص پوست و مو یا جراح پلاستیک خود صحبت کنید.

تکنیک عمل بلفاروپلاستی

پاسخ به سوالات متداول

آیا نحوه انجام عمل پلک دردناک است؟

اصولا بلفاروپلاستی پلک بالا یا پایین یک عمل بدون درد است که با تزریق حداقل دوز داروی بیهوشی یا بی حسی انجام می شود. ممکن است فقط برای 24 تا 48 ساعت بعد از جراحی درد خفیفی را احساس کنید.

آیا عمل پلک به طور همزمان روی هر دو چشم انجام می‎شود؟

از آنجایی‎که پوست اطراف چشم ظریف است و معمولا جزء اولین نقاطی است که به وضوح علائم پیری را نشان می دهد، در اغلب موارد عمل پلک به صورت همزمان روی پلک بالا و پایین انجام می شود.

بهترین سن برای عمل پلک چه سنی است؟

معمولا بعد از 40 سالگی بهترین نتایج را خواهید گرفت. افرادی‎که در سنین بالا هستند به دلیل خطرات ناشی از عوارض جراحی بهتر است از انجام این روش اجتناب کنند.

مدت زمان ماندگاری اثرات عمل پلک چقدر است؟

نحوه انجام عمل پلک به گونه ای است که نتایج معمولا برای مدت طولانی باقی می مانند. اثرات مفید جراحی پلک فوقانی می توانند بین 5 تا 7 سال یا حتی تا آخر عمر باقی بمانند، درحالی‎که جراحی پلک پایین به ندرت نیاز به بیش از یکبار انجام شدن دارد.

بعد از جراحی، چشم ها به چه شکل به نظر می رسند؟

پلک های شما احتمالا بعد از جراحی پف کرده به نظر می رسند. محل برش نیز کمی قرمز رنگ دیده می شود. بروز تورم و کبودی کاملا طبیعی است و بعد از گذشت 10 تا 14 روز این عوارض به‎ صورت خود به خود برطرف می شوند.

سخن آخر

بنابر این عمل پلک یا بلفاروپلاستی در درجه اول برای درمان علائم شایع پیری که در اطراف چشم شما ایجاد می‎ شوند، انجام می ‎شود. در واقع این جراحی می‎ تواند چشم‎ ها را جوان ‎تر و هوشیار تر نشان دهد. اگر نگران نحوه انجام عمل پلک هستید، پیشنهاد می‌ کنیم با پزشکان یا جراحان پلاستیک حاضر در ملینیک مشورت کنید. مطمئناً ایشان بهترین راهکار را خدمت شما ارائه خواهند داد. این مرکز به ‌واسطه برخورداری از تجهیزات بروز و کادر درمان حرفه ‎ای به‌ عنوان یکی از بهترین مراکز زیبایی در تهران شناخته شده است.

در این مقاله سعی کردیم نحوه انجام عمل بلفاروپلاستی و تکنیک جراحی را برای شما شرح دهیم. امیدواریم که این مطلب مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. از شما دعوت می کنم با ارائه نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود ما و سایر خوانندگان این مطلب را مورد لطف و عنایت خود قرار دهید. پس بدون از دست دادن وقت از طریق بخش نظرات شروع به نوشتن کنید.