عمل پتوز و عمل بلفاروپلاستی هر دو عمل‌هایی هستند که روی پلک‌ها انجام می‌شوند. البته این یکی از شباهت‌های این دو عمل است. اکنون قصد داریم درمورد شباهت‌ها و تفاوت‌ها دو عمل صحبت کنیم تا اگر قصد انجام جراحی پلک دارید، بدانید به کدام عمل نیاز دارید. برای مقایسه عمل پلفاروپلاستی و عمل پتوز با ما همراه باشید.

عمل بلفاروپلاستی چیست

عمل بلفاروپلاستی چیست

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی، یک عمل جراحی است که برای بهبود ظاهر پلک ها انجام می‌شود. این عمل می‌تواند برای رفع پف، چین و چروک، افتادگی پوست و چربی اضافی پلک‌ها انجام شود. انواع مختلفی از جراحی زیبایی پلک وجود دارد که بسته به ناحیه پلک مورد نظر و شدت مشکل، انتخاب می‌شوند.

عمل پتوز چیست

عمل پتوز پلک چیست

عمل پتوز، یک روش جراحی است که برای اصلاح افتادگی پلک انجام می‌شود. افتادگی پلک یا پتوز عارضه‌ای است که در آن پلک فوقانی به اندازه کافی بالا نمی‌رود تا چشم را به طور کامل بپوشاند. این عارضه می‌تواند یک یا هر دو چشم را درگیر کند و می‌تواند مادرزادی یا اکتسابی باشد. در عمل پتوز، جراح با استفاده از برش‌های کوچک در پلک، ماهیچه بالابرنده پلک را تقویت یا جابجا می‌کند تا پلک بتواند به طور کامل بالا بیاید. انواع مختلفی از عمل پتوز وجود دارد که بسته به علت افتادگی پلک و شدت آن انتخاب می شوند.

مقایسه از لحاظ اهداف

بلفاروپلاستی: هدف از عمل بلفاروپلاستی بهبود ظاهر پلک‌ها است. این عمل می‌تواند برای رفع پف، چین و چروک، افتادگی پوست و چربی اضافی پلک‌ها انجام شود.

پتوز: هدف از عمل پتوز اصلاح افتادگی پلک است. این عمل می‌تواند برای بهبود بینایی، زیبایی و عملکرد پلک‌ها انجام شود.

تفاوت اصلی بین اهداف عمل بلفاروپلاستی و پتوز در این است که عمل بلفاروپلاستی برای بهبود ظاهر پلک‌ها انجام می‌شود، در حالی که عمل پتوز برای اصلاح افتادگی پلک انجام می‌شود. در برخی موارد، ممکن است فردی که دچار افتادگی پلک است، از نظر زیبایی نیز از ظاهر پلک‌های خود ناراضی باشد. در این موارد، ممکن است فرد هم عمل بلفاروپلاستی و هم عمل پتوز را انجام دهد.

مقایسه از لحاظ کاندیدای مناسب

یکی دیگر از تفاوت‌های عمل بلفاروپلاستی و پتوز در کاندیداهای مناسب این دو عمل است. برای مقایسه عمل بلفاروپلاستی و پتوز در این بخش باید گفت:

تفاوت بلفاروپلاستی و عمل پتوز چشم

بلفاروپلاستی: افراد بالای 30 سال که دارای پف، چین و چروک، افتادگی پوست و چربی اضافی پلک ها هستند، کاندیدای مناسبی برای عمل بلفاروپلاستی هستند.

پتوز: افراد دارای افتادگی پلک، چه مادرزادی و چه اکتسابی، کاندیدای مناسبی برای عمل پتوز هستند. و برای این عمل محدودیت سنی وجو ندارد.

درواقع، عمل پتوز جنبه درمانی بیشتری دارد و افرادی که در بینایی خود دچار مشکل شده و با کاهش میدان دید مواجه اند به این عمل نیاز پیدا می‌کنند.

مقایسه تکنیک جراحی

در این قسمت از مقایسه عمل بلفاروپلاستی و عمل پتوز باید گفت:

بلفاروپلاستی: عمل بلفاروپلاستی معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل، جراح برش‌هایی در امتداد چین طبیعی‌پلک ها ایجاد می‌کند. سپس، چربی اضافی، پوست اضافی و در صورت نیاز، ماهیچه پلک برداشته و در نهایت، برش‌ها بخیه می‌شوند.

بلفاروپلاستی پلک بالا و پایین

پتوز: عمل پتوز نیز معمولاً تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این عمل، بسته به علت افتادگی پلک، یکی از روش‌های زیر انجام می شود:

  • تقویت ماهیچه پلک: در این روش، ماهیچه پلک تقویت می‌شود تا بتواند پلک را بالا نگه دارد.
  • جابجایی ماهیچه پلک: در این روش، ماهیچه پلک به محلی بالاتر از محل اصلی خود منتقل می‌شود تا بتواند پلک را بالا نگه دارد.
  • استفاده از پروتز: در این روش، یک پروتز در زیر پلک قرار می‌گیرد تا پلک را بالا نگه دارد.

