با افزایش سن بسیاری از خانم‌ها و آقایان دچار افتادگی پوست شده از این موضوع شکایت دارند. اما خبر خوب این است که روش‌های مختلفی برای بهبود این وضعیت وجود دارد از تزریق ژل گرفته تا جراحی لیفت صورت. اما سوال اینجاست که تزریق ژل صورت بهتر است یا جراحی لیفت صورت؟

کدام روش ماندگاری بیشتری دارد؟ عوارض کدام روش کمتر است؟ مراقبت‌های بعد از جوانسازی به چه صورت است و در نهایت هزینه این دو روش چه تفاوت‌هایی با هم دارد؟

در این مطلب می‌خواهیم به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم، پس اگر شما هم مایلید پاسخ این پرسش‌ها را بدانید، لازم است تا پایان این نوشته با ما همراه باشید. همچنین اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، می‌توانید همین حالا با شماره تلفن **** با مرکز زیبایی ملینیک تماس بگیرید و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

جراحی لیفت صورت

در روش لیفت صورت از طریق جراحی، پوست گونه، ابروها، چانه، فک و پیشانی به سمت بالا لیفت داده شده و از این طریق افتادگی‌های ایجاد شده برطرف می‌شود. علاوه بر این چین و چروک‌ها و خطوط عمیق باز شده و در نهایت جوانسازی صورا اتفاق می‌افتد.

جراحی لیفت صورت

این عمل جراحی با ایجاد برش‌های بسیار ظریف روی نواحی مورد نظر انجام می‌شود و در اکثر موارد پوست‌های اضافی برداشته می‌شود. فرآیند جراحی لیفت صورت بسته به میزان و شدت افتادگی ممکن است بین 2 الی 6 ساعت طول بکشد.

مراحل انجام جراحی لیفت صورت

برای انجام عمل لیفت صورت، اولین مرحله، مراجعه به پزشک است تا وضعیت چهره، شرایط سنی و بدنی شما مورد بررسی قرار گیرد. سپس نواحی که لازم است لیفت در آنها صورت بگیرد، مشخص و علامت‌گذاری می‌شود. معمولاً در 90 درصد موارد، عمل لیفت صورت با بیهوشی انجام می‌شود اما در صورتی که امکان بیهوشی ایمن وجود نداشته باشد ممکن از روش‌های دیگری نظیر بی‌حسی موضعی استفاده شود.

ایجاد برش

مرحله بعدی درفرآیند جراحی لیفت صورت، ایجاد برش‌هایی در نواحی علامت گذاری شده است. عمق و میزان بُرش در افراد مختلف کاملاً متفاوت است و به نظر پزشک و وضعیت چهره و میزان خطوط صورت و لیفتی که قرار است انجام شود، بستگی دارد.

در موادی که افتادگی‌ها خفیف باشد، میزان و عمق برش نیز کمتر است و بالعکس زمانی که افتادگی شدیدتر باشد، لازم است برش‌های بزرگتری ایجاد شود. اگر نگران باقی ماندن اثر برش‌ها روی پوست خود هستید، باید بگوییم این برش‌ها با نخ بخیه‌های مخصوص، بخیه شده و جای آنها روی صورت باقی نخواهد ماند.

لیفت پوست و بافت صورت

مرحله اصلی، همان فرآیند لیفت پوست است که در آن لازم است چربی‌های اضافه و پوست‌های اضافه برداشته شود. سپس پوست با دقت و ظرافت لیفت شده و در محل مناسب بخیه شود.

بخیه زدن نهایی

پس از اتمام جراحی لیفت صورت، مانند سایر عمل‌های جراحی، محل‌های برش خورده بخیه زده می‌شود. در این مرحله ممکن است پزشک از بخیه‌های قابل جذب استفاده نماید که پس از مدتی جذب صورت و بدن می‌شود. در غیر اینصورت باید پس از گذشت مدت مشخصی، برای کشیدن بخیه‌ها به پزشک مراجعه نمایید.

