با افزایش سن، چین و چروک‌هایی روی پوست ظاهر می‌شود و عضلات صورت و بدن، حجم خود را از دست می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از خانم‌ها و آقایان که به زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهند، به دنبال راهی برای کمرنگ‌تر کردن چین و چروک‌ها هستند.

 واقعیت این است که معیارهای زیبایی نسبت به گذشته تغییر کرده است و افراد بیشتر از قبل به ظاهر خود اهمیت می‌دهند. از طرف دیگر با پیشرفت علم پزشکی، روش‌های جدید و البته غیر تهاجمی برای بهبود ظاهر و رفع ایرادات جزئی، در اولویت قرار گرفته است. چرا که این روش‌ها ریسک کمتری دارند، دوره نقاهت ندارند، نتایجشان بلافاصله قابل مشاهده است و البته در مقایسه با عمل جراحی، هزینه‌های بسیار کمتری دارند. یکی از محبوب‌ترین روش‌ها، تزریق ژل و تزریق چربی است.

اما بین این دو روش، کدامیک بهتر است؟ ماندگاری کدام روش بالاتر است و کدام روش عوارض کمتری دارد؟ برای پاسخ به این سوالات باید تزریق ژل و تزریق چربی را کمی تخصصی تر بررسی نمود. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید تزریق ژل بهتره یا تزریق چربی، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

همچنین اگر در این زمینه سوالی دارید و یا می‌خواهید با پزشک متخصص مشورت نمایید، می‌توانید همین حالا با شماره تلفن 09120746278 تماس بگیرید و ضمن طرح سوالات خود، مشاوره رایگان دریافت نمایید.

تزریق چربی به صورت و بدن

تزریق چربی به صورت و بدن

برای تزریق چربی، مقداری از چربی موجود در ران، باسن یا شکم برداشته می‌شود و به عنوان یک فیلر طبیعی به بدن شما تزریق میشود. تزریق چربی باعث افزایش حجم شده و از این طریق چین و چروک های ایجاد شده در صورت و بدن را از بین می‌برد. همچنین برای حجم دهی به بدن نیز، می‌توانید از تکنیک تزریق چربی استفاده نمایید.

در این روش ابتدا چربی به روش لیپوساکشن از بدن خارج می‌شود، سپس با فرایند خاصی برای تزریق دوباره در ناحیه هدف آماده می‌شود. طی این مراحل چربی با استفاده از دستگاه سانتریفیوژ یا روش‌های دیگر خالص می‌شود و سلول‌های مرده و مایع اضافی از آن جدا می‌شود تا برای تزریق مجدد آماده باشد.

در آخرین مرحله مقدار چربی مورد نیاز با استفاده از سرنگ‌های مخصوص به ناحیه مورد نظر که کاملا بی‌حس و استریل شده است، تزریق می‌شود. ممکن است عمل تزریق چربی حدوداً بین ۶۰ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد و البته تزریق چربی، یک روش دائمی برای بهبود ظاهر است و نتایج آن همیشگی است.

مزایای تزریق چربی

اگر بخواهیم درباره مزایای تزریق چربی توضیح بدهیم، اولین موردی که باید اشاره کنیم، طبیعی بودن آن است. این موضوع باعث می‌شود عوارض احتمالی به حداقل ممکن برسد و ریسک عمل زیبایی تا حد ممکن پایین بیاید. اما اگر بخواهیم لیستی از مزایای تزریق چربی را در اختیار شما قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

ماندگاری همیشگی

همانطور که اشاره کردیم برای تزریق چربی از چربی های موجود در بدن استفاده می‌شود از این رو ماندگاری این روش همیشگی است و نیاز به تکرار ندارد.

سازگاری کامل با بدن

یکی دیگر از مزایا و دلایل محبوبیت تزریق چربی، ماندگاری بالای آن است. به این صورت که در تزریق چربی هیچگونه ماده شیمیایی و خارجی وجود ندارد، به همین دلیل کاملاً با بدن سازگار است.  

کاهش قابل توجه چین و چروک

چربی در هر ناحیه از بدن قابل تزریق است و محدودیتی برای این موضوع وجود ندارد. از طرفی بعد از تزریق چربی می‌توانید شاهد کاهش قابل توجه چین و چروک‌های صورت باشید.

تزریق ژل یا فیلر به صورت و بدن

تزریق ژل یا فیلر به صورت و بدن

در مقابل تزریق چربی، تزریق ژل وجود دارد که از موادی بر پایه هیالورونیک اسید برای جوان‌سازی، حجم‌دهی و فرم دهی به صورت و بدن استفاده می‌شود. تزریق ژل نیز یکی از روش های ایمن برای بهبود ظاهر و رفع ایرادات جزئی است و به دلیل غیرتهاجمی بودن، مورد استقبال بسیاری از زیباجویان قرار گرفته است.

