انواع بوتاکس موجود در ایران چیست و کدام یک بیش‌ترین کاربرد را دارند؟ هنگامی که قصد داشته باشید روش بوتاکس را برای رفع چین و چروک های روی صورت خود انتخاب کنید، احتمالاً این سؤالات در ذهن شما به وجود خواهد آمد. جوان‌سازی و زیبایی پوست، مسئله‌ای است که نسبت به گذشته بیشتر به آن توجه می‌شود. همه افراد به‌ویژه خانم‌ها، سعی می‌کنند تا با روش‌های مختلف، به طراوت پوست خود کمک کنند و آن را سالم نگه دارند. درست است که ورزش، مراقبت دائمی از پوست و تغذیه سالم می‌تواند منجر به داشتن پوستی عالی شود اما روند پیری پوست غیر قابل‌ کنترل است و بالاخره همه ما شاهد به‌وجودآمدن چروک بر روی قسمت‌های مختلف پوست خود خواهیم بود.

معرفی بوتاکس و برخی نکات مقدماتی

استفاده از انواع بوتاکس، یکی از روش‌های بسیار مؤثری است که در سال‌های اخیر مورد توجه پزشکان و مردم قرار گرفته است. این روش درمانی، کمک می‌کند تا پوست در یک بازه زمانی نسبتاً کوتاه، از چین و چروک‌های اضافه پاک شود و دوباره یک‌دستی و صاف بودن خود را به دست بیاورد. در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع بوتاکس در ایران بپردازیم و بهترین برند بوتاکس را از نظر کیفیت و میزان محبوبیت، بررسی کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بوتاکس چگونه باعث رفع چین‌وچروک می‌شود؟

پس از تزریق بوتاکس، این سم کنترل شده، باعث فلج شدن موقتی عضلات و مسدود شدن عصب‌های ناحیه تزریق می‌شود. به این صورت، پیام‌های عصبی دیگر به آن نقطه نمی‌رسند؛ در نتیجه هیچ تحرکی نیز در عضلات این ناحیه به وجود نمی‌آید. این فرایند باعث می‌شود تا چین و چروک‌هایی که بر اثر حرکات صورت مثل اخم، لبخند و … به وجود آمده‌اند تقریباً از بین بروند.

عملکرد بوتاکس موقت است و برای ماندگاری پوست در حالت صاف و بدون چروک، باید تزریق بوتاکس را در بازه‌های تعیین شده، تکرار کرد. برخی معتقد هستند که بعد از تمام شدن مدت و اثر بوتاکس، اوضاع نقاط تزریق شده، بدتر خواهد شد، اما این باور کاملاً اشتباه است. با فرارسیدن زمان تزریق مجدد، ناحیه تزریق شده به حالت قبل خود بر می‌گردد و تغییر بیشتری نخواهد کرد. البته با بالا رفتن سن، پوست نیز شل‌تر و دارای چین‌ و چروک بیشتری خواهد شد که ممکن است این پدیده طبیعی، باعث ایجاد چنین باوری شده باشد.

ماندگاری انواع بوتاکس چقدر است؟

ماندگاری انواع بوتاکس چقدر است؟

بوتاکس‌های تولید شده توسط شرکت‌های مختلف، میزان ماندگاری‌ متفاوتی نیز دارند. به‌جز این مسئله، ژنتیک، شدت چین‌ و چروک و سن هم در عملکرد و ماندگاری انواع بوتاکس تأثیرگذار است. به طور کل، محدوده‌ای بین 3 تا 8 ماه برای هر بار تزریق بوتاکس در نظر گرفته می‌شود که طبق موارد اشاره شده، در هر فرد و هر برند متغیر خواهد بود.

تفاوت انواع بوتاکس چیست؟

همه بوتاکس‌های مطرح دنیا، از سم بوتولینوم (Botulinum toxin) ساخته می‌شوند و تنها تفاوت‌های کوچکی در برخی از برند‌ها وجود دارد. دلایل مقایسه برندهای مختلف بوتاکس، میزان ماندگاری، عوارض جانبی، اعتبار برند، تجربه تولید و قیمت است. این موارد، تفاوت‌هایی را در انواع برند بوتاکس به وجود آورده و باعث شده تا برخی از آنها معروف‌تر و پرمخاطب‌تر باشند.

