عمل بلفاروپلاستی یک جراحی زیبایی است که در آن اضافه بودن پوست، چربی و عضله از پلک‌های بالا و پایین برداشته می‌شود. این عمل می‌تواند ظاهر چشم‌ها را جوان‌تر و شاداب‌تر کند و در برخی موارد بهبود دید را نیز فراهم کند. اما گاهی اوقات نتایج عمل بلفاروپلاستی مطلوب نبوده و به عمل مجدد یا ترمیم نیاز دارد. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایل عمل ترمیم بلفاروپلاستی (عمل پلک ترمیمی) و زمان لزوم انجام این عمل بپردازیم.

دلایل نیاز به عمل ترمیم

ابتدا باید خاطرنشان کرد که تنها در موارد نادر ممکن است نیاز به انجام عمل مجدد یا ترمیم بلفاروپلاستی باشد. علل انجام عمل مجدد بلفاروپلاستی عبارتند از:

عدم تبحر کافی جراح

در اغلب موارد، عدم تبحر کافی جراح باعث می شود تا به عمل پلک ترمیمی نیاز شود. اکثر افرادی که بخاطر قیمت ارزان، جراحی پلک های خود را به پزشکان تازه کار و بی تجربه میسپارند به این عمل نیاز پیدا می کنند.

تجربه کم جراح برای عمل بلفاروپلاستی

عدم رضایت بیمار

 اگر بیمار از نتیجه جراحی اولیه خود رضایت نداشته باشد، ممکن است تصمیم به انجام عمل مجدد بگیرد.

عوارض جراحی اولیه

در برخی موارد ممکن است عوارضی در حین یا پس از جراحی اولیه بلفاروپلاستی ایجاد شود که نیاز به انجام عمل مجدد داشته باشد. از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم توانایی جهت بستن کامل چشم‌ها می‌شود
  • ضعف در پلک زدن یا پلک زدن ناکافی
  • انقباض پلک یا پایین کشیده شدن پلک‌ پایین
  • پتوز پلک که در آن پلک بالا به سمت پایین سقوط و دید را محدود می‌کند.
  • اکتروپیون که در آن پلک پایین به سمت خارج خم و باعث خشک شدن و التهاب چشم می‌شود.
  • انتروپیون که در آن پلک پایین به سمت داخل خم و باعث خراشیدگی قرنیه و درد چشم می‌شود.
  • آسیمتری پلک‌ها که در آن شکل و اندازه پلک های بالا و پایین با هم همخوانی ندارند.

تغییرات ناشی از پیری

با افزایش سن، پوست مجدداً شل می‌شود و ممکن است نیاز به انجام عمل مجدد بلفاروپلاستی برای رفع این تغییرات باشد. همچنین ممکن است پس از عمل جای زخم غیرطبیعی روی پلک‌ها باقی بماند که در آن خط برش عمل در قسمت قابل دید چشم قرار دارد و باعث اختلال در زیبایی چشم می‌شود. در این شرایط نیز احتمال نیاز به ترمیم عمل بلفاروپلاستی جدی می‌شود.

عمل ترمیم بلفاروپلاستی در اثر پیری

تفاوت عمل مجدد با عمل اولیه

عمل مجدد یا ترمیم عمل بلفاروپلاستی معمولا با استفاده از روش‌های جراحی مشابه عمل اولیه انجام می‌شود. این عمل اغلب تحت بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی صورت می‌گیرد. با این تفاوت که هدف از این عمل رفع نقص‌های حاصل از عمل قبل است. درواقع، با توجه به نوع و شدت نقص، عمل مجدد یا ترمیم ممکن است ساده یا پیچیده باشد. در برخی موارد، جراح ممکن است نسبت به حذف بافت اضافه، جابجایی بافت، استفاده از بافت های جایگزین، یا تغییر فیبرین کلاژین، یکی یا چندین روش را به کار بگیرد.

تفاوت عمل بلفاروپلاستی و عمل پلک ترمیمی

درنتیجه، گاهی عمل مجدد یا ترمیم بلفاروپلاستی از نظر تکنیکی نسبت به عمل اولیه پیچیده‌تر است. در عمل مجدد، جراح باید علاوه بر اصلاح مشکلات ایجاد شده در عمل اولیه، به بافت‌های آسیب‌دیده نیز توجه کند. از نظر زمان بهبودی، عمل مجدد نیز نسبت به عمل اولیه طولانی‌تر است. در عمل مجدد، ممکن است نیاز به بیهوشی عمومی باشد و بیمار باید مدت زمان بیشتری را در بیمارستان بستری شود.

عوارض بعد از عمل ترمیم

عمل مجدد یا ترمیم عمل بلفاروپلاستی همانند عمل اولیه ممکن است باعث ایجاد عوارضی مانند خونریزی، عفونت، تورم، کبودی، درد، خشکی چشم، حساسیت به نور، تغییر شکل پلک‌ها، آسیب به عصب‌ها و عضلات چشم و نارسایی در بسته شدن کامل چشم شود. این عوارض نیز اغلب موقت هستند و با مراقبت‌های مناسب و داروهای موضعی و خوراکی کاهش می‌یابند.

مراقبت‌های بعد از عمل مجدد

مراقبت های بعد از عمل پلک ترمیمی

مراقبت‌های بعد از عمل مجدد بلفاروپلاستی مشابه مراقبت‌های بعد از عمل اولیه است. بیمار باید از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کند و از مالیدن چشم‌ها بپرهیزد. همچنین، باید از مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک خود پیروی کند. به‌طور کلی در برخی موارد نادر، ممکن است بعد از عمل ترمیم بلفاروپلاستی، عوارض جدی‌تری مانند آسیب دائمی به چشم، بینایی کاهش یافته یا از دست رفته، گرفتگی قرنیه و نابودی بافت‌های چشم رخ ‌دهد. برای جلوگیری از این عوارض، باید قبل و بعد از عمل دستورالعمل های جراح را به دقت رعایت کرد.

در نتیجه عمل مجدد بلفاروپلاستی یک روش جراحی پیچیده است که باید توسط جراح با تجربه انجام شود. بیمار باید قبل از تصمیم به انجام این عمل، تمام جوانب آن را با پزشک خود در میان بگذارد. از اینکه تا انتهای این مطلب همراه من بودید از شما سپاسگزارم. برای نوشتن نظرات خود از بخش دیدگاهها استفاده کنید. نظرات، سوالات و تجربیات شما برای ما ارزش بالایی دارند و تمام آنها را با دقت تمام می خوانیم و به سوالات شما پاسخ می دهیم. با اشتراک گزاری این صفحه در شبکه های اجتماعی خود به بیشتر دیده شدن این مطلب کمک کنید.