بسیاری افراد دارای گوش های بزرگ و برجسته هستند. برجستگی گوش ها توسط عمل اتوپلاستی برطرف می شود اما برای کوچک کردن اندازه گوش ها باید جراحی دیگری موسوم به جراحی کوچک کردن گوش (ear reduction surgery) انجام شود. کوچک کردن گوش هم می تواند از بخش بالای گوش (هلیکس) هم از بخش پایین گوش (نرمه یا لاله گوش) انجام شود. تکنیک کوچک کردن گوش در این دو بخش با هم تفاوت های زیادی دارد. در این مقاله به بررسی تکنیک جراحی حین کوچک کردن نرمه گوش می پردازیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

مراحل انجام جراحی

همانطور که می دانید کوچک کردن گوش یک عمل سرپایی است که در مدت زمان کوتاه با بی حسی موضعی در کلینیک یا مطب جراح قابل انجام است. این عمل بسیار ساده است و طی مراحل زیر انجام می شود.

نحوه کوچک کردن نرمه گوش مرحله به مرحله
  1. ترسیم خطوط راهنما: تناسب بین اجزاء مختلف گوش و ابعاد سر هدف اصلی جراح در این بخش است. از آنجا که باید نرمه گوش نسبت به کل گوش اندازه مشخصی داشته باشد، جراح برای اینکه حین عمل بتواند از محل درستی برش بزند نیاز دارد تا بوسیله یک مارکر (ماژیک مخصوص) خطوط راهنمایی روی نرمه گوش بیمار رسم کند. بعد از اینکه داروی بی حسی به آن ناحیه تزریق شود نرمه گوش ورم می کند و این خطوط راهنما نقش پررنگی در جراحی و ایجاد برش های دقیق خواهند داشت.
  2. تزریق داروی بی حسی: تزریق داروی بی حسی بوسیله یک سرنگ با سوزن نازک به نرمه گوش بیمار صورت می گیرد. این دارو که به محلول تامی سنت معروف است متشکل از سرم نرماسالین، اپی نفرین و لیدوکائین است. بعد از این تزریق دیگر بیمار هیچ دردی را حس نخواهد کرد و جراح می تواند بخش مهم جراحی را آغاز کند.
  3. ایجاد برش جراحی: در این مرحله جراح با تیغ جراحی و قیچی مخصوص جراحی نرمه گوش را از پشت باز می کند و با برداشتن پوست اضافه، نرمه را کوچک می کند. تکنیک جراحان مختلف در این بخش متفاوت است. بعضی از جراحان با برداشت مستقیم پوست (Direct) و برخی دیگر با برش های مربعی (Square)، مستطیلی (Rectangular) و مثلثی (Triangular) این کار را انجام می دهند. تجربه و مهارت جراح دراین بخش اهمیت زیادی دارد و نتیجه نهایی در این مرحله رقم می خورد.
  4. مرحله بخیه زدن: بعد از اتمام مرحله قبلی و حذف بخش اضافی نرمه گوش، جراح بوسیله نخ های پلاستیک که بسیار ظریف هستند از زیر نرمه گوش آن ناحیه را بخیه می زند. گره بخیه ها بصورت تک تک زده می شوند تا جای اسکار کمتری ایجاد کنند.
  5. پانسمان: مرحله آخر ایجاد پانسمان روی گوش هاست. از انجا که کوچک کردن نرمه گوش خیلی تهاجمی نیست از اینرو اکر جراحان پانسمان خاصی روی گوش قرار نمی دهند و صرفا بوسیله پماد چرب کننده ی جنتامایسین یا موپیروسین روی بخیه ها را چرب می کنند تا از ورود آلودگی ها به ناحیه بخیه شده جلوگیری شود. از این لحظه تا حدود دو هفته که بخیه ها جوش بخورند بیمار باید مراقبت های لازم را رعایت کند و با چرب نگه داشتن بخیه ها از ورود آلودگی ها به آن ناحیه جلوگیری کند.

سوالات متداول

سوالات متداول در مورد نحوه کوچک کردن نرمه گوش

مدت زمان جراحی کوچک کردن نرمه گوش چقدر است؟

کوچک کردن نرمه گوش برای هر دو گوش کمتر از یک ساعت زمان نیاز دارد. برخی جراحان متبحر و با تجربه این عمل را در نیم ساعت انجام می دهند.

آیا کوچک کردن نرمه گوش خطرناک است؟

به هیچ وجه این عمل خطرناک نیست. صرفا ممکن است عوارض موقتی مانند کبودی، تورم و درد وجود داشته باشد که بعد از چند هفته از بین می روند.

آیا جای بخیه ها در این عمل باقی می مانند؟

با رعایت مراقبت های بعد از عمل و همچنین استفاده از ترمیم کننده های خوب خارجی مثل ژل استراتامد می توان رد بخیه ها را به خوبی محو و ناپدید کرد. برای این کار نیاز به چندین ماه زمان است. از سوی دیگر خط بخیه در این عمل در زیر نرمه گوش جایی که در معرض دید نیست قرار دارد و کسی متوجه آن نخواهد شد.

آیا جراحی کوچک کردن نرمه گوش محدودیت سنی دارد؟

خیر، بچه های 4-5 ساله تا افراد سالخورده 70-80 ساله می توانند برای انجام این عمل متقاضی شوند.

امیدوارم مطالعه این مقاله مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و از مطالعه آن بهره لازم را برده باشید. در این بخش از شما دعوت میکنم با نوشتن نظرات ارزشمند خود ما را از نظرات، سوالات و تجربیات خود آگاه سازید. اگر این مقاله برای کسی مفید است لطفا لینک آن را برای او بفرستید.