بهترین و معروف‌ترین برندهای بوتاکس

در کشورهای مختلف، با توجه‌ به ژنتیک و نیازهای منطقه‌ای، مدل‌های متنوعی از انواع بوتاکس توسط شرکت‌ها تولید می‌شود. همان‌طور که قبلاً هم به این موضوع اشاره کردیم، بوتاکس از یک سم، به نام بوتولینوم که در طبیعت وجود دارد، ساخته شده است.

نخستین‌بار شرکت Allergan توانست از این سم برای رفع چروک استفاده کند و نام آن را بوتاکس(BOTOX) گذاشت. بعد از آن شرکت‌های دیگری مانند دیسپورت، زئومین، مسپورت و … نیز اقدام به تولید این محصول کردند. از آنجایی‌ که رفع‌کننده چروک با نام بوتاکس شناخته شده بود، آنها نیز همین نام را برای محصول خود انتخاب کردند. در ادامه به معرفی چند برند معتبر جهانی که در ایران نیز بسیار محبوب هستند، می‌پردازیم.

مارک بوتاکس (BOTOX)

مارک بوتاکس (BOTOX)

وست پورت ایرلند، مکانی است که شرکت Allergan بوتاکس را تولید کرد و تبدیل به اولین و البته قوی‌ترین تولیدکننده بوتاکس در دنیا شد. با توجه‌ به حضور انواع برند بوتاکس، همچنان محصولات این شرکت طرفداران زیادی در سراسر دنیا به ‌ویژه، ایالات متحده، اروپا و سنگاپور دارد.

این شرکت در ساخت بوتاکس از پروتئین‌های غیرفعال استفاده می‌کند که ممکن است باعث بروز حساسیت در برخی از افراد شود؛ بنابراین، قبل از تزریق این ماده بهتر است تا هرگونه حساسیت یا آلرژی به مواد مختلف را به پزشک خود اطلاع دهید. این محصول برای انواع چین ‌و چروک در دوزهای مختلف قابل‌ استفاده است.

مشخصات و مزیت‌های بوتاکس:

  • زمان اثرگذاری: حدوداً 10 روز
  • مدت ماندگاری: 3 تا 6 ماه در هر تزریق (در هر فرد متفاوت است)
  • قدرت و میزان تأثیر: بالا و مناسب برای قسمت‌های مختلف
  • زمان تزریق: 10 تا 20 دقیقه

برند مسپورت (masport)

یکی از انواع برندهای بوتاکس‌ موجود در ایران که استفاده زیادی نیز از آن می‌شود، بوتاکس مسپورت است. برند مسپورت به ایران تعلق دارد و مراحل تولید آن، در داخل کشور طی می‌شود. کیفیت بالای این محصول باعث شده تا استقبال زیادی از آن شود و در کشورهای مختلف آسیایی مورد استفاده قرار بگیرد. طبق نظر پزشکان و افرادی که از بوتاکس مسپورت استفاده کرده ‌اند، کیفیت آن به‌ راحتی با سایر نمونه ‌های خارجی قابل رقابت است. عوارض جانبی کم، قیمت مناسب، اطمینان از اصل بودن محصول و همچنین ماندگاری بالای مسپورت، از مزیت‌های رقابتی آن در بازار داخل کشور است.

مشخصات و مزیت‌های بوتاکس مسپورت :

  • زمان اثرگذاری: بین 3 تا 10 روز
  • مدت ماندگاری: 4 تا 6 ماه در هر تزریق
  • قدرت و میزان تأثیر: خوب
  • زمان تزریق: 10 تا 15دقیقه

مارک دیسپورت (Dysport)

بوتاکس دیسپورت توسط شرکت گالدرما تولید می‌شود و ساخت کشور انگلیس است. این محلول یا ژل درمانی، به‌ عنوان یک بوتاکس قوی شناخته می‌شود و معمولاً برای از بین بردن خطوط عمودی پیشانی (خط اخم) مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که این خطوط، عمیق‌تر و شدیدتر از سایر قسمت‌های صورت هستند، پزشکان از دیسپورت فقط برای تزریق در بین ابرو و خطوط مشابه استفاده می‌کنند.