مراقبت‌های بعد جراحی لیفت صورت

بعد از جراحی لیفت صورت و در دوره نقاهت، لازم است مراقبت‌هایی را انجام دهید که پزشک این نکات مراقبتی را بعد از اتمام جراحی به شما و همراه تان یادآوری خواهد کرد. اگر بخواهیم لیستی از مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت صورت در اختیار شما قرار بدهیم، باید به موارد زیر اشاره کنیم.

  • از انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی سنگین و شدید و برداشتن اجسام سنگین پرهیز کنید.
  • برای کاهش تورم بعد از عمل از کمپرس سرد استفاده نمایید.  
  • در روزهای ابتدایی بعد از عمل سعی کنید غذاهای نرم و سبک که نیازی به جویدن ندارد میل نمایید.
  • در روزهای اول بعد از عمل، هنگام خواب و استراحت، زیر سر و گردن، بالاش هایی قرار دهید تا سر بالاتر از سطح بدن قرار بگیرد.
  • برای کاهش تورم به ویژه اطراف چشم ها، توصیه می‌شود غذاهای کم نمک مصرف نمایید و از مصرف دوغ و فست فود پرهیز کنید.
  • به مدت دو هفته پس از عمل، مصرف دخانیات (سیگار و قلیون) و الکل را کنار بگذارید تا روند بهبود شما هرچه سریع‌تر طی شود.
  • پس از گذشت 4 روز از عمل جراحی، هر روز استحمام نمایید، اما دوش آب داغ و سونا ممنوع است.
  • در صورت تحویز دارو، حتما موارد تجویز شده را در موعد مقرر مصرف نمایید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.

به یاد داشته باشید که بلافاصله پس از اتمام جراحی لیفت صورت، نتیجه قابل مشاهده نیست و برای مشاهده نتیجه نهایی باید 6 الی 9 ماه صبر کنید و در این مدت مراقبت‌های بعد از عمل را به طور جدی پیگیری نمایید تا به بهترین نتیجه ممکن برسید.  

مزایا و معایب جراحی لیفت صورت

در این بخش می‌خواهیم شما را با مزایای جراحی لیفت صورت آشنا کنیم تا بتوانید بین این دو روش به درستی تصمیم‌گیری کنید:

مزایای جراحی لیفت صورت

  • ماندگاری نتایج این روش در مقایسه با تزریق ژل صورت بالاتر است.
  • باعث لیفت عمیق صورت شده و چین و چروک‌های عمیق را از بین می‌برد.
  • باعث ایجاد تغییراتی در فرم گونه‌ها، چشم‌ها و لب‌ها می‌شود.
  • سن شما را کمتر از سن واقعی نشان می‌دهد و تغییرات آن اساسی است.

معایب جراحی لیفت صورت

  • روش تهاجمی است و ریسک بیهوشی دارد.
  • دوره نقاهت آن طولانی‌تر است و نیازمند دقت بیشتری می‌باشد.
  • نتایج نهایی این روش در مقایسه با روش تزریق ژل دیرتر مشخص می‌شود.
  • در صورت پشیمانی از عمل، راه برگشت وجود ندارد و باید با وضعیت خود کنار بیایید.
  • از این روش صرفاً برای لیفت می‌توان استفاده کرد و حجم‌دهی در این روش وجود ندارد.
  • مدت زمانی که طول می‌کشد تا جای بخیه و برش‌ها بهبود پیدا کند در مقایسه با تزریق ژل صورت طولانی‌تر است.

تزریق ژل صورت

یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای لیفت صورت، تزریق ژل صورت است. در این روش بعد از مراجعه به پزشک، بررسی وضعیت صورت شما و در نهایت دریافت انتظارات شما از نتیجه تزریق، نواحی مورد نظر علامت‌گذاری شده و روی آن کمی مواد بی حسی اعمال می‌شود تا در طول فرآیند تزریق دردی احساس نکنید.