یک تفاوت دیگر بلفاروپلاستی و پتوز مربوط به ناحیه عمل می‌شود. جراحی بلفاروپلاستی روی هر دو پلک قابل انجام است اما جراحی پتوز تنها به پلک بالا اختصاص دارد. در این بخش باید گفت، تفاوت اصلی بین دو عمل در این است که در عمل بلفاروپلاستی، برش‌هایی در امتداد چین طبیعی پلک‌ها ایجاد می‌شود. این برش‌ها معمولاً در عرض یک هفته تا 10 روز بهبود می‌یابند. در عمل پتوز، بسته به روش جراحی، برش‌هایی در پلک یا زیر آن ایجاد می‌شود. این برش‌ها معمولاً در عرض یک تا دو هفته بهبود می‌یابند.

مقایسه از لحاظ مراقبت ها

 بعد از هر دو عمل بلفاروپلاستی و پتوز، فرد باید به مدت چند روز از فعالیت‌های سنگین خودداری کند. همچنین، ممکن است تورم و کبودی در اطراف چشم‌ها ایجاد شود که به مرور زمان برطرف می‌شود. مراقبت‌های بعد از این دو عمل شامل موارد زیر خواهد بود:

افتادگی پلک بالا و عمل پتوز
  • استفاده از کمپرس سرد: استفاده از کمپرس سرد به کاهش تورم و کبودی کمک می‌کند.
  • استراحت کافی: استراحت کافی به بهبودی سریع تر جای بخیه ها کمک می‌کند.
  • اجتناب از فعالیت‌های سنگین: اجتناب از فعالیت‌های سنگین به کاهش تورم و کبودی کمک می‌کند.
  • استفاده از قطره‌های چشمی: استفاده از قطره‌های چشمی به جلوگیری از خشکی چشم کمک می‌کند.
  • رعایت دستورالعمل‌های جراح: مهم است که دستورالعمل‌های جراح را به دقت دنبال کنید تا خطر بروز عوارض کاهش یابد.

مقایسه از لحاظ عوارض

در این قسمت از مقایسه عمل بلفاروپلاستی و عمل پتوز باید گفت، شباهت دو عمل باعث می‌شود که عوارض آن‌ها نیز شبیه باشند. به‌این ترتیب که در هر دو جراحی شاهد عوارضی زیر هستیم:

عوارض احتمالی عمل بلفاروپلاستی عبارتند از:

تورم و کبودی

تورم و کبودی یکی از رایج ترین عوارض این دو جراحی است. این عوارض نهایتا طی چند هفته برطرف می‌شوند.

خشکی چشم

خشکی چشم یکی دیگر از عوارض احتمالی این دو جراحی است. این عارضه معمولاً با استفاده از قطره‌های چشمی قابل درمان است.

مقایسه بلفاروپلاستی و عمل پتوز

عفونت

عفونت در محل برش یکی از عوارض نادراین دو جراحی است. این عارضه معمولا با مصرف آنتی بیوتیک قابل درمان است.

ضعف ماهیچه بالابرنده پلک

در برخی موارد، ممکن است عمل پتوز باعث ضعف ماهیچه بالابرنده پلک شود. این عارضه می‌تواند منجر به افتادگی پلک شود.

عدم تقارن پلک‌ها

عدم تقارن پلک‌ها یکی از عوارض احتمالی جراحی بلفاروپلاستی است. این عارضه معمولا با جراحی مجدد قابل اصلاح است.

باید اضافه کرد که تفاوت اصلی بین عوارض احتمالی عمل بلفاروپلاستی و عمل پتوز در این است که عوارض عمل بلفاروپلاستی معمولاً خفیف و موقت هستند، در حالی که عوارض عمل پتوز می تواند جدی‌تر باشد. در واقع خطر بروز عوارضی مانند عدم بهبودی کامل یا ضعف ماهیچه بالابرنده پلک در عمل پتوز بیشتر است.

در پایان مقایسه عمل بلفاروپلاستی و عمل پتوز به این نتیجه می‌رسیم که هر دو جراحی‌های زیبایی هستند که بر روی پلک‌ها انجام می‌شوند. اما این دو عمل تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. عمل بلفاروپلاستی برای بهبود ظاهر پلک‌ها انجام می‌شود، در حالی که عمل پتوز برای اصلاح افتادگی پلک صورت می‌گیرد. همچنین، کاندیدای مناسب برای این دو عمل نیز متفاوت است. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما ممنونم. اگر در این زمینه تجربه و یا سوال خاصی دارید از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.