به دلیل تحریم‌های حاکم بر ایران، این برند در داخل کشور به‌سختی یافت می‌شود. متأسفانه نمونه های تقلبی یا تاریخ‌ گذشته این بوتاکس، ابزار سودجویان برای کلاه‌برداری شده است. بنابراین، سعی کنید برای اطمینان خاطر و حفظ سلامتی خود، حتماً تزریق را در کلینیک‌های معتبر و زیر نظر متخصص انجام دهید.

مشخصات و مزیت‌های بوتاکس دیسپورت:

  • زمان اثرگذاری: 2 تا 5 روز
  • مدت ماندگاری: 3 الی 4 ماه در هر بار تزریق
  • قدرت و میزان تأثیر: بالا و مؤثر در خطوط عمیق
  • زمان تزریق: 10 دقیقه

برند زئومین (Xeomin)

کشور آلمان معتبرترین قطب پزشکی و داروئی اروپاست و محصولات آن از بالاترین کیفیت و استانداردها برخوردار هستند. برند بوتاکس زئومین نیز از تولیدات باکیفیت آلمان است که تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. این بوتاکس می‌تواند به ‌راحتی خطوط متوسط تا شدید پیشانی را از بین ببرد و عوارض کمی نیز از خود به‌جای بگذارد. کیفیت زئومین هم تراز با برند بوتاکس است، اما به اندازه‌ی این برند معروف نیست. همین مسئله، باعث شده تا قیمت آن با وجود کیفیت بالا، مقرون‌ به‌ صرفه‌تر از سایر نمونه‌های خارجی باشد.

مشخصات و مزیت‌های بوتاکس زئومین:

  • زمان اثرگذاری: حداکثر 8 روز
  • مدت ماندگاری: 3 الی 4 ماه در هر بار تزریق
  • قدرت و میزان تأثیر: بالا و مؤثر در خطوط عمیق اخم و گلابلار
  • زمان تزریق: 10 تا 20 دقیقه

مارک نورونوکس (Neuronox)

برند بوتاکس نورونوکس، متعلق به کشور کره است و در سال‌های اخیر، استفاده از آن رشد زیادی داشته است. دلیل این موضوع، کیفیت خوب، ماندگاری بالا و البته قیمت مناسب این بوتاکس است. نورونوکس برای چین و چروک‌های متوسط و نسبتاً شدید پیشانی مناسب است و تا حدودی می‌تواند این خطوط را صاف کند. البته لازم به ذکر است که تأثیر آن در هر سن و شرایطی، متفاوت خواهد بود.

مشخصات و مزیت‌های بوتاکس نورونوکس:

  • زمان اثرگذاری: حداکثر 5 تا 9 روز
  • مدت ماندگاری: حدود 5 ماه در هر بار تزریق
  • قدرت و میزان تأثیر: نسبتاً بالا
  • مدت زمان تزریق: 15 دقیقه

جمع بندی و سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با معروف‌ترین و معتبرترین برندهای بوتاکس موجود در بازار ایران آشنا کنیم. این برندها در سال‌های حضور خود، ثابت کرده‌اند که قابلیت‌های درمانی و زیبایی خوبی دارند و می‌توان به آنها اطمینان کرد. به خاطر داشته باشید که تأثیر یا عوارض انواع بوتاکس، در هر شخص متفاوت است؛ بنابراین اگر یک برند با وجود کیفیت بالا، تأثیر زیادی برای شما نداشته، دلیلی بر بی‌کیفیت بودن آن نخواهد بود.

مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از تزریق بوتاکس باید به آن توجه کنید، این است که حتماً وجود هر آلرژی یا حساسیتی را به پزشک خود اطلاع دهید و به پیشنهاد پزشک در انتخاب بوتاکس مناسب، گوش کنید. طبیعتاً هزینه تزریق بوتاکس باکیفیت در یک کلینیک تخصصی، بیشتر از حالت عادی خواهد بود. اما اگر برای سلامتی و زیبایی خود اهمیت قائل هستید، بهتر است تا این مورد را نیز در نظر بگیرید. لطفاً سؤال، تجربه یا نظرات خود را در مورد انواع برند بوتاکس، در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.