تزریق ژل صورت

سپس مقدار ژلی که باید تزریق شود، مشخص شده و فرآیند تزریق آغاز می‌شود. این فرآیند بین 15 دقیقه الی 30 دقیقه زمان لازم دارد و بلافاصله پس از اتمام کار می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید.

60 الی 70 درصد از نتایج تزریق ژل بلافاصله بعد از اتمام کار قابل مشاهده است و برای دیدن نتیجه نهایی باید 2 هفته صبر کنید. نتایج کار نیز بر اساس فاکتورهای مختلف بین 6 ماه الی 2 سال ماندگاری دارد.

مزایا و معایب تزریق ژل صورت

در بخش قبلی مزایا و معایب جراحی لیفت صورت را توضیح دادیم، در این بخش می‌خواهیم شما را با مزایا و معایب تزریق ژل صورت آشنا کنیم:

مزایای تزریق ژل صورت

  • هزینه تزریق ژل در مقایسه با جراحی لیفت صورت به مراتب کمتر است.
  • مواد ژل بر پایه هیالورونیک اسید است و سازگاری کاملی با بدن دارد.
  • مقدار ژلی که باید تزریق شود کاملاً قابل تنظیم است و می‌توان آن را کم و زیاد نمود.
  • از این روش علاوه بر لیفت و فرم‌دهی، برای حجم‌دهی به صورت نیز استفاده می‌شود.
  • یک روش راحت و سریع است و بعد از اتمام فرایند تزریق می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید.
  • دوره نقاهت سخت و طولانی ندارد و کافی است نکات مراقبتی روزها اول بعد از تزریق را به درستی رعایت نمایید.
  • در صورت پشیمانی از تزریق می‌توانید از پزشک بخواهید تا با تزریق آنزیم، صورت شما را به حالت قبل بازگرداند.

معایب تزریق ژل صورت

این روش معایب و عوارض خاصی ندارد. البته در مقایسه با روش جراحی لیفت صورت، ماندگاری آن کمتر است.

مقایسه دو روش از لحاظ عوارض

جراحی لیفت صورت همانطو که از نامش پیداست، یک عمل جراحی کاملاً تهاجمی است که بستری شدن، بیهوشی، اتاق عمل و دوره نقاهت دارد و سپری کردن دوره نقاهت اجتناب ناپذیر است. واضح است که یک عمل جراحی، در مقایسه با یک فرآیند تزریق ممکن است با عوارض بیشتری همراه باشد.

اگرچه عمل لیفت صورت ایمن است، اما در مقایسه با تزریق ژل، دوره نقاهت طولانی‌تر داشته و نیازمند مراقبت‌های بیشتری بعد از عمل است. البته چه عمل لیفت صورت انجام داده باشید و چه تزریق ژل در هر صورت برای کسب بهترین نتیجه از عمل و یا تزریق، باید مراقتب‌های بعد از این فرآیند را جدی بگیرید.

مقایسه دو روش از نظر ماندگاری

اگر بخواهیم این دو روش را به لحاظ ماندگاری مقایسه کنیم، باید بگوییم عمل لیفت صورت اگر به درستی و به شکل اصولی انجام شود، ماندگاری بیشتری دارد. اثر لیفت صورت و برداشتن چربی اضافه و رفع چین و چروک‌ها و خطوط عمیق حداقل 5 سال ماندگار است. البته این موضوع نیز به عوامل مختلفی نظیر سبک زندگی، مراقبت‌های بعد از عمل، شرایط فیزیکی و بدنی شما، تکنیک‌های استفاده شده حین عمل و مواردی از این دست بستگی دارد.

مقایسه دو روش از نظر ماندگاری

در مقابل تزریق ژل صورت بین 6 ماه الی 2 سال ماندگار است. در این مورد نیز ماندگاری نتایج به عوامل مختلفی نظیر تکنیک استفاده شده برای تزریق، مقدار ژل تزریق شده، متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن و توجه به مراقبت‌های بعد از تزریق دارد.