در این روش پس از مراجعه به پزشک و بررسی و معاینه و دریافت انتظارات شما از نتیجه تزریق، نواحی مورد نظر روی صورت یا بدن شما علامت گذاری میشود و در صورت نیاز مواد بی حسی روی این نواحی تزریق می‌شود. سپس مقدار ژل مورد نیاز تزریق شده و توسط پزشک ماساژ داده می‌شود تا فرم دهی به شکل مناسب انجام شود. نکته قابل توجه در مورد تزریق ژل این است که ژل حداکثر بین 6 ماه تا 2 سال ماندگاری دارد و بعد از این مدت، جذب بدن می‌شود و باید تکرار شود.   

مزایای تزریق ژل

این روش نیز مزایای خاص خودش را دارد که از جمله مهمترین آنها میتوان به ایمن بودن و سازگاری مواد ژل با بدن اشاره کرد. در ادامه برخی دیگر از مزایای تزریق ژل را توضیح می‌دهیم:

آسان بودن فرآیند تزریق ژل

تزریق ژل یک فرآیند آسان است که طی آن مقدار ژل مورد نیاز به صورت یا بدن تزریق میشود و بلافاصله بعد از آن میتوانید به انجام کارهای روزمره خود بازگردید. در این روش نیاز به بیهوشی نیست و حداکثر زمان لازم برای تزریق ژل، بین 15 تا 20 دقیقه است.

نداشتن عوارض جانبی

تزریق ژل یک روش کاملاً غیرتهاجمی است و بعد از تزریق نیاز به سپری کردن دوره نقاعت نیست. ممکن است کمی قرمزی و تورم سطحی و خفیف مشاهده کنید که حداکثر بعد از 2 روز برطرف خواهد شد.

هزینه کمتر نسبت به تزریق چربی

هزینه تزریق ژل در مقایسه با تزریق چربی بسیار کمتر است و البته در مقابل تزریق چربی در مقایسه با تزریق ژل، ماندگاری بالاتری دارد.

کاندیدای مناسب برای تزریق ژل و چربی چه کسانی هستند؟

یکی از مهمترین سوالات شما این است که آیا تزریق ژل برای من مناسب است و آیا تزریق ژل برای من بهتر است یا تزریق چربی؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر ریسک‌پذیری بالاتری دارید و بیهوشی موضعی برای شما قابل پذیرش است و از طرف دیگر طرفدار روش‌های ماندگار هستید، به سراغ تزریق چربی بروید.

اگر روش های غیرتهاجمی را ترجیح می‌دهید و شرایط سپری کردن دوران نقاهت پس از عمل را ندارید، تزریق ژل برای شما مناسب‌تر است. هرچند که تزریق ژل ماندگاری کمتری دارد. توجه داشته باشید که بودجه ای که باید برای تزریق چربی در نظر بگیرید، به مراتب بیشتر از بودجه تزریق ژل است.

نواحی مناسب برای تزریق ژل

نواحی مناسب برای تزریق ژل

یکی از سوالات پر تکرار در این زمینه این است که تزریق ژل به چه نواحی مناسب تر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که تزریق ژل یا همان فیلر و چربی تقریباً برای همه نواحی صورت و بدن امکان پذیر است، اما تزریق ژل نواحی زیر نتایج بهتری دارد:  

  • تزریق ژل لب
  • تزریق ژل خط خنده
  • تزریق ژل خط غم (خط اندوه)
  • تزریق ژل خط اخم
  • تزریق ژل پنجه کلاغی
  • تزریق ژل زاویه سازی فک

نواحی مناسب برای تزریق چربی

نواحی مناسب برای تزریق چربی
  • تزریق چربی در گونه
  • تزریق چربی زیر چشم
  • تزریق چربی به چانه
  • تزریق چربی به باسن

لازم به ذکر است گاهی بسته به شرایط، ممکن است پزشک، تزریق ژل یا چربی را به‌جای یکدیگر استفاده نماید.  

ماندگاری تزریق ژل بیشتر است یا تزریق چربی؟

همانطور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم برای تزریق چربی، یک قسمت از چربی بدن شما استخراج می‌شود و به ناحیه دیگری منتقل می‌شود. از این رو ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به تزریق ژل دارد و می‌توان گفت نتیجه تزریق چربی دائمی است و نیاز به تکرار ندارد. در مقابل تزریق ژل بین 6 ماه تا حداکثر 2 سال ماندگار است و نیاز به ترمیم دارد.

