یکی از بدترین لحظات در زندگی هر فرد ساعاتی است که دچار سردرد می شود. و برای افرادی که دچار سردردهای مزمن میگرنی هستند تکرار این لحظات ناخوشایند بسیار طاقت فرسا و غیرقابل تحمل شده است. این افراد همواره به دنبال راهی هستند تا از دست این سردردهای کلافه کننده خلاص شوند. یکی از روش های سریع، کم هزینه و موثر در این زمینه تزریق بوتاکس است. در این مقاله قصد دارم در مورد تمام جنبه های درمان میگرن بوسیله تزریق بوتاکس صحبت کنم و به شما این اطمینان را می دهم که با مطالعه این مطلب هیچ سوال بی پاسخی در این باره در ذهن تان باقی نماند. پس از شما دعوت می کنم تا انتهای مطلب همراه من باشید.

بوتاکس چیست؟ معرفی کوتاه

بوتاکس نام یک نوع سم تولید شده توسط باکتری بوتولونیوم می باشد که بیشتر برای مصارف زیبایی از جمله از بین بردن موقت چین و چروک های روی صورت و پیشانی مورد استفاده قرار می گیرد. اما بعد از گذشت مدتی کاربردهای درمانی متعددی نیز برای بوتاکس شناخته و استفاده می شود. درمان میگرن مزمن یکی از این کاربردهای درمانی می باشد که مورد تایید سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) قرار گرفته است. در ادامه به بررسی نحوه درمان سردردهای میگرنی توسط بوتاکس و همچنین مزایا و معایب آن می پردازم.

مزایای درمان میگرن با تزریق بوتاکس

بطور خلاصه برای درمان سردردهای میگرنی مزمن، پزشکان مغز و اعصاب دو راه پیش روی بیماران قرار می دهند. درمان بوسیله دارو و درمان بوسیله تغییر سبک زندگی. در روش اول پزشک معالج برای درمان بیماری مقداری دارو تجویز می کند که البته برخی بیماران به سبب عوارض داروها تمایلی به استفاده از این روش ندارند. در روش دوم پزشک با اعمال برخی تغییرات در سبک زندگی فرد سعی در کاهش میزان سردردها دارد. از آن جمله می توان به تغییر رژیم غذایی، اصلاح ساعات خواب روزانه، تجویز ورزش های سبک و منظم، کاهش وزن و ترک سیگار می باشند.

اما از آنجا که برخی بیماران علاقه و توان درمان های مورد ذکر را ندارند و حتی ممکن است درمان بوسیله روش های دارویی و سبک زندگی کارساز نباشد لذا پزشک معالج درمان میگرن بوسیله تزریق بوتاکس را به ایشان پیشنهاد می دهد. درمان میگرن به کمک بوتاکس دارای مزایایی است که در ادامه بصورت فهرست وار به آنها اشاره می کنم.

  • تزریق بوتاکس یک فرآیند کوتاه و راحت است.
  • تزریق بوتاکس حقیقتا کم هزینه است.
  • در مقایسه با سایر روش ها حصول نتایج بوسیله بوتاکس سریع تر است.
  • درمان میگرن بوسیله بوتاکس هیچ گونه عارضه قابل توجهی ندارد.
  • تزریق بوتاکس یک روش ایمن، کم تهاجم و بی خطر محسوب می شود.
  • تزریق بوتاکس محدودیت سن و جنسیت ندارد.
  • یک روش بدون درد و آسان است.

کاندیدای مناسب درمان میگرن با بوتاکس

تزریق بوتاکس به افراد بالای 18 سال که دارای میگرن مزمن هستند و سایر درمان ها برایشان موثر نبوده است توصیه می شود. اما برای افرادی که دارای انواع دیگری از سردردها هستند، افرادی که به تزریق بوتاکس حساسیت دارند، افراد دارای بیماری های عصبی و عضلانی، افراد داری عفونت فعال در بدن و همچنین بانوان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

نقاط تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن

نحوه تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن

مکانیزم اثر بوتاکس برای درمان میگرن تفاوت های اساسی با مکانیزم اثر آن جهت مصارف زیبایی دارد. به بیان ساده تر وقتی بوتاکس را با هدف رفع چین و چروک های روی صورت تزریق می کنیم، بوتاکس با فلج کردن عضلات بوجود آورنده چین و چروک ها باعث از بین رفتن آنها می شود اما وقتی برای درمان میگرن بوتاکس تزریق می شود، بوتاکس با جلوگیری از ارسال سیگنالهای حاوی درد از اعصاب روی سر و گردن شرایط کاهش سردردهای میگرنی را فراهم می کند. برای این منظور پزشک معالج با بررسی شرایط بیمار نقاط مختلفی را جهت تزریق بوتاکس انتخاب می کند. نقاطی از پیشانی، گیجگاهها، پشت سر، روی گردن و بالای شانه ها ممکن است برای تزریق بوتاکس انتخاب شوند و پس از تزریق میزان دوز لازم فرآیند درمان طی زمان کوتاهی کمتر از 30 دقیقه به اتمام می رسد.

مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس

اثرگزاری صحیح و میزان ماندگاری بوتاکس به شدت وابسته به مراقبت های بعد از تزریق دارد. اگرچه این مراقبت ها ساده و کم هستند اما دقت به آنها امری ضروری است. در ادامه به برخی از مهمترین مراقبت های بعد از تزریق اشاره کرده ام.

  • به مدت 6 ساعت بعد از تزریق نخوابید.
  • تا 4 ساعت بعد از تزریق از خم کردن سر و حرکات با شدت زیاد پرهیز کنید.
  • تا 2 روز بعد از تزریق از ماساژ ناحیه تزریق شده پرهیز کنید.
  • تا 2 روز بعد از تزریق از گرم شدن بیش از حد سرو گردن پرهیز کنید(حمام آب گرم و …)
  • تا 24 ساعت در معرض نور شدید آفتاب قرار نگیرید.
  • برای اثرگزاری بهتر می توانید بلافاصله بعد از تزریق از کمپرس یخ استفاده کنید.

اثرگزاری و میزان ماندگاری

میزان ماندگاری بوتاکس در منابع مختلف بین 4 تا 8 ماه ذکر شده است اما بصورت منطقی ماندگاری در حدود 3 تا 6 ماه را باید در نظر گرفت. در صورتیکه متابولیسم بدن فرد با بوتاکس سازگاری بالایی داشته باشد و مراقبت های بعد از تزریق نیز به خوبی رعایت شوند و همچنین دوره های تزریق بصورت منظم انجام شوند می توان ماندگاری بالاتری نیز دریافت کرد. اما نکته مهم این است که اثرگزاری بوتاکس بین 3 تا 14 روز بعد از تزریق آغاز می شود و برای مشاهده نتیجه درمان ممکن است تا دو هفته منتظر بمانید.

عوارض و خطرات احتمالی

به جرأت می توان گفت که برای تزریق بوتاکس هیچ گونه خطر و عارضه قابل توجهی ذکر گزارش نشده است. اما ممکن است عوارض زیر مشاهده شوند که جای هیچ گونه نگرانی نخواهند داشت.

  • احتمال پایین مشاهده تورم و کبودی که به سرعت از بین خواهد رفت
  • نتیجه دور از انتظار در صورت جابجایی ماده تزریق شده زیر پوست

سوالات متداول

آیا درمان میگرن با تزریق بوتاکس دائمی است؟

درمان میگرن با تزریق بوتاکس بین 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد و دائمی نیست.

آیا بوتاکس میگرن مزمن را درمان می کند؟

بله، تزریق بوتاکس صرفا برای درمان میگرن مزمن تجویز می شود.

هزینه تزریق بوتاکس برای درمان میگرن چقدر است؟

درمان میگرن با بوتاکس بسیار کم هزینه است و در حال حاضر (1401) کمتر از 1 میلیون تومان هزینه دارد.

آیا تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن خطرناک است؟

به هیچ وجه، تزریق بوتاکس جهت درمان میگرن یک روش کم تهاجم و بسیار امن است

تزریق بوتاکس برای درمان میگرن برای چه کسانی مناسب نیست؟

برای بانوان باردار و شیرده، افراد دارای بیماری های عضلانی و عصبی و افراد دارای حساسیت به بوتاکس توصیه نمی شود.

آیا بوتاکس سایر سردردهای غیر میگرنی را نیز درمان می کند؟

تزریق بوتاکس بر روی سایر سردرد های غیر میگرنی تاثیر ندارد.

از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما کمال تشکر را دارم. در این مقاله سعی کردم تمام اطلاعاتی که نیاز است در مورد درمان میگرن بوسیله تزریق بوتاکس بدانید را بررسی کنم. موضوعاتی مانند نحوه اثرگزاری بوتاکس بر سردردهای میگرنی، میزان ماندگاری آن، عوارض و مراقبت های بعد از تزریق بوتاکس و همچنین برخی از رایج ترین سوالات در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. در انتها از شما سروران گرامی دعوت می کنم با ارئه نظرات و سوالات خود ما را از تجربیات خود در این زمینه آگاه کنید.