مقایسه دو روش از نظر مراقبت‌های بعد لیفت

جراحی لیفت صورت یک عمل زیبایی نسبتاً سنگین است، بدون شک این عمل مراقبت‌های بسیار ویژه‌ای نیاز دارد تا دوره نقاهت به درستی سپری شده و بهترین نتیجه از عمل به دست آید. در حالیکه مراقبت‌های بعد از تزریق ژل بسیار ساده‌تر است و دوره نقاهت کوتاه‌‎تر در حد 2 الی 3 روز. البته جدی گرفتن مراقبت‌ها در همین چند روز اول بعد از تزریق، تاثیر مستقیم روی ماندگاری و نتایج تزریق دارد.

مقایسه دو روش از نظر هزینه

عمل جراحی لیفت صورت، در مقایسه با تزریق ژل صورت یک فرآیند کاملاً پیچیده، زمان‌بر و تخصصی است. به همین دلیل هزینه آن به مراتب بالاتر از هزینه تزریق ژل صورت می‌باشد.

البته به طور کلی هزینه عمل‌های زیبایی به فاکتورهای مختلفی نظیر متریال استفاده شده، تکنیک‌های به کار گرفته شده، سطح تخصص پزشک، حق‌الزحمه پزشک و لوکیشن کلینیک بستگی دارد.

چه روشی برای چه کسی بهتر است؟

شاید در انتهای این مطلب از خود بپرسید در نهایت کدام روش برای چه کسی بهتر است؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم اگر شرایط زیر درباره شما صحیح است، کاندیدای بهتری برای جراحی لیفت صورت هستید:

  • با عمل جراحی 2 الی 6 ساعته مشکلی ندارید.
  • چروک‌ها و افتادگی‌های صورت شما عمیق و شدید است.
  • سن شما بالای 55 سال است و البته شرایط بیهوشی را دارید.
  • ریسک‌پذیری بالایی دارید و با بیهوشی، عمل جراحی و بستری شدن مشکلی ندارید.
  • دوره نقاهت طولانی برای شما قابل پذیرش است و می‌توانید به خوبی آن را سپری نمایید.
  • می‌توانید سبک زندگی خود را تغییر دهید و نکات و مراقبت های بعد از عمل را بپذیرید.
  • برای دیدن نتایج و تغییرات عجله‌ای ندارید و می‌توانید 6 الی 9 ماه صبر کنید.

در غیر این صورت باید به سراغ لیفت صورت با تزریق ژل بروید:

  • می‌خواهید فرآیند لیفت به سرعت انجام شود.
  • بدن شما شرایط بیهوشی طولانی مدت را ندارد.
  • توانایی سپری کردن دوره نقاهت طولانی را ندارید.
  • مایلید هرچه سریعتر نتایج را مشاهده کنید و از تغییرات لذت ببرید.
  • سن شما کمتر از 55 سال است و هنوز چین و چروک‌ها عمیق نشده است.
  • ریسک‌پذیری شما پایین است و تمایلی به بیهوشی، بستری شدن و رفتن به اتاق عمل ندارید.

جمع بندی و نتیجه گیری

در این مطلب درباره جراحی لیفت صورت و تزریق ژل صورت صحبت کردیم و مزایا و معایب هر روش را توضیح دادیم. همچنین این دو روش از از نظر هزینه، مراقبت‌های بعد از لیفت، ماندگاری و عوارض مقایسه کردیم و در نهایت گفتیم چه روشی برای چه کسی بهتر است.

امیدواریم مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی در خصوص جراحی لیفت صورت و تزریق ژل در اختیار شما قرار داده باشد تا بتوانید بین این دو روش به درستی تصمیم‌گیری کنید. اگر اینطور است، این مطلب را با دوستانی که مایل به انجام لیفت صورت هستند، به اشتراک بگذارید. همچنین اگر در این زمینه با پرسشی رو به رو هستید، سوال خود را در بخش دیدگاه‌ها مطرح نمایید تا به سرعت توسط پزشک متخصص پاسخ داده شود. ممنونیم که تا پایان این مطلب با ما همراه بودید، تا مقاله‌ای دیگر بدرود.