هر روش چه عوارضی دارد؟

واقعیت این است که تزریق چربی در مقایسه با تزریق ژل کمی تهاجمی‌تر است و به همین تناسب عوارض جانبی بیشتری دارد. به عنوان مثال احتمال دارد ناحیه تزریق، بعد از عمل کمی ملتهب، متورم و کبود ‌شود و این تورم ممکن است هفته‌ها باقی بماند. در مقابل تزریق ژل عوارض جانبی خاصی ندارد و ممکن است پس از اتمام تزریق، در محل تزریق کمی تورم، قرمزی سطحی و کبودی خفیف (در صورت لرزش یا تکان خوردن حین تزریق) مشاهده نمایید که کاملاً طبیعی است و بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

مراقبت‌های بعد از تزریق ژل

اشاره کردیم که تزریق ژل یک فرآیند کاملاً غیرتهاجمی است، اما لازم است از مراقبت های بعد از تزریق ژل آگاه باشید. چرا که رعایت آنها، در درجه اول ماندگاری تزریق ژل را افزایش می‌دهد و در درجه دوم باعث می‌شود بهترین نتیجه را از تزریق ژل بگیرید. اگر بخواهیم لیستی از مراقبت‌های بعد از تزریق ژل در اختیار شما قرار دهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • به مدت 24 ساعت پس از تزریق ژل، از حمام داغ و دوش آب داغ خودداری کنید، این کار باعث حل شدن ژل و از بین رفتن آن خواهد شد.
  • از دستکاری ناحیه تزریق و ماساژ دادن های خودسرانه بپرهیزید که نتیجه تزریق را به طور کلی تغییر خواهد داد.
  • بهتر است در روزهای اول بعد از تزریق به مقدار کافی آب بنوشید تا فیلر فرم خوبی به خود بگیرد و تثبیت شود، همچنین بهتر است در مصرف نمک زیاده روی نکنید.
  • ورزش‌های سنگین و فعالیت های بدنی سخت، در روزهای اول بعد از تزریق ممنوع است.
  • حداقل به مدت یک هفته پس از تزریق، مصرف الکل و کشیدن سیگار را کنار بگذارید تا روند بهبود سریعتر طی شود.
  • سعی کنید در شب های اول بعد از تزریق به پهلو بخوابید تا فشاری روی ناحیه تزریق نباشد.

توجه به این نکات مراقبتی کمک می‌کند انتظارات شما از تزریق ژل به درستی برآورده شود.

مراقبت‌های بعد از تزریق چربی

و اما مراقبت‌های تزریق چربی کمی حساس تر است. لازم است در روزهای اول بعد از تزریق از کمپرس آب گرم استفاده نکنید. همچنین دوش آب داغ و هرگونه محیط گرم، پیوند بین چربی و بافت بدن را از بین می‌برد. استفاده از کمپرس آب سرد با این شرط که فشاری بر محل تزریق ایجاد نکند، مانعی ندارد.

دستکاری و ماساژ خودسرانه محل تزریق ممنوع است، این کار باعث تغییر شکل و بروز عدم تقارن در محل تزریق خواهد شد. در صورت مشاهده خونریزی و عفونت یا هر علامت غیر طبیعی و درد ادامه دار، به پزشک مراجعه نمایید.

هزینه تزریق ژل بیشتر است یا تزریق چربی؟

هزینه تزریق ژل به مراتب از هزینه تزریق چربی کمتر است. البته توجه داشته باشید که ماندگاری تزریق چربی دائمی است و یکبار هزینه انجام می‌شود و در مقابل ماندگاری ژل کمتر است و نیاز به تکرار دارد و هزینه در جلسات مختلف پرداخت می‌شود.

جمع بندی و سخن پایانی

در این مطلب درباره تزریق ژل و تزریق چربی صحبت کردیم و به این سوال پاسخ دادیم که تزریق ژل بهتره یا تزریق چربی. درباره کاندیدای هریک از روش‎ها توضیحاتی دادیم و گفتیم در هر ناحیه بهتر است ژل تزریق شود یا چربی. به ماندگاری و عوارض جانبی هریک از روش‌ها اشاره کردیم و در نهایت لیستی از مراقبت‌های بعد از تزریق در هر دو روش در اختیار شما قرار دادیم.

امیدواریم که مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی درباره تزریق ژل و چربی در اختیار شما قرار داده باشد. اگر اینطور است این مطلب را با دوستانی که در آستانه تصمیم‌گیری برای تزریق ژل و چربی هستند به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در این زمینه با پرسشی رو به رو هستید، سوال خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید تا در اولین زمان ممکن توسط پزشک متخصص پاسخ داده شود. ممنونیم که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. تا مقاله‌ای دیگر